AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
848

Vilken bil skulle ni tänka sig att byta mot M5 e34?

Alltså byta en M5 e34 mot någon annan bil gärna som motsvarar en M5 e34. Visst är det svårt att hitta en som ger samma prestanda och komfort i samma prisklas eller hur!!!!!... Det kan vara vilken märket som helst....

bara lite nyfiken...:)

M.V.H

Mauricio
En AMG Merca är inte fel i mitt tycke.
Men ligger en AMG merca på samma pris nivå som en tidigt M5 e34 alltså vi jämför mot en 3,6:or...

M.V.H

MAuricio
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
BMW Alpina B10 Bi-Turbo E34 (360 hk)
BMW Alpina B10 4,0 E34 (315 hk)
BMW Alpina B10 4,6 E34 (340 hk)
BMW M3 3,2 E36 (321 hk)

Om man räknar med att de bilarna samt M5 är i bra skick!

//Schnitzer

*Svenska M5 E34 Registret: Länk
*Svenska M5 E39 Registret
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Schnitzer: dessa bilar ligger i lite dyrare prisklass, särskilt Alpinorna. Även AMG MB ligger högre upp.
Den enda bilen jag kan komma på, sådär på rak arm borde vara MB 500E alt. E500(efter 92) W124. v8, 326hk, men tyvärr bara automat. Bilen sattes ihop hos Porsche om jag inte missminner mig... 0-100 6.1 sek. Finns för samma pengar som M5 E34.

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
b97_knl: Titta tillbaka på vad jag skrev: "Om man räknar med att de bilarna samt M5 är i bra skick!" Jag har sjävl varit nere i Tyskland och sett bilar som kostat lika mycket som M5 E34, då mest 3,8:an, och alla har varit i likadant skick, då menar jag t.o.m. 321 hk M3:an. Vi pratar inte om några M5 E34 lik för under 8000 EURO. Har sett så många såna i Tyskland, man blir bara besviken. Massor på de är dessutom utbytt och hårt körda och dåligt skötta. Var nere nu i midsommar och kollade på en E34 M5 av årsmodell 1991 som skulle kosta 5500 EURO, då såg den ut som skit och hade 240.000 km på mätaren. Efter att det skulle ha fixats så skulle den säkerligen kosta mellan 6000-7000 EURO om inte lite till. Kan tillägga att det var ett stort rosthål längst ner på förardörren. Bara för att några kanske har haft tur med sina M5 E34 som har köpts snorbilligt i Tyskland så säger inte det att alla är i samma skick därefter.

//Schnitzer

Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Schnitzer: Jo då, jag förstår, men (bortsett från 95an) även en välskött m5 kan inte kosta mer än säg 110` SEK. Välskött BiTutrbo kommer att ligga på det dubbla. Va v8orna kan kosta vill jag inte ens spekulera i. De är för få och priset blir satt efter varje ex... En vällskött m3 3.2 kostar väl också lite mer än 110 :)

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
b97_knl: Ta t.ex en M5 Cecotto eller M5 Winkelhock, båda är M5 E34 från 1991, båda har en 3,6 liters maskin. Om jag hade en sådan M5 Cecotto i originalskick så skulle jag inte byta bort den mot någon MB 500E. De är för sällsynta för det. Vanliga M5 E34, bortsett från -95:an håller jag med om att 110.000 kronor är ett bra pris om bilen är i helt originalskick, välskött, går bra osv. Bi-Turbon finns det ju inte många tillverkade av, men det dubbla 220.000 kronor är nog svårt att få. Det blir om många år det i så fall. Ligger lite Bi-Turbos på mobile, 2 stycken som ligger mellan 130.000-150.000 kronor, de är i originalskick. En del av dessa har blivit skrotade av en del förare tyvärr, men i nuläget så tror inte jag att det går att få många köpare som betalar över 200.000 kronor för en sådan. Jag har kört en sådan, skulle aldrig ge det själv, är inte värt det tycker jag. Är inte heller så mycket värre än en 3,8:an i prestandan, när det är 360 hk. Alpina B10 med V8:orna i E34-karrossen är också extremt ovanliga, men jag tror ändå att det finns en gräns som inte ens entusiaster överstiger prismässigt. De få som ligger ute finns ju till väldigt bra pris. Om det kommer att bli en stor efterfrågan på de exemplaren som kanske finns kvar senare så tror jag precis som med Bi-Turbon att tiden kommer att visa det. Många av speciellt Bi-Turbon kommer i fel händer. Turbo-galet folk bygger om och trimmar så exmplaren förstörs, vilket drar ner värdet på dem om de en dag ska säljas. Det kommer med andra ord inte att finnas kvar många Bi-Turbos i det fina originalskick som det var från Alpina. Jag skulle i alla fall aldrig betala upp mot 200.000 kronor för en sådan som det är grejat med turbosarna, även om det bara finns 507 stycken tillverkade. Det kostar en hel del att återställa en sådan bil. Delarna är dyra redan som de är, samt att delarna efterfrågas inte ofta vilket gör att det automatiskt blir ett ännu högre pris på dem för att det måste tillverkas på kundens begäran.

//Schnitzer

Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Tror nog min ståndpunkt ligger nära Schnitzers här, om skicket på bilarna är nära mint.

Att Biturbon skulle ligga på det dubbla (110kkr*2) är knappast fallet, tyvärr.

/axel
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Schnitzer: som sagt, vi pratar välskötta original bilar, inga trimmade vrak för 200`. Men det dubbla var kanske att ta i:)
Vad jag fösöker säga här är att dessa Alpina modeller ligger lite högre i pris än m5 3.8l.

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
b97_knl: När man kollar på mobile så kan man se att de fletsa 3,8l bilarna ligger under Bi-Turbons priser, men kolla på M5 3,8l under 10.000 EURO, alltså under 90.000 kronor ungefär. Jag har kollat nära på såna i Tyskland, och tro inte att många är i superbra- samt originalskick. Tror du att många av de är i riktigt fint skick, glömt det. Jämför med några Alpina Bi-Turbos så ser man att det ser mer originalt ut på en sådan än en M5 3,8l.

Sedan kan man hitta bilar som är seriösa, t.ex den här 3,8l Touringen från -93, från en väldigt seriös bilfirma i Frankrike som i stort sett bara koncentrerar sig på kvalitétsbilar: Länk

Samma prisnivå som jag såg en av de två Bi-Turbosarna på. På mobile brukar man oftast hitta Bi-Turbos som är omhändertagna av seriösa ägare. Man kan inte jämför mobile med den svenska bilmarknaden som säljer ut Bi-Turbos. Har sett flera annonser om hur fort de går på 402m, chippad 450 hk osv. Låter helt oseriöst tycker jag. Touringen som är en -93:a är verkligen seriös och har bra utrustning, ligger då mycket högre än de flesta andra 3,8:or. Bi-Turbon ligger i samma prisklass. Som exempel: Länk
Ser väldigt fin ut samt har kvar de oranga blinkersena. Det brukar vara det första folk monterar av och sätter på vita om den ska stylas. Inte på den här bilen. 1 Ägare, servicebok, svart skinn osv. Kolla in annonsen!

//Schnitzer

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.