|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, skulle ni rekomendera kamremsbyte svart eller är detta med kamremmen en så pass viktig sak att man vill ha ett kvitto och nån slags garanti? Har nyss köpt en 320ik -88 i ett kanonfint skick men det står inte i serviceboken när kamremmen vart bytt senast. Kan man kanske se om den är utsliten eller höra? Vågar knappt köra med bilen nu och har inte råd denna månad att lägga typ 5000kr på kamremsbyte därför undrar jag om man vågar låta nån polares polare byta kamrem och spännare? | |
| Hej! Visst kan du låta en polare eller så, byta kamremmen åt dej...men då tycker jag att han bör ha gjort det förrut på just en sån bil som du har....alltså lite erfarenhet av jobbet. | |
|
absolut! speciellt om det är en äldre bil som inte är värd så mycket pengar, då är det varken roligt eller motiverat att lägga dom summor som du nämner på kamremsbyte på en "riktig" verkstad! bara personen som skall byta remmen vet vad han gör så skall det inte vara några problem, styrk gärna bytet med kvitton på delarna du köper! MVH Johan K |
|
|
har precis samma tanke "jens_83" någon som vet om det är det en stor opperation att byta kamrem på en 320IK 89:a? hur mycket jobb är det och vad ar dom svåraste momenten? MVH / Joel |
|
|
Det är mycket enkelt att byta kamrem. Har aldrig mekat BMW förr men bytte spännare, rem, vattenpump och packboxen runt kamaxeln på runt 4 timmar. Det värsta är väl att lufta kylsystemet efteråt. (jag tog bort kylaren då det blev lite enklare att komma åt.) |
|
|
spara kvitto på kamrem och spännare, skriv ner miltal på kvittot och lägg det med resten av grejjorna (instruktionsbok osv) till bilen så har du nåt att visa nästa ägare. /mvh jocke |
|
|
Ok, tack för era svar! Va och kolla på bmw-verkstaden i stan och dom skulle ha 3200kr för att byta kamrem och spännare och då var delarna inräknade också. Inte så dyrt som ja hade tänkt men måste i vilket fall som helst vänta tills lönen kommer. Får väl cykla tills dess, hehe! |
|
|
Att byta kamrem behöver du inte göra hos BMW!!Det finns säkert minst lika duktiga verkstäder som gör jobbet inkl material för hälften!!Material kostnaden är ca 700kr....Jag har bytt rem ett antal gånger på dessa bilar o det som är att tänka på e att man spänner remmen enligt instruktionen,dvs låt spännrullens fjäder "belasta" remmen o snurra sedan motorn åt det hål så att remmen "ger efter" som mest vid spännrullen så fjädern gör att rullen ligger an ordentligt,sedan sätter man fast rullen i detta läge o klart!!Om man "bryter" rullen mot remmen blir spänningen för hård med ökat remslitage som följd o kanske t o m ett vinande ljud...:-(.För lös spänning kan få remmen att kugga över i värsta fall eller så hör man hur den "slår" mot kamremskåpan:-(...Jag har faktiskt hjälpt flera o byta rem här på forumet och mig veterligen har ingen av de råkat ut för kamremsbrott trots att några använde sig av Biltema grejer,som faktiskt har helt ok remmar!!Har för mig de kostar 150kr o e/va av märket Dayco,spännrullen kostar ca 250 o e/va av märket SKF... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Joo Dawwe du har ju hjälpt mig ett par gånger.... Det har alltid funkat perfekt!!! rodge dodge BMWCS # 5251 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.