AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
646

Kokande 318I -87 ,hjälp mig innan jag river mitt hår

Var ska man börja?
har renoverat toppen bytt den mot en annan och bytt kam och packningar. Efter allt detta jävla arbete så fortsätter det dock på samma sätt som det slutade med de gamla grejerna, nämligen med att bilen kokar. Hettmätaren går upp på det röda fältet och jag får ingen värme inne i bilen, har återigen fått ett tunt vitt skick på oljelocket och är nu skiträdd att toppen gått igen och att den tar in olja, verkar dock inte vara nå vatten i oljan. Kanske kan det bli så om det fanns lite vatten kvar sen tidigare? ber till gud att det är så..
Är också problem med laddningen, jag måste hela tiden ladda batteriet pga att det blir urladdat ungefär som att något drar ström?

Orkar snart inte mer känner jag och är därför tacksam för snabba svar innan jag får ett psykiskt sammanbrott och kör ner bilen i ån.

Ursäkta min arga ton men är så djäääävla trött rent ut sagt..
fredrik m3gt333
jag tror du har nåt waising med värmebatteriet och/eller slangarna som går in i kupen till det. ifall du hade den nya toppen på planhetsprov och spricktestning. hade du inte det så kan det vara det som är problemet..

mvh fredrik
Plockade bort ventilkåpan och såg då att det fanns vit gegga längst uppe till vänster på kåpan. Hoppas på att det ska vara kvar kondens i motorn sedan förra haveriet som gör att geggan bildas men är det toppen som gått igen så vet jag inte vad jag gör..

Fler svar för guds skull!!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
För några år sedan hade jag en 520 som toppen gick åt helvete med. Jag lämnade dock in toppen för renovering, jag bytte även alla ventiler, blockpackning, ja hela köret och trots det, hade jag fortfarande samma milkshake i oljan. Men det försvann helt efter några. Men frågar kvarstår , varför tempen på din bil går upp igen? Är du säker att den nya toppen är hel?

Hell ain't a bad place to be!
Glömde att nämna att den nedersta kylarslangen, den nedanför termonstaten, inte blir varm fastän de andra blir riktigt hetta så det är säkerligen orsaken till att jag inte får någon värme i bilen och att tempen går hett, måste väl vara termostaten, luftbubbla då. Oroar mig dock mycket mer för att även den här toppen har gått åt helvete när motorn gått så hett, man är inte precis pojken med guldbyxorna..
Sq
89
Sqrewdriver
730i -91
735i -92 (Reservdelsbil)
Kolla termostaten?
byt den?

*För att du älskar att köra*
Sq
89
Sqrewdriver
730i -91
735i -92 (Reservdelsbil)
Jag menar en topp e fan så mycket
dyrare än en termostat?

*För att du älskar att köra*
Kan va fläktkopplingen det är mycket vanligt och kännetecknar sig bäst genom att motorn går varm när man krypkör exempelvis i köer. Är den riktigt slut så räcker det att man kör hyfsat långsamt så fartvinden inte kyler ner tillräckligt. Jag har köpt beggade på skroten för ett par hundringar och är nu inne på min 3:e som fortfarande inte är helt ok. Om det är den så vill jag rekommendera att du byter till elfläkt istället. Det blir billigare än att köpa en ny (ca 1200kr) och roligare än att chansa på skrot.
Säker på att den här toppen var hel när jag köpte den är jag så gott som, det var en seriös handlare som jag litar på.
Var lös med propellern idag för att tillsammans med en vän, som råkar vara bilmekaniker, inspektera vattenpumpen som verkade kunna vara boven i dramat. Det visade dock sig att den verkade vara hel och bra. Var också ur med termostaten, som tydligen inte går att få ur själva termostathuset, tvärtemot vad Bmw i Gävle sa? jag provade att lägga ner den i kokande vatten för att se om den möjligen skulle öppna sig men jag kunde inte märka någon skillnad så kanske det ändå kan vara den som spökar..
Ska prova att byta den och sedan lufta i upphissat läge.

Tack så mycket för svaren och synpunkterna så länge, tar gärna fler.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.