AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.750

Pixel hit o dit..är det batteriet det handlar om?

Wilmas pappa
Innan jag byte batteri 1,5 mån sen så hade jag inte "km" eller "," med trippmätaren i kombiinstumentet samt att jag hade lite problem med temp mätaren. Efter inköpet så vips!!! då börjar alla "fel" att fungera! Sen har jag märkt att "felen" börjar komma tillbaka vid korta körsträckor. När man kör längre tid/längd så kommer är allt ok igen. Min diagnos är batteriets kapacitet

Tack för engagemanget!
stefannorr
Pixelbortfall i kombiinstrumentet är relativt vanligt problem vad man kan läsa här på power och brukar ej bero på dåligt batteri.
Wilmas pappa
Jag har inte läst att problemet INTE kan vara batteriet för i mitt fall är det ganska klart. Vore kul om nån har varit med om nåt liknande.

Tack för engagemanget!
Det kan inte vara batteriet. Bilen (instrumentet) vet ju inte vad som sitter bak i bilen, spänningen på både ett nytt och äldre batteri varierar ju från runt 12V med stillastående motor till c:a 14V när den laddar.
Det är nog slumpen som gjorde att du fick tillbaka vissa funktioner just då, eller kanske efter reset (bilen strömlös) vid bytet.

FP
Kanske stog bilen i varmgarage när du bytte batteri och om det är fukt någonstans så torkar det bort,samma sak vid längre körning med värme i cupe´n ???
vild gissning

Tony
Kanske stog bilen i varmgarage när du bytte batteri och om det är fukt någonstans så torkar det bort,samma sak vid längre körning med värme i cupe´n ???
vild gissning

Tony
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Pixelbortfall hade jag i sommar på touringen.
Men så fort det blev vinter och kallt så blev det bra igen.
Min teori är att det har med luftfuktighet att göra. Här i norr har vi väldigt låg luftfuktighet på vintern.
Vill minnas att det var samma fenomen på min förra E39.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag tror precis som Magnus M, men min funkar bättre i fuktigt väder. Har bilen stått ute i regnet nån dag, funkar alla pixlar perfekt, men när det torkat upp i bilen, samt på sommaren i torrt väder blir det sämre. Detta har jag konstaterat i 3,5 år nu, så det är knappasat någon tillfällighet

BMW CS #5206
Drivningen av LC-displayer är enormt högohmig, 10-tals upp till 100-tals MOhm. Minsta fuktighet i instrument osv kommer att påverka displayer som redan har lite glappkontakt. Även om sommar/vinter kan orsaka skillnader så bildas det ändå kondens osv när en kall bil värms upp på vintern resp kyls på sommaren med AC:n.

FP
levento
min 528 e39 fick oxå pixelfel osv. När jag hade haft igång bilen ett bra tag fick jag tillbaka pixlarna. och när jag bytte batteri var dom tillbaka förfullt !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.