AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.270

12v uttag i skuffen, orginalmonterat var?

he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Var sitter orginalmonterade 12 volts uttag i bagagetutrymmet på E39 touring?

Ska montera ett själv och vill helst placera det exakt där BMW själva väljer att göra det...
Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
Hej,
Jag funderer på exact samma sak, eftersom kylboxen med kall öl måste med :)
Finns uttaget att köpa i Biltema/Micro elller är det BMWś fantasipriser som gäller?

Eftersom batteriet sittar därbak, bör det väl vara en enkel uppgift att montere?

Kim
Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
Hej,
Jag funderer på exact samma sak, eftersom kylboxen med kall öl måste med :)
Finns uttaget att köpa i Biltema/Micro elller är det BMWś fantasipriser som gäller?

Eftersom batteriet sittar därbak, bör det väl vara en enkel uppgift att montere?

Kim
Al
331
Alfred
M5 2001
Ska du ha cigguttag så köp ett på micor, kostar ca 50kr... sen drar du bara plus till batteriets plus och minus till batteriet eller jordar i chassit ngnstans. Sen kan du montera uttaget på vilket sätt du vill o vips så har du ett uttag som fungerar trots att tändningen är avslagen.
Al
331
Alfred
M5 2001
Micro menar jag givetvis
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Glöm bara inte att montera en säkring om det inte medföljer.
joamob
typ 20A
/Jocke
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
När vi pratar om detta måste jag fråga.
Hur stor är risken att det går en"spik" eller ngt liknande i kylboxen/telefonen/datorn eller vad man nu använder i urtaget när man startar bilen?
Har fått rådet att aldrig ha ngt på laddning just vid startögonblicket...

*BAWORAK*
Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
En kylbox drar väl runt 5A om jag inte minns fel. Om man köpar en kylbox av lite mer avancerad modell som har inbyggd kylvakt (stängar av vid 11,5V) så bör man väl lite säkrad.

Men jag kan mycket väl tanka mig med just BMWś teknik, att man måste vara uppmärksam på vad man anslutar.

/Kim
BMW är inte konstigare eller annorlunda än andra bilar vad gäller detta. Det som händer i startögonblicket är att spänningen sjunker från c:a 12,5V ner till runt 10V ett kort ögonblick, och så fort motorn startar så ger generatorn laddning och spänningen åker upp till c:a 14V. Utöver detta kan tillfälliga och mycket korta spänningsspikar förekomma av många olika anledningar, t.ex när man switchar induktiva laster till och från. En sån last är t.ex vissa motorer, spolar i magnetventiler osv Spikarna kan lätt gå upp till 3-5ggr batterispänningen eller mera men är så korta att t.ex lampor inte reagerar alls. Viss elektronik kan reagera men skall normalt ha filter för detta, åter igen beroende på kvaliten på produkten, vissa tillverkare räknar 50-öringar och sparar gärna på komponenter som dessa.
Extratrustning typ laddkablar avsedda att anslutas till bilar är (om de är av någorlunda hög kvalitet) normalt specade till att fungera mellan 10-16V eller 10-30V om de även klarar 24V-fordon. Det är väldigt olika hur de reagerar vid lägre spänning än 10V, vilket t.ex kan förekomma på vintern, oftast slår de ifrån och till igen. I fallet med en kylbox är det inga problem med att ha den ansluten under startögonblicket.

FP
Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
Tack för utförligt svar....

Då återstå bara grundfrågan, Vart sittar extrauttaget monterad orginalt på en E39 touring ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.