AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
552

Slutstegsproblem Business

Fick då tillslut ut min originalstereo, Reverse RDS bandaren.. Efter att ha svurit ett par ramsor över att (någon) tidigare ägare klippt alla kablar på till synes två ställen så fick jag iallafall in min Alpine-enhet. Misstänkte väl nästan att det kunde bli problem då bandaren var avsäkrad med 5A och min alpine med 20A, duktigt mycket mer effekt alltså.

Problemet blir såklart att businesslutsteget som sitter i är "uppgainat" för att ta emot signal från klena bandaren.. När jag smäller in effekt från Alpinen blir det jättehögt. Jag kan använda kanske 1/4 av volymskalan innan högtalarna låter illa. Det brusar även när det är tyst vilket tyder på för hög förstärkning.

Egentliga frågan lyder: GÅR det att gaina ner originalsteget? Jag antar att det inte går så jag funderar vidare över vad som är smartast att göra..

Alternativ nödlösning: Bygla ihop kontaktstyckena 'slutsteg in' och 'slutsteg ut', alltså förbi steget och köra på stereons effekt med jättelånga kablar (koffert och tillbaks).
Du har alltså ett externt slutsteg? Då spelar ju effekten från huvudenheten mindre roll (5A eller 20A). Misstänker att steget matas med högnivå från högtalarutgången, det går ju alltid att dämpa ingången med motstånd. Även litet externt slutsteg borde prestera bättre än enbart huvudenheten. Runt 15W per kanal är vad man får ut från huvudenhet vid 12-14V, oavsett specarna (eller säkringen) som brukar lova hur mycket som helst. Jag tror inte lösningen att bygla bort slutsteget borde ge bättre resultat om steget är friskt i övrigt.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.