|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Acey: Först och främst är valet cab mycket mer livsstilsberoende än valet sedan/coupe. Varför efterfrågan på coupe är större än sedan tror jag beror mycket på utseendet/sportigheten i karossen. Min uppfattning är att coupen känns mer påkostad än sedanen vilket även refekleterar prisskillnaden. Svaret på din fråga om ja skulle köpa en coupe om jag jagade en cab ät tveklöst ja. Om rätt exemplar dök upp så hade jag gjort det. Om jag skulle köpa en 330 cab skulle hardtop vara ett krav, och då hade jag haft en coupe :) Svaret på frågan varför jag valde coupe och inte en sedan, är snarare att jag INTE var ute efter att få så mycket bil för pengarna som möjligt. Att de skulle bli en coupe var förbestämt,men det berodde snarare att jag kom från en sedan. De som var viktigt för mig var skick,färg,miltal,utr,svenskssåld osv. Priset var inte en kritisk faktor. Skulle jag välja idag skulle valet falla på coupen även nu eftersom den står sig något bättre i värde än sedanen. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
wendtan: I en formuleringen så påstår du att cab är mer livsstilsberoende än sedan/coupe men att du själv skulle kunna tänka dig köpa en coupe även om du var ute efter en cab? Det får stå för dig, och jag påstod aldrig att alla var låsta vid en biltyp vid bilbyte, däremot tror jag att det är få som köper en coupe om man vill ha en cab/roadster. Du är själv inne på varför coupen är mer efterfrågad, det är en viss image, sportighet, utseende vad du vill som påverkar. Därför väljer man inte att köpa en sedan om man är ute efter en coupe. Utseendet spelar stor roll vid bilköp. Anledningen till att det finns grupper som aldrig kan tänka sig en e60/e65/e85 ovv är inte för att man skulle få mindre bil för pengarna utan enbart pga utseendet. Om man är ute efter par fina gå-bort-skor så köper man inte ett par löpar-dojor. Hur mycket mer "sko" för pengarna det nu skulle vara och att man löper snabbare. Man är ute efter något annat. PÅ samma sätt fungerar MÅNGA (inte alla) köpare av coupe/cab/roadsters. I övrigt är vi nog överens :) |
|
|
Oj, det blev en het diskution här ;-) ja vi får se om vi kommer överens kanske på 195.000:- annars så tar jag och sätter in en ny annons med ett billigare pris, kanske fler som nappar då? Men ni ska iaf ha tack för era åsikter å svar ! mvh Marcus |
|
|
bmw325: Inte många svar på dina frågor, men ett tips är om du ska byta bil är att höra vad du får för din bil i inbyte. tex BMW värderar 328:an ganska bra. Jag blev ganska nyligen bjuden 200k för min bil vid ett byte då 8000 mil på mätaren. Och sedan är det så tyvärr att detta forum nervärderar bilar ganska rejalt känns det som. Där typ bilar från -00 i fint skick och historik gemförs med importerade 330 bilar med tviveaktig historik. Ha is i magen och rätt köpare kommer! Lycka till! mvh Kristian Mvh Kristian |
|
|
Alf, Detta forum nervärderar bilar ganska rejält? Tror det snarare är så att många är realistiska när dom värderar bilar på detta forum. Ska man vara snäll eller ska man vara ärlig? Många av dom som värderar bilar på detta forum är vad jag sett ganska flitiga "bilbytare" varför man vet vad en bil säljs för (däribland jag själv), inte för vad "många andra" bilar annonseras för. Det är en STOR skillnad där... Apropå ditt inbytespris så undrar jag varför du inte bytte in bilen till det priset då det låter som en mirakelvärdering!? Som riktmärke kan nämnas att Novation har en svensksåld 328ci, 7800 mil som annonseras för 189´. Vad tror du dom bytt in den för? |
|
| Jag utgår ifrån att inbytespriset var om Kristian köpte en ny 5 serie eller liknande samt att säljaren hade en köpare på 328an. Annars låter det helt klart som att säljaren var ute och cyklade. | |
|
Anders S. Handlar inte med bilar speciellt ofta. Däremot så fort som jag ska köpa bil kostar dem betydligt mera än vad som anges här. Konstigt eller så blir jag lurad? Begnande bilar är svår värderade. Själv sätter jag ett krav på bilen, kanske jag har höga krav? Men jag betalar gärna mer för en fin bil med bra historik. Angånde mitt inbytes pris vet du inget om så du får helt enkelt tro mig. Du vet ju inget om min bil så du måste ha svårt att uppskatta värdet på den? Därför jag inte bytte in bilen var för att jag tyckte inte det var värt att lägga 270.000 SEK imellan för att få en ny 330Ci med samma utrustning, nu när nya 3-serien står snart på dörren. Och ärligt talat skulle du lägga 270.000 imellan på en bil som ser nästan likadan ut? Inte ens för att få 3 liters spisen är värd dem pengarna idag när nya 3-serie är på gång. Vad Novition byter in bilar för vet jag inte. Vet inte hur dem tänker vid ett inbyte eller vad för bil du pratar om. men å andra sidan gör en sökning på www.bmw.se och se priserna där. Och sedan kanske du kan tala om vad dem har bytt in dem som finns där för? Det finns ett stort gap mellan priserna, du kör dem billigare jag kör dem dyrare, båda har rätt. Min erafarenhet säger att man får vad man betalar för. Ingen någosin har skänkt nått till mig i alla fall. Mvh Kristian |
|
|
Acey: Ja det var vid inbyte. Eftersom jag såg i annonsen att du kanske ville byta bil till kombi. Så är ju ett byte på BMW kanske just ett bra alternativ då dem verkar byta in bilar till mirakel priser. :) Mvh Kristian |
|
|
Anders S: Rätt ska vara rätt, jag har faktiskt blivit bjuden 160k för min bil en annan gång. Man ser där att gapet är stort. Tydligen finns det inget som är rätt eller fel. Mvh Kristian |
|
|
Man får vad man betalar för, det brukar jag också ofta säga! (Se min hälsningsfras) Jag var inne på 3 ställen och frågade vad jag skulle få för min E46 jag hade. På alla ställena låg det kring 30´ under vad jag fick för den privat. Ca 60 under vad dom själva annonserade en sån bil för. Detta vid köp av ny bil. Grannen hade en 323ci-00 som han bytte in mot en E60, han fick 140 för den inbyte. Samma bil annonserades ut för 195´ om jag inte minns fel. Så jag tyckte det var något märkligt att man ville betala 200´ för din kärra då jag har svårt att tro att man skulle begära mer än 220´ för en sån. Den må vara hur fin som helst, min erfarenhet säger att märkeshandlaren inte bryr sig så mycket om det. Men annars är det bara att gratulera och åka till samma handlare nästa gång du ska byta bil. Att jag värderar bilar efter dom billigaste är inte sant, däremot så går jag inte på vad dom dyraste ANNONSERAS för. För det är långt ifrån sanningen. En snabb sökning på 328:or gav ett snitt på 194.000 och 8300 mil. Vet ju som sagt inte vad bmw gett i inbyte för dessa men jag har svårt att tro dom går i förlust på dom. Vidare tror jag inte heller dom går för vad dom annonseras för. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Som sagt, jag tror nog någon var väldigt snäll mot dig när dom erbjöd 200 för den (eller okunnig!?) ;) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Bmw325: Det var en 323ci-00 sv.såld helskinn och inten en 328ci som jag sålde för 174. Priserna ligger där, tyvärr. Ingen hade varit mer glad än jag om jag fått 195kkr istället ;) Johannes - Borås |
|
|
Anders S. Dem brukar vara ganska snälla. Är ju stamkund där och mina kollegor också så dem vinner kanske på att vara lite snälla? Faktum kvarstår att BMW325 kan göra en bättre affär att byta in bilen till BMW än sälja den själv. Det var det jag vill få fram. acey: Opps tog fel på dig och bmw325. Det var han som var intresserad av ett byte inte du så klart. Mvh Kristian |
|
|
Alf: en Bilhandlare är iregel ute efter att göra så stor marginal som möjligt på ett inbyte. Att du blivit erbjuden 200 kkr på en bil som kostade 470 kkr (om jag tolkat dig rätt) är inte så konstigt. De finns en vinstmarginal på bilens nypris i kombination med extrautr du valde till. De rör sig trots allt om 100 kkr i utr. Om du åker in med din bil till en handlare och frågar vad du får i inbyte mot en beg bil i hallen så kommer du närmre verkligheten. Om jag gör samma sak skulle jag inte bli ett dugg förvånad om jag blev erbjuden 200 kkr i inbyte på min 330 som snart rullat 3200 mil hos en aukt handlare. Det betyder inte att bilen är värd 200 kkr på begmarknaden eller för den delen om den står i hallen hos en aukt firma. Acey: Vi har nog varit överens hela tiden, men jag tycker att vissa av dina paraleller med fruktrvärlden samt skoaffären inte är helt relevanta i bmw världen. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
oooo_quattro: 323 och 328 verkar ha samma priser både här och på BMW. Undrar om det kommer bli likandant i framtiden med 325 och 330? Anders s. Om jag vill minnas så brukar man få ganska bra betalt av BMW vid inbyte. Privatmarknaden är något helt annan, men här gäller det att hjälpa "bmw325" med idér. MVH Kristian |
|
|
Alf_VON_Sil: .. verkar det!? Tror du inte man får mer är 174 för en 328ci (sv.såld, silver,fullskinn)? Jag hade betalt ca 10k mer för en 328ci altså ca 184kkr. Vet att det finns många, många som försöker sälja sina 323ci-00/328ci-00 och som har svårt att hitat köpare.... Johannes - Borås |
|
|
oooo_quattro: Blev lite fel där jag menade så hära På BMW återförsäljare www.bmw.se så verkar priserna vara ungefär samma på 323 och 328. På privatmarknaden typ autopower blocket osv. så verkar priserna vara ungefär samma på 323 och 328. Vad dem igentligen får sålt dem för vet jag ej? Många som försöker sälja säger du, vart försöker dem sälja dem? Lite statistik 5 st 232Ci finns till salu här på autopower 4 st 328Ci finns till salu här på autopower 9 st 330Ci finns till salu här på autopower Kanske är det så att 330ci finns det fler av? Eller är dem mera svårsålda? Dem bilarna betingar ju ett bra högre pris. Arbetsdagen är nu klar och det är dags att sova vidare hemma. Mvh Kristian |
|
|
Finns ju massor på blocket och bilannonser.. alla som säljs läggs ju inte ut på autopower. Gjorde tex inte jag när jag sålde min Johannes - Borås |
|
|
Hej! Nu har jag fått sålt bilen, jag fick strax under 200.000:- och jag är ganska nöjd... /Marcus |
|
|
Bmw325: Grattis!!! Jag var inne o pratade med en bmw handlare i Varberg. Jag tittade lite på en Z4a som de har stående där. Hade jag bytt in min 323ci-00 (sv.såld, silver,skinn etc. 6200mil) så hade de givit 150-155 i inbytespris! Han menade att de 174kkr som jag fick privat var en god affär! Priserna som annonseras ut på autopower, blocket o bilanonser är i många fall drömpriser. Räkna med minst 10% ner. Har cyklat sen jag sålde min bil i juni, börjar faktiskt tröttna lite på det! Frågan är vad jag skall ta mig till... -Köpa en e36 för 40-50k -slanta upp (=LÅNA på lägenheten) runt 200+k för en 330ci -Spara, spara o spara pengar till en Z4 ;) åka cykel o buss 7km till jobbet *puhh* hela livet *skratt* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.