|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min 325 Touring-89 läcker olja från höger sida av motorn lång fram. Man får fylla på en liter varannan månad av att den står still. Vad kan det vara? Olle | |
| Kanske i oljepluggen eller oljetråget? | |
|
Tjena Touringolle. Det kan vara anslutningen till oljekylaren som sitter vid oljefiltret som läckaget kommer ifrån. Det sitter ett antal o-ringar där som brukar torka ut efter några år. Du kan köpa dessa hos BMW och byta själv. Det är inte så svårt. Du kan låta oljefiltret sitta kvar i hållaren. Börja med att lossa slangarna som går till oljekylaren, sitter en o-ring i varje anslutning. Lossa sedan skruven som sitter i centrum av paketet framför filtret. Centrum bulten kan du sedan pressa ur själva huset. Byt o-ringen på den. Det sitter också en termostat i huset som du får bort genom att lossa låsringen. Det sitter en fjäder däri, så grejerna ploppar ut av sig självt. Där byter man hela locket. Sedan är det bara att återmontera. Om du ska byta olja och filter i samma veva, så lossa filtret innan du lossar filterhuset från motorn. Enklare då. Lycka till! |
|
| Jag instämmer med Funduro. Jag bytte en packning där på min och det verkligen droppade olja därifrån. Enkelt. | |
fredrik m3gt333 |
prova först att spänna bulten.. |
|
Hade samma sak på min 325 E30 Cab som Fundoro beskriver, verkar vara vanligt på E30, verkstaden fixade till det samtidigt som inspec 2 gjordes! Efter det var den helt droppfri.... MVH |
|
|
Kolla även oljetryckskontakten, den är en inte alltför ovanlig felkälla förutom de o-ringar som nämns ovan mvh MW-Guru |
|
| Tack för alla bra tips! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.