AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.365

Kondensorn... eeh, vilken är det?

Sida 1 av 2
Bl
211
Bladh
E30 325i Touring -89
E28 528i -87
Jag undrar hur kondensorn till ac:n ser ut. Jag misstänker att min ac läcker på min 540 e34:a. Jag har ingen tidigare erfarenhet av ac och nu undrar jag om det är de där rören som sitter till höger framför kylaren.
Det kommer vätska längst ner i hörnet av kylaren. Efter en provsmakning kunde jag väldigt snabbt konstatera att det inte var kylaren som läckte.:) Vätskan är klar och lite oljig såg jag sedan. Kylmedium?
Efter att ha studerat forumet så var det oftast kondensorn som läckte. Har jag hittat rätt?
Läste även om kostnaderna och inser att jag förmodligen kommer att vara utan ac en stor del av denna sommar. Typiskt och jag som vårdar den väl och alltid har den igång.
Har också läst att den ska ganska lätt att byta själv. Hoppas att detta även infattar en 540 som har det "ganska" trångt.

// Anders
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Kondensorn ser i princip ut som kylaren. Lite mindre flänsar bara. Sitter precis rakt framför snett under kylaren.

*BAWORAK*
detta mek tips (från rubriken "Gör-det-själv") kanske skingar dimmorna om vad som är vad??

Länk

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ja
760
JanF
530i-93
Oljan finns blandad med köldmedlet för att smörja kompressorn.

Spelar ingen roll om det är 520 eller 540, allt jobb görs framifrån så det är lika enkelt/svårt.
sv
17
svea
Bmw 540 -97
hej! kolla så att din kondensorfläckt fungerar. det är vanligt att den inte gör det på 5-serie. det innebär att systemet jobbar med för höga tryck och att det uppstår läckor.. går inte fläckten så är det motståndet som sitter vid kondensorn som har gått söndet till 99%. det sitter i fronten brevid framför kondensorn. kolla det. / svea

Ts.
Bl
211
Bladh
E30 325i Touring -89
E28 528i -87
Då var jag rätt på det. Tackar för alla svar och det underlättar att det finns ett mektips.
Jag kollade igen och kan konstatera ett stenskott i det högra nedre hörnet. Det var köldmediet som jag smakade på och kan konstatera att smaken håller i sig i 12 timmar ungefär... inget att blanda grogg på... :)

Var rotar man fram en kondensor billigast?

// Anders
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Det är väl även rekommenderat att byta torkfiltret i samband med kondensor byte.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Tyvärr så smakade du bara på oljan :) Köldmedium förångas (kokar) i atmosfäriskt tryck, är det däremot kallare än -26,5 så är det lite mer möjligt :) Men visst kan det finnas spår av köldmedium i oljan.

Jepp har systemet stått tomt länge så ska man byta torkfilter, även om det inte heller är 100% nödvändigt, men det är dumt att inte göra det, och riskera mera problem i systemet.

//Mvh Simon
Rekomendationen är att torkfilteret SKALL bytas om:

Skräp i sytemet ( t.ex. haveread kompressor)
Öppet mer än 24h ( dvs lång rep tid/tomt system)
Rekomenderas att byta det precis innan man får systemet fyllt eller ännu bättre att man gör det i samband med fyllnning

E39 orginal ca 1500:-
pirat ca 800:-

Rekomendationen är att torkfilteret SKALL bytas om:

Skräp i sytemet ( t.ex. haveread kompressor)
Öppet mer än 24h ( dvs lång rep tid/tomt system)
Rekomenderas att byta det precis innan man får systemet fyllt eller ännu bättre att man gör det i samband med fyllnning

E39 orginal ca 1500:-
pirat ca 800:-

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Givetvis ska man byta torkfiltret, men systemet skulle troligtvis fungera ändå, hur länge är det man inte vet. Torkfiltrets ends funktion är att ta upp fukt så att det inte ska bli frysstopp i systemet.

På en stationär anläggning ska torkfilter helst bytas vid varje ingrepp i systemet, men filtrerna är mycket billigare till "normala" stationära anläggningar, eftersom det igentligen är lite fel att kalla ett torkfilter till bilen för just torkfilter, då den har 4st uppgifter:
*Torkfilter - ta upp fukt
*Accumulator - förvara köldmedium
*Sugfilter - hindra ev. gas att sugas in i förångaren

samt en till som jag faktiskt måste erkänna att jag glömt bort?! ;)
hehe... ja va tusan jag är ju arbetslös och sysslar inte med kyla så mycket för tillfället :)

Ett vanligt torkfilter fungerar bara som torkfilter, och ibland monterar man dem så att de får en liten accumulerande funktion.

//Mvh Simon
Bl
211
Bladh
E30 325i Touring -89
E28 528i -87
Kan nämna att ac:n kyler fortfarande.
Ska byta torkfilter samtidigt men var hittar jag prylarna billigast?

// Anders
I Malmö är väl bil och marin kyl ( Preemmacken nere i hamnen) samt Bilkylarservice på Humanist gatan att rekomendera

Bl
211
Bladh
E30 325i Touring -89
E28 528i -87
En kompis till mig provtrycker och fyller men delarna måste jag sätta dit själv. Är de ställena billiga på delar?

// Anders
ja

Bl
211
Bladh
E30 325i Touring -89
E28 528i -87
Tackar, får kolla dem imorgon.

// Anders
mackan325
Bil & Marin bytte min för några veckor sedan, 5000:- komplett, de debiterade 2H jobb á 480:- fundera noga på om tycker att det är lönt att börja riva fronten innan du börjar skruva!

Kondensorn gick på 1930:- + moms och fyllning 1000:- + moms.

Lycka till!
sv
17
svea
Bmw 540 -97
hej. kondenssorn sitter längst fram i fronten på bmw. det är som sagt ofta att inte fläckten går och därmed uppstår läckorna. det har varit diskussioner om torkfilter, men det behöver man inte tvunget byta. det är bara att vakumköra lite längre när man ska fylla/svea

Ts.
Bl
211
Bladh
E30 325i Touring -89
E28 528i -87
Har fått pris på kondensor + torkfilter 2900:- ink moms. Rimligt? Jag tycker att det verkar ok.
Med allt inklusive kommer jag undan med 3400:-. Då är det bara jag som ska få tummarna loss att byta.

// Anders
Låter humant

Svea: Inte går kondensorn läck om fläkten stannar, det hade varit lite väl magstarkt. Tryckvakten slår ifrån kompressorn, och skulle även denna funktion strejka så brukar de flesta system ha ett sprängbleck, oftast på kompressorn, som öppnar och släpper ut gasen innan systemet exploderar. Trycksatta system som dessa får säkerhetsmässigt inte enbart vara beroende av en sån simpel felkälla som stoppad fläktmotor. Däremot gör ofta stenskott eller annan mekanisk åverkan t.ex. korrosion att det går hål på kondensorn

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.