|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag var på bilprovningen och avgasmätning varpå jag ryckte spridarkablarna en och en. Avgasvärden med alla kablarna på plats: Co 0,65 CH 385 Lambda 1,015 Olja och stift är nyligen bytta och jag har kört ca 40 mil med ”insprutningsrengöring”. Värdena har förvärrats något sedan besiktningen för en månad sedan, innan oljebyte etc. När man rycker en kabel (insprutningen) där allt är friskt så borde Lambda höjas (eftersom O2 ökar) och därför resultera i något ökad bränsleinsprutning med ökat CO och HC som följd. Om tändstiftet eller t-kabeln är kass så borde HC gå ner medan de övriga värdena är ganska konstanta, eller? När jag ryckte spridarkabeln på cylindrarna 4, 5, 6, 9 så ökade HC till 470 och CO och Lambda ökade något, men på de övriga cylindrarna så ändrades HC-värdet inte nämnvärt. Är det något man kan dra någon slutsats av? Kan en läcka på avgassystemet, innan lambda påverka? Vevhusventilationen är bytt men det verkar inte som om jag har något vidare vakum i oljesystemet och varvtalet sänks inte när man öppnar oljelock eller drar upp oljestickan. Kan en dålig ventilkåpspackning resultera i minskat vakum och påverka att det kommer för mycket olja in i cylindrarna? Den ryker vid gaspådrag på höga varv (5000+) så det skulle kunna vara ventiltätningen? Finns det något sätt att säkerställa att et är ventiltätningen, har tyvärr inte råd att byta tätning och packningar i onödan....lite pank just nu. Att byta ventiltätningar kräver väl något specialverktyg för att man skall slippa ta bort topp och kammar ? Skall kika på stiften ikväll och förhoppningsvis kommer jag hinna kika på avgassystemet så att det inte läcker. Nästa steg blir väl att mäta Lambdasonderna. Har ni fler tips för att lokalisera felet/felen? Kanske någon (eller vi tillsammans) skulle kunna kunna göra en felsökningstabell för felaktiga avgasvärden, eller vad tycker ni? Mvh Pasi | |
|
Kan tillägga att jag testade att ge den tjuvluft på insuget med det resultatet att HC flög upp rejält >1000ppm, Lambda ökade medans CO sjönk rejält. HC ökade väl bara för att Lambda fixade fetare blandning, men borde inte CO också höjas då? Eller tog katalysatorn hand om CO + O2? Tyder det på att kattarna funkar? Mvh Pasi |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.