|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag har med stort intresse läst alla inlägg om vibrationer i bakvagn. Jag har själv detta problemet på min 528iT -97. Den har bara gått 8000mil. Nya 18" däck och m5 replica. Obalansen kommer vid ca 60 och ca 110. Däcksälgaren har balanserat flera gånger och även kört bilen. Han säger att 10/15 gram nästan är omöjligt att få bort. Kan balansera 100 gånger och alltid få några gram. Har funderat på byte av bromsskivor, och evt dämpare. Har läst att BMW uppgraderade bakvagnarna på nyare Touring (Inte e60). Vad har dom gjort och är det möjligt att uppgradera sin egen? TACK! Vegard | |
| Hur mycket vibrerar det? Har du kollat så att inte bakbromsen o parkeringsbromsen ligger på? Känn på bromsskivorna bak efter du kört om de är onormalt varma. Annars kanske någon bussning eller stötdämparfäste är dåligt? | |
|
Har du centreringsringar? ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
Wilmas pappa |
Tillbaka till däcken kan jag tro..Ja menar har din vagn gått 8000 mil så är den nog inte "sliten". Har du sportchassi ( plus dina 18")så blir nog bilen ÄNNU känsligare för icke runda sulor. Bilen kan känna av nån mm i "orundhet". Låter knepigt. Har du provat med andra däck? Hoppas att du får ordning på grejerna! Tack för engagemanget! |
|
Jag är nog av den känsliga typen, men vibrationerna är ibland (dvs att dom varierar) såpass att det slår lock för ören. Altså att bakluckan sätts i rörelse. På jämn asfalt i låg fart kan jag känna obalansen. Det är däcksljud, men vad som orsakar detta vet jag ej. Jag borde ha kollat om jag har centreringsringar men det har jag inte. Tar liksom för givet att däckskillen monterat det. Will do!! Jag har inte sportchassie, men har funderat på det (bilstein osv) Rekomendationer? Jag har dock nivåreglering och har undrat om den kan framkalla vib. Stora gupp och stötar tar bilen hur lätt och fint som hälst, men mindre gör bilen nervös i gången. Skippar som om bakvagnen är för stum och dämparna inte hänger med. Känner liksom inte strykjärnskänsla. Tack för svaren! Otrolig hjälp å få när man inte litar på verkstaden, eller har råd med evig felsökning!! Vegard |
|
|
Skall kolla bromsskivorna. Min svoger sa att det luktade bränd efter min svärmors jungfrutur i bilen. Jag tänkte koppling då. Tycker parkbromsen tar dårligt. Har även upptäckt "nybörjar-ytrost" på höger bakskiva när min sambo har kört bilen ett tag. Själv bromsar jag akrivt och håller skivorna blanka;) Måste få prova et par andra däck också. Någon som vet om skillnaden i bakvagn e39-tidig/e39-sen?? Tack igen!! Vegard |
|
|
Det som är vanligt på tidiga E39 Touringar är dom 4 stora gummilager som håller hjälpramen till karossen välkänt fel som ger vibrationer hela bilen och värre blir det me t.ex. 18" Hade själv dett fel på min E39 ( -97 och ca 9700 mil vid köpet) men BMW åtgärdade det innan jag fick bilen utan snack och så fort jag nämde vibrationerna så sa dom "vi byter bussningar bak" så tydligen välkänt även på verkstäderna... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Vore intressant att höra hur det gått i detta "fallet" då jag har samma symtom i min Tds -98 Touring. Kraftiga vibrationer som börjar vid ca 50 och mer eller mindre upp till 110-120. Har skiftat hjul fram till bak och balanserat dom och även provat en annan uppsättning fälgar och däck visserligen gamla och utan resultat. Har även varit inne på BMW och de har provkört samt tittat lite på bakvagnsbussningarna utan att hitta något fel.... Börjar bli desperat nu med min nyinköpta BMW. Tacksam för svar ovh idèr om vad det kann vara... Har lusläst alla inlägg om vibrationer... |
|
|
Ingen som har några idèr eller erfarenheter om liknande? |
|
|
se ovan!! samt t.ex: Länk det är ett mångfacterat problem finns många många trådar om ämnet Lycka till!! Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Har samma symtom som Vegard på min -98 som gått 10.000 mil. Vibrationerna är inte kraftiga men finns där och försvinner ibland. Min bakvagn knirrar dock i bussningarna bak (pinsamt att åka med) så jag hade tänkt få dem bytta snarast. Verkstan jag brukar anlita har dock semesterstängt tills på måndag så jag vet inte när jag kan återkomma med info om hur det gått. Bug |
|
| Vibbrationerna i bakvagnen beror troligtvis på dåliga bakvagnsbussningar. Hade fenomenet på min 523 T. Vibbar i 60 och 110. Riktade fälgar och balanserade hjulen ett antal gånger men vibbarna bestog. Bytte bakvagnsbussningar och vibbarna försvann. Bussningaran kostade 525kr/st plus 600 kr för jobbet. Slutnota på 2700kr. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
:) Jasså "buggen" har hamnat tillbaka i bmwträsket :) trevligt. ///MVH Hasso Länk |
|
En gång BMW.. Man är ju skadad för livet.. Jag försökte ju få tag på en 540 för något år sedan men det var ju stört omöjligt att hitta en som inte var skruvad eller hade en skum bakgrund där säljaren varken var pigg på att lämna ut chassienummer eller milkolla bilen. Sen snubblade jag över denna "gamla" pärla som hade full historik, kollad med garantijobb, milställning etc. De kostade lite mer än de billigaste vraken men det fick det vara värt. Denna hade ju verkligen bara gått de 10.000 som påstods.. Nu är det bara krirrandet i bakvagnen som skall fixas sen är den tipp topp igen. Bug |
|
|
Har fått till hos Bil & Elservice den 18:e så jag återkommer med resultat.. Bug |
|
|
Har samma vibrationer på min 528:a 98:a 13000 mil, dock bara vid 100-130km/h. Jag var inne hos BMW-vekrstaden och frågade dom, han visste att det var vanligt men han sa att det går inte göra något åt ??!! Skojjar killen eller är han bara lat ?? KASST ! |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
BUG: knirrande i bakvagnen om man åker över ojämnheter hörs lång väg och omgivningen brukar småle när det kommer en gnisslande fin BMW :) brukar på E39 bero på de mindre bussningarna som sitter längs Nr 2 på länken Länk (Stefan vet om detta då han bytt ett antal tidigare) ///MVH Hasso Länk |
|
Jag har i min resa mot vibrationsfri BMW, fått med mig en del information. Mycket från intresserade läsare/användare av detta forum, men även av duktiga mekaniker. Jag bytte bakvagnsbussningar (4 st "halvliter") och bilen blev mycket tystare och mjukare, men inte vibrationsfri. Har efter montering av dragkrok och upptäckt av datummärkning i bakre stötfångarhöljet gällande et är efter min bils leverans, en mistanke om en krockskada på bilen. Körde på et rådjur här i sommar och fick åtgärdat detta med fina faceliftlyktor och m-njurar i tack för 3000 i handpenning. Vid koll av hjulinställningen visade det sig vara fel i bakvagn. Detta är åtgärdat, men utan merkbara resultat på vibbarna. Detta återstår: 1. Handbromsen fungerar mycket dårligt. Måste muskla riktigt för att låsa hjulen vid svag lutning. 2. Kopplingen hugger några gånger vid start. Byter koppling och packbox på Lördag. 3. Nya dämpare (Bilstein) och fjädrar åker dit samtidigt. Mina är totalt "utrunkade" nu. 4. Har ett fjädrande plåtaktigt ljud (stereo dvs både höger och vänster) vid hjulen (skrammelstag?) just nu som jag hoppas forsvinner vid dämparbytet. Jag har en otroligt fin och välvårdat e39, som har garanterade 10000 mil, MEN den låter som en rishög när jag kör i gupp och barnsjukdommarna börjar dyka upp (airbaglampa och pixelfel på displayen). Återkommer med forskningsresultaten. Tackar för inspel! mvh Vegard |
|
Jag bytte både skrammelstag vänster fram och dämpare, dunkandet som hördes när man körde på brunnslock och annan tvättbräda visade sig vara en slut/glappande kulled på främre länkarmen som jag inte kom på förrän jag fick hjulet i ett visst läge, bilprovningen missade det också. Se min dagbok. Min bil har snart rullat 17T och har inga vibbar alls förutom ett däck som inte håller toleransen för rundhet så jag känner av det lite grann mellan 110-120. (den hade inga vibbar innan dämparbytet heller) ///MVH Hasso Länk |
|
Här är ännu en välskakad touringägare, har fått vibrationer i bakvagnen igen.... En fråga till experterna: -nr 2 i hassos näst senaste inlägg, skulle det kunna orsaka vibrationer? Jag har knarr från bakvagnen när någon tex. kliver i och ur baksätet samt hemska vibrationer mellan 50-130. Vibrationerna har kommit smygande och blivit värre med tiden, jag har testat att skifta bak- och framdäck, däck och fälgar kollade av två olika firmor och enligt bägge är fälgar och däck runda och balanserade. Testat att byta till annan uppsättning av däck, men ingen skillnad. Vibrationerna finns hela tiden men kan helt plötsligt försvinna tex. när jag kör över en dålig broskarv så försvinner vibrationerna ett par sekunder men återkommer sedan, vibbarna varierar med underlaget och om det är uppförsbacke eller planmark. Enda sättet att minska vibrationerna är att packa tungt i bak, då minskar de något. Jag tycker även att bakvagnen vill slänga ut lite, inte som när silentblocken är slut men liknande när jag kör över ojämnheter. De senaste 3000 milen är följande bytt: Stötdämpare och fjädrar runt om Silentblocken Länkarmar? i bak Skrammelstagen runt om Casterstagsbussningar /Fredrik |
|
| Känner igen det precis det du beskriver med last och ojämnheter i marken som gör att det försvinner ! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.