|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Tiny; Skriv gärna ett inlägg när det är fixat så jag får se vad det var.. Bug |
|
| Det var silentblocken. Bilen vart som ny, och det bästa att man slipper durrandet efter brunnslock osv | |
|
Ok, dyrt att byta? Bug |
|
| 4000:- på lindholms i Umeå(på pricken) | |
|
Bytte mina silentblock för ett tag sen kostade ca 500kr/st (4st) var med och tittade när verkstan bytte dom, tog knappt en timme med de rätta verktygen. Totalpris. under 3000kr. |
|
|
Tack för infon! Detta är bra info när man pratar med verkstaden sen.. Då är det snart dax för mig att byta silentblocken också, nu vet jag ju vart priset bör ligga och vad som skall göras. Bug |
|
| Så vibrationerna försvann ? Eller missljudet ?? | |
| Ljudet försvann helt, bilen vart stabilare i svängar. Och vibrationer i ca55km/h försvann. Har fortfarande lite vib, men det är antagligen skadan jag har på en fälg | |
|
Jag har nånting liknande....det är stört omöjligt att få till en mjuk växling från ettan till tvåan...det låter nästan alltid ett litet.."Dunk"..och ibland vet jag inte om det är underifrån, bakifrån eller som jag mest tror...framifrån det låter. Det dunkar också till när jag kör över brunnslock och dåliga bro skarvar "typ"....samt om jag saktar in från exempelvis 90 och ska svänga så jag får gå ner till tvåan, då när jag släpper kopplingen så är det svårt att få det att inte låta likadant. Får sen också vibrationer och det känns ungefär som om man åkte på en tvätt bräds liknande väg...men bara i vissa hastigheter och inte alltid heller....det varierar. funderar på att göra ett stort M-Test så man får reda på alla småfel! |
|
|
Har äntligen blivit av med mina vibrationer, bytte idag till vinterdäcken och vibrationerna försvann. Det märkliga med det hela är att det var dessa som jag böt till som jag skrev om i mitt 1:a eller 2:a inlägg i denna tråden. Så nu kan jag svara på min fråga om de knarrande bussningarna med låsringar kan orsaka vibrationer: -Ja det verkar så. Såg att vänster bakdäck på sommarsulorna hade en sträng med " öppna bubblor" i kanten av slitbanan, är detta början till cordseparation? /Fredrik |
|
| Jag bor I USA och har en 528it-sport-00 och har de samma problem med bak axeln. Jag skall byta ut de "silentblocken" och se om det hjalper. Kan ni tala om for mig vad dessa silentblocken heter pa engelska? eller har ni BMW part number? Ar det de 4 "rubber mounting" som sitter i vart horn pa den stora axeln? numer ar 33-31-109-40-36? Hoppas nagon har sparat kvittona med numerna? | |
|
Rubber mounting 33 31 1 094 036 yes ! Håkan |
|
|
Tack Hakan, det var som jag trodde. Ar det nagot annat runt bak axeln som du vet gar sonder? som gor detta hoppande? Har du eller vet du nagon som har bytat dessa sjalv? eller ar det for svart? Jag har en del verktyg och gor det masta sjalv och det ser ut att inte det skulle ta sa lang tid. Det ser ocksa ut som man kan byta en at gangen men jag vet inte om man kan fa ut bara en eller man maste sanka ner axeln for att fa av dem? Magnus |
|
|
Nej sönder går det ju inte och jobbet går enklast om du har en riktig avdragare. Då jag inte bytt mina vet jag inte riktigt om du kan byta en eller sänka ner bakvagnen. Kanske någon annan kan svara på. Ska byta mina block och balljointsen då bilen låter som en järnsäng i vissa lägen. Håkan |
|
| Hakan, har din 523a sport paketet, med de styvare axeln? Jag har det pa denna 528an, kanske det bidrar, jag kan ocksa kanna att baken hoppar pa ojamnheter, jarnsang. | |
|
Nej jag har inget sportpaket. Har sett på en amerikansk sida att sportpaketet har lägre tolerans. Det diskuteras mycket shimmy overthere på E39:an. Håkan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.