|
|
|
|---|---|
| Igår när jag tröck i lite mer luft i mina 235/45 17 " (2,8) så kändes vagnen mer sladdrig tror jag, när jag kör sakta och bromsar så vill bilen dra till höger lite, likaså om jag kör motorväg och släpper ratten, har den en tendens att dra höger, är det en framvagnsinställning som behövs. Jag har bytt bussningar och stötdämpare bak så bakvagnen är helt ok. Kan det vara stötdämparna fram?? vad görs på en framvagnsinställning? ngn som gjort de och fått positiv effekt efter??? | |
| Det är nog inte dumt med en framvagnsinställning. Vi har haft eller har samma problem på vår 540iA -01. Den vart något bättre sedan vi skiftade fram & bakhjulen (olika däck, men samma dim.) Men den drar fortfarande lite åt höger ibland, men den blev väldigt mycket bättre. Det enda vi kan komma på är just en framvagnsinställning. Det kostar allt mellan 500-1000:- | |
|
Ja har också samma problem, ja gick ner till däck verkstan för o göra en framvagns inställning. Men "meckarn" där påpekade att mina däck var slitna på rätt sätt dvs dom var inte mer slitna på kanterna eller nåt så ja berättade att bilen drog lite åt alla håll på motorvägarna o han sa att de har inget me framvagns inställningen o göra med. Så om ni kommer på lösingen...please let me know :) ///Schumi |
|
|
Jag lämnade in för framvagnsinställning på min 528-96 för ett par veckor sedan för att den slet däcken ojämt. Och bilen blev efter det betydligt stabilare igen vid hög fart, ca 160+. Innan justeringen var det nästan otäckt att köra uppåt 200km/h då bilen betedde sig "oroligt" på vägen. Dock har jag även en fråga. Även nu efter justeringen blir däcken betydligt varmare på insidan än utsidan när man kör. Ska det vara så? Vill inte förstöra ett par framdäck till. |
|
|
Beemlover: Antingen så har du en anliggande broms på höger sida, eller så är framvagnen fel inställd, om det nu inte är bägge felen på en gång. Jag gjorde en framvagnsinställning för ett par veckor sedan, och efter det så går bilen rakt fram. Tyvärr så är nog min förb*nnade styrsnäcka ordentligt glapp, för ibland så tar däcken över och styr som de vill till höger respektive vänster. Jag har liksom inte alltid direktkontakt med vägen alla gånger... Alla fyra styrlederna är helt nya likaså casterstagen och tvärstagen, så där kan felet inte vara. Mvh Jögge |
|
|
--->Micro Du har inte sänkt bilen mycket? Annars kan hjulen "niga" lite om man sänker. Vilka hjul har du? Hur mycket luft? |
|
|
Jo den är sänkt. Därför gjordes bara framvagnsinställning. Bak skulle det inte vara någon idé eftersom cambervinkeln bak inte gick att justera bort när bilen var sänkt. Men fram sa de att det fanns större möjlighet till justering, och man ser inte heller med blotta ögat någon överdriven camber fram. Det sitter 17" 225or på. Michelin Pilot fram och Pirelli P zero bak. (fick bra pris på lätt begagnade och de hade bara 2+2 av olika märke) Lufttrycket vet jag faktiskt inte nu (pinsamt), gummigubben fyllde på när jag bytte däck strax före framvagnsjusteringen. När vi ändå pratar däck, är det någon som förstått varför michelin pilot mfl med liknande skärning, går åt fel håll på vänster sida av bilen? De har ju två längsgående skär på utsidan av däcket, och snedskurna skär på insidan, föra att kasta vattnet UT från däcket. Ingen rotationsrikning är angiven, bara in och utsida. Trodde först jag hade fått ett högerdäck på väster sida av bilen, eftersom skären där kommer förflytta vattnet till mitten av däcket, men har nu haft stenkoll på alla bilar med liknande däckmönster. ALLA vänsterhjul går ju åt fel håll!!! Varför? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.