|
|
|
|---|---|
|
Hjälper en kompis att starta upp en nybyggd M10 turbomaskin. Recept: Mahle kolvar från dalhems, dvs 2,2lit. Orig ventiler, samt 304graders kam med 10,7mm lyft. Problemet är att ventilerna verkar villa snudda kolvarna, med 1,5mm lyft i ÖD. Vad har ni lyft i ÖD,samt har ni gjort ventilurtag? Tacksam för tips. Mvh Andreas | |
|
vilken komphöj?? och deckat block? planad topp? mina går fritt med 2.9mm lyft i öd(om jag inte minns fel?? iaf dr skräcks rekomendationer).... jag har inte urtag, men mina 633kolvar har ju en liten doome, typ 1.5mm, och övriga kolven vänder typ 2mm ner.. |
|
|
Vi har flyttat kammen 2 kugg. Det var inte det som lät, är något annat missljud från toppen! Bara att riva och kolla efter.. Men tack för hjälpen ändå. Mvh Andreas |
|
| Gör ett ordentligt ställbart drev istället för att kugga kjedjan, det är en lite väl grov justering. Skillnaden mellan en feljusterad och rättjusterad kam kan vara väldigt stor. | |
|
Japps vi har redan lämnat iväg ett för omfräsning. Det vi gjorde nu var bara för att kolla om de var ventilerna som tog i.. |
|
| gjorde ni inte det innan ni startade??kollade om det tog i dvs?? | |
|
Hehe jo, men de låter som ett sånt ljud! Nått mysko är de i toppen |
|
svintoleffe |
bmw-andreas Du har mail Bmw-Power MVH Leffe |
|
Den motorn är ju i princip en kortad m30 och på en m30 utan urtag så tar kolven i ventilen vid ca 2mm lyft vid ÖD,sen om både block och topp är deckat så tar det garanterat i. /Petri |
|
|
Vid har provat med 1,5mm i ÖD, ljudet är kvar fortfarande:( Det märks väl va de är sen,kör till de rasar säger ägarn:) |
|
| konstigt isf att det inte tar i för oss andra som åker 304grader dr skräck utan uttag i m10.. | |
|
kolla spelet på kolvbulten, mot både kolven å vevstaken, för mycket spel där kan låta illa. Mvh Fredrik |
|
Toballan |
Ska inte Mahle kolvarna från VW väl vara vända fel väg enligt pilen när de monteras i m10? |
| svar ja, det stämmer! | |
| hehe ja att VW kolvarna vänds fel av misstag är inte ovanligt ;) | |
|
Kanske är nått sånt i den här maskinen! Den köptes ihop skruvad... Var ska pilen peka åt? Mvh Andreas |
|
| Pilen skall alltså peka bakåt mot svänghjulet i en M10 motor. Detta pga att bubblas pannkakor har svänghjulet framåt i bilen, och alltså cylinder 1 längst bak. | |
|
Felvända kolvar ger lite ryckig gång på motorn och den kan låta lite hårt. Slitna vipparmsaxlar kan också ge lite skumma ljud. |
|
|
Kanske kan vara det då! Tack för tipset |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.