|
|
|
|---|---|
|
Påverkar ACn bensinförbrukning så här mkt på alla bilar? Var ute och testade en väns jaguar xkr. Hade färddatorn på vad bilen drar just för stunden. motorväg 110km/h så stog den på 1,47 med acn på. När jag stängde acn så gick den ner till 1,05. Den är ganska mycket. påverkar den så mycket på alla bilar? Knappt man vill ha AC då... Usch ;( Mvh, Christian | |
|
Volvos ECC påverkar i alla fall inte det minsta. Ja möjligtvis en halv procent eller något. Det kanske är olika från bil till bil. Men prova att mäta snitttet under en längre sträcka. För det där låter helt osannolikt. mvh |
|
|
Rent subjektivt skulle jag vilja påstå att min E36 drar strax under halvdecilitern mer en varm sommardag i landsvägsfart med ECCn på 22 grader. /Jörgen -- Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
|
Jag har gjort massa tester och hela tiden visar den såna där osannolika värden. kör iallafall med ac/eccn av nu... Mvh, Christian |
|
|
det sägs att ac´n drar ca 5% av efekten om det stämmer så skulle det kunna vara så på en bil med liten motor men inte på en jaguar xkr |
|
|
tror att mätaren har spelat dig ett litet spratt, hade en Xj12 och den drog 1,3 i blandad stadstrafik till å från jobbe så aldrig att en ny xkr med en liten! 8:a i ska dra 1,47 i 110... dom där mätarna (för stunden) är såå dåliga det räcker med ett litet dutt på pedalen för att dom ska gå i taket, aldrig att ac,n tar en halv dl finns inte en chans, ska vara precis när den startar i så fall under en sekund eller nått och då hinner inte motorn suga i sig den mängden i alla fall. |
|
|
När acc går in och kyler(nån gång var 10:e sekund) ser man hur förbrukningsmäteren gör ett litet hopp. Tydligt om man ligger med farthållare på jämn väg. De bilar jag haft med ACC märks det väl ungefär ca 0,5 dl (nålens rörelse)men i min 328 har jag AC och den drar obetydligt mer med AC än utan. |
|
|
Många faktorer påverkar väl. På E34a så jobbar ju ACn på "max" hela tiden, med max menar jag att kompressorn jobbar av och till för att hålla sig precis över frostgränsen i evaporatorn, sedan värms luften upp av värmeelemetet till önskad temp innan den kommer i bilen. Det drar ordentligt med energi. På E39 osv så är kompressorn variabel och pumpar bara vad som behövs. Är det inte megavarmt ute så behövs inte mycket energi. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.