AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.257

Handbromsen (?) har rasat, bilen ej körbar...

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Ja, hade då tänk att rulla in och besiktiga bilen idag, tänkte åka hemifrån om drygt en timme. MEN igårkväll när jag bytte fälgarna på bilen tänkte jag passa på att dra åt handbromsen, nu när däcken ändå vad av. Men vilket misstag.

Vänster däck bak är av och jag snurrar lite på skivan för att hitta hålet till insexnyckeln, mycket riktigt så visar sig ett hål snart och jag som vi det laget var ganska trött bad min kompis dra åt lite. På något vänster så får han hela anordningen att lossna vilket resulterade i att när bilen rullar så skramlar det in i helvete, när man lyser in och kikar bakom bromsskiva så är det ett par skruvar,någon fjäder och dylikt bakom skivan.

Så nu är det väl bara av med oket, tar bort de två skyddsplasten som döljer de två skruvarna, 7 mm insexnyckel. Dem sitter så in i helvete så vi sprutar på en del 556 och avvaktar en stund, sen drar vi så hårt det går, till slut, med en jävla massa dragande så lossnar den nedre skruven. Jag skruvar och skruvar, men ut vill den inte komma. Nähe, sen efter en stund så kan vi konstatera att jag hade dragit av själva skruven och fått med mig en ca 5 cm "järnrör" som är huvudet på skruven... Den andra skruven, den övre, drog vi sönder dvs insexnyckeln får inget grepp längre.

Jag fick köra hem med en snitthastighet på 3,2 km/h + ett jävla skramlande och ibland dunkande så det känns i hela bilen, från vänster hjul bak.

Vad kan jag ta mig till nu, bilen går ju inte att bruka, en verkstad som kan hjälpa mig ligger ca 3-4 km bort, normalt så tar det 6 min att åka dit, i det här tillståndet kanske 1 timme, men jag tror inte ens att jag vågar, ibland känns det som hela bakjulet ska braka sönder. Att bogsera är ju inget alternativ heller, då däcket fortfarande skulle rulla.

Vilken soppa man har försatt sig i, någon som har någon smart lösning på detta? Alla svar är välkommna!! Som ni säkert förstår så är jag ganska så depserat nu..

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Ring en bärgare som kör bilen till närmsta mekaniker!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Finns det ingen annan möjlighet ?
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Dessa skruvar och fjädrar som jag se bakom bromsskivan, vad är det för nått? Kommer det från handbromsanordningen? Är det någon som vet ifall det är mycket jobb att fixa till det? Antagligen är det väl från handbromsbackarna som finns inuti skivan, skruvarna som lossnat tar i när skivan rullar och göra därför bilen okörbar.

Finns det någon lösning för att få av oket om de här från skruvarna (bakom skyddsplasten) är ur funktion? Den ena är av, den andra förstörd....

Vad tar man sig till??
bj
105
bjornnl
316i -93
Finns ju alltid möjlighet att försiktigt borra upp dem och på så sätt få ut dem.
Det kräver dock en del precision, så var försiktig.

Lycka till!

MVH: Björn

---
316, inte för att man måste, utan för att man vill! =D
al
86
alfons
320 cab -93.
Jag fick samma problem, då hade sprintarna som håller handbromsmekanismen lossnat pga deras "spärrhål" i bromssköldarna hade rostat sönder. F-n vad jag blev skraj.

Men skit i det och kör till en verkstad som kan hjälpa dig ta bort skivan. Kör du och det låter/hugger/dunkar så är det bara att fjädrar och sprintar mals sönder litegran... Låter illa men egentligen ingen fara, skivan tål det och bromsbackarna likaså. Köp bara en ny monteringssats (med fjädrar och sprintar). Sen behöver du kanske nya bromssköldar, de är billiga men omöjliga att byta upptäckte jag, de sitter innanför navet som sitter FAST.

Jag löste mitt problem genom att ta en bricka och slå ett spår i den (så att den kan hålla sprinten som håller den bakre bromsbacken) och sen satte jag brickan på baksidan av bromsskölden, där springorna rostat upp till små hål.
al
86
alfons
320 cab -93.
Problemet hade jag alltså på min förra bil, en 318 E36.
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Lossa hela bygeln som oket är monterat på, sitter med två skruvar med 15mm skalle. Dela sedan oket från bygeln och sedan får du borra ur glidkolven som gick av samt att du kommer åt att få ut den andra.

Skruvarna och fjädrarna är till handbromsen.

_______
//Niklas
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Okey, då kan jag pusta ut lite då. Tack grabbar, bilen har stått i 4 dagar nu, man blir ju totalt handikappad! Tur att jag jobbar ca 700 meter hemifrån, kan man lika gärna gå.

Ja, jag misstänkte också att skruvarna och fjädrarna tillhörde handbroms mekanismen, men aja, lika bra att få dit nya handbroms backar och renovera det hela lite. Verkligen skönt med detta forum! Tack!

På söndag natt ska jag rulla bilen sakta til verkstaden, kan inte köra mer än ca 3 km/h pga ljuden som låter riktigt hemska. Dessutom har bilen körförbud, hade tänkt fixa till allting och åka in till besiktningen i början av veckan, men nu känns det som jag ska lämna in det till polarn på bmw som får skruva lite på den istället.

Men ett stort tack till er i alla fall! Känner mig lättad nu!
sk
36
skold
318 touring -96
hej min vän här kommer lösningen på ditt problem. ta en lagom stor mutter och svetsa i denna så att det biter i skruvgodset så tar du bara en vanlig nyckel att ta loss den med. det löser dina problem. hej svejs......
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.