|
|
|
|---|---|
|
Hej! jag tänket tillverka en kloss eller dylikt som ska skruvas fast i befintligt håll med gäng bakom kopplingspedalen för att minska den möjliga kopplingsvägen och därmed avnjuta snababre å smidigare kopplingar... jag har någonstans här på forumet läst om nån som gjort en liknande sak? du som känner igen dej kanske vill dela med dej av erfarenheterna... /Jonas | |
|
nån är det väl som har gjort detta? /Jonas |
|
| Visst har jag provat det. Det blev motorstopp vid första trafikljuset innan jag vant mig vid det kortare slaget.. Vissa havdar att det blir svårare att "fin lira" med kopplingen. Själv så holler jag inte med om detta då avståndet mellan urkopplat och sammankopplat inte förändras utan dödläget efter urkoppling försvinner helt. Var bara noga med justeringen så att kopplingen verkligen har släppt helt och inte slirar/har dragläge. | |
|
Men blir det inte störande i längden att helatiden trycka pedalen tills det tar stopp.. ? Jag tycker att det är bra att man har ett spel kvar på pedalen så att man kan stanna med pedalen innan man trycker den i mattan. För om du inte trycker den mot stoppet varje gång så kommer du ju att slira lite på kopplingen och sakta med säkert nöta ut den? |
|
|
Det är ju ingen skillnad om du stannar innan pedalen tar i golvet eller att det bara går att trycka ner den till samma nivå. Titta hur långt du behöver trycka ner pedalen innan den frikopplar och sedan gör man ett stopp till den höjden. Jag fick tillverka ett stopp efter jag bytte till S50 svänghjul med sinterkoppling för annars tog kopplingsarmen i solfjädern. _______ //Niklas |
|
|
JohnnyB: vid lite hårdare körning blri de ju att man stampar ner kopplingen hårt å då stannar man inte till halvvägs till golvet... schnitzerman å koni: hur tillverkade ni era stoppklossar och i vilket material?... kan man få en beskrivning vore de kanon! /Jonas |
|
|
Jag tog bara en M8 bult i lagom längd som jag svetsade fast en lite större platta på. Sedan är det bara att gänga in den i original fästet och låsa med en mutter i lagom höjd. _______ //Niklas |
|
|
Koni: nåt sånt hade jag som plan... en lång M8 så blri de bra... ska bara hitta nån som kan svetsa åt mej i uppsala...!? /jonas |
|
|
Jag använde en "fot" till industrimaskiner. Ser ut som orginalet men med lite större platta. Bara att gänga i uttaget i golvet samt en mutter på gängan så att man kan justera höjden. En "snabb variant" måste vara en 50mm M8 bult med mutter. Den här clutch stoppen kan fixas hos vilken mack som helst. |
|
|
Tänk på att kopplingspedalen är tänkt att ha den slaglängd den har och det just för att den behöver det för att inte slita på synkringar och drev i växellådan, samt koppling! För om du inte trampar ner helt och växlar snabbt så ligger fortfarande kopplingen i ingrepp lite och växellådans ingående axel snurrar fortfarande med moment bakom, och om man då växlar så blir det ett betydligt ökad slitage på lådan, speciellt om det alltid vid alla växlingar är just så, som det blir om man sätter ett stopp som gör att kopplingspedalen inte kan trampas ner helt. Tycker det verkar som ni inte vet vad ni tänker göra med bilen, det blir bara ökat slitage på koppling och framförallt växllådan!! Avståndet är det som behövs för att en total frikoppling skall kunna ske !!! ///Magnus |
|
|
Hmmmrp! Fler "som inte vet vad de gör med sina BMW´s", utan vågar vara innovativa. Länk |
|
| Oooups! Sök på "Clutch stop" i sök fältet. | |
|
Ja, alla gör väl som dom vill, men det är inte bra för växellådan om man justerar upp stoppet för högt, läs vad jag skrev innan. För att just få en snabb växling att fungera krävs att koppling har frilagts helt, finns ingen fördel med att ändra det stoppet från original! ///Magnus |
|
|
e21-racing: ok... men kan man inte justera om den lite iaf...? jag kan ju trycka min pedal typ en decimeter till efter att den har frikopplat...? /Jonas |
|
|
Det finns en risk med detta, och det är att kopplingen inte frikopplar helt o hållet, du tycker att dragläget ligger en decimeter från botten, men det behövs ett visst avstånd från "dragläge" till "växlingsläge" för att inte slita på lådan! Varför ändra på detta för, men om du inte vill så trampa inte ner helt o hållet då!!!......däremot riskerar du att få ökat slitage på lådan! Tror nog bara det är en fråga om tillvänjning vid bilen i fråga, det kan skillja mellan olika bilar, beroende på tillverkarens konstruktion o.s.v, ska man ändå ändra det så bör man veta vad man gör först! ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.