AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.962

Ägare av E60 530d

Ma
21
Mato
530D-04
Finns det några här som kör E60 530d? Intrycken efter en provkörning är ju en sak, men hur känns den nu efter att ha kört den ett tag i vardagen (det jag tänker på är motorn). Alltså... ä´re´någe drag i´na eller?

.mato
Jag har kört c:a 700-800 mil i en och efter att ha varit riktigt anti dieselbilar så har jag ändrat uppfattning. Riktigt rolig bil att köra.
Prestandamässigt så anser jag att den är pigg upp till c:a 160 men där efter så hänger den inte riktigt med. Acclerationen i dom är imponerande, står du vid ett rödljus och trycker plattan i mattan så ska det var en kvick bil bredvid för att hinna med.
Bränsleförbrukning blir man lika impad av. Vid hyfsad "vild" körning så drar den runt 0.85l milen. Relativt lugn körning 0.7l.
Satte farthållaren på 200 för ett tag sedan och den drog fortfarande under litern. Ljudmässigt så hör man ju bara på tomgång att det är en diesel! Skönt!

En bil som man lätt kan rekommendera andra..

MVH / Jacob

Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Har kört 5800 mil med min 530d E60 nu på 5 månader och jag är helnöjd. Inga barnsjukdomar har bilen heller tycker jag. Enda anmärkningen är att bilens batteri laddades ur en gång då bilen stod parkerad med stereon påslagen 3 timmar, och det är lite kasst. BMW hävdade dock att dom skulle uppgradera mjukvaran i bilen, till en mer strömsnål sådan, vad det nu innebär.
Sedan tycker jag inte att bilen är speciellt slö över 160km heller, man har inga problem att hänga på 530i upp till maxfart, men visst finns det vassare bilar...som M3 E46 tex ;) Jag var nere i Österrike förra veckan, en resa på runt 400 mil och bilen drog mellan 0,8-0,9, och då är det ingen ekonomisk körning överhuvudtaget. Helt OK anser jag då min 525d var mycket törstigare när man gasade på och låg i farter över 150km. Motorn är underbar helt enkelt, det enorma vridmomentet är väl en stor anledning till det tycker jag, men det är ju fortfarande en diesel och dom är ju inte så varv villiga som en bensinare. Men med automatlåda så väljer jag lätt en 530d framför en 530i.
Visa användare
33
530iM-01
550iX -11
Jag har beställt en 530 bensin efter mycket övervägande mot en diesel, tycker också att det är väldigt härligt vrid i 530d men det är fortfarande ljudet och att det rister lite i bilen som jag inte tycker anstår en bil i denna klassen.

Hmm.. Om jag skulle köpa en ny E60 idag så skulle det faktiskt bli en diesel. Den är så pass mycket mer ekonomisk att köra, fram för allt om man jämför bägge bilarnas förbrukning med automatlåda.

Verkar inte som om någon är direkt missnöjd med nya 5-serien.
Det ända som jag tyckte man kunde fått bättre information om är att om man köper en ny E60 och får punkteringsfria däck till och sedan byter till vinterdäck så kan bilen indikera att man har fått punktering, och detta efter att ha kört si så där 100 mil med däcken monterade. Detta inträffade mig mitt i smålands skogar och man blev lite smått nervös... :)
Men som tur var va inget fel och det gick att fortsätta färden utan problem.

MVH / Jacob
Ma
21
Mato
530D-04
Jacob_M3 + Velgro, tack för inläggen.
530iM-01, du skrev "det rister lite i bilen " hur du lust att utveckla det lite mer?

.mato
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Vi har haft vår 530dA E60 i 3 & ½ månad nu och kört 1300 mil och kan bara instämma att bilen är helt underbar :) finns så mkt att berätta om.

Har vänt mig vid dieselljudet nu på kallstart till förmån för det helt suveräna vridet och den låga förbrukningen. När man sen slår på Logic 7 stereon, ställer in navin och komfortstolarna samt sätter på farthållaren kan man åka hur länge som helst :)

Velgro; Du kör mycket du, jag som tyckte vi körde mycket :)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
33
530iM-01
550iX -11
Jag har alltid uppskattat den fina gången hos BMW raka sexor och anser att dom är i en klass för sig, så det här med diesel tycker inte jag passar in i denna fina bil som E60 är.
När man kallstartat så tycker i alla fall jag att motorns vibrationer fortplantar sig ut i bilen och även på tomgång med varm motor, sedan går den generellt högre tycker jag. Så om du som jag uppskattat BMW´s fina bensinsexor så skulle jag avråda från att köpa en 530d för jag tror inte du blir nöjd i längden, i början kanske du har översende med detta för du tycker att bilen har så härligt vrid men tro mig i längden tröttnar man på dieselknattret.
Det är helt enkelt inte värdigt en bil i denna klass.. Detta är min åsikt i ämnet.

Ve
210
Velgro
G32 640D GT
530i-M. Nu vet jag inte om du syftar på E39 530d när du säger att det rister lite i bilen, visst är det mer vibrationer i E60 också om man jämför med bensinare, men jämfört med E39 530d så är det en stor skillnad anser jag. Håller ändå med dig, BMWs raka bensin sexor är underbara att lyssna på och att köra, härliga på alla sätt. Det är faktiskt lite svårt att jämföra, vill man åka snålt och ha mycket vrid och ändå en rejäl knuff så är dieseln överlägsen bensinaren. Bensinaren är visserligen marginellt snabbare, på pappret i alla fall, och är faktiskt en annan bil. Dieseln får man ju lite V8 känsla i vad gäller motorkaraktären, medans en bensinsexa är sportigare i sättet, och säkert roligare att slänga omkring på småvägar. Väljer man automatlåda så skulle jag ha svårt för att välja bensinaren idag då man är van vid dieselns vrid och karaktär. Hade jag varit helt grön och inte kört någon av bilarna innan så kanske valet varit ett annat. Men jag är nöjd, och smaken är högst individuell. Så Mato, ut och testa och känn dig för.
Visa användare
33
530iM-01
550iX -11
Velgro. Det är 530d E60 som jag kört ganska mycket och det är en jättehärlig bil men som sagt jag tycker att bensinaren är att föredra och definitivt med automatlåda i den också. I mitt tycke så är BMW´s 3.0 bensinare den bästa sexa BMW gjort och V8án i 545 den bästa motorn totalt sett, dieslarna är också top of the line om man jämför med konkurrenterna. Måste erkänna att jag också föll för 530d vid första provkörningarna... Så som sagt det är en smaksak vad man prioriterar.

or
725
oreo
323i -85
Jag verkar definitivt vara den som kör minst med min 530d. Under de första 2 månaderna har det bara blivit 200 mil.... Jag har i alla fall njutit av dessa mil. Mer reflektioner kring 530d ägandet finns i min dagbok!

//Örjan C
Cl
90
ClaesSjöberg
520dA -13 (+ K1600GT -14)
Jag har kört lite över 800 mil nu på 4 månader i min nya E60 530d och är mycket imponerad. Detta är min 11:e bil (bara bensinare tidigare) i livet och definitivt den bästa. Aldrig mer en bensinare. Jag har kört mellan Malmö och Vetlanda 3 gånger nu och snittförbrukningen ligger på 0.68. Imponerande. Och då ligger jag alltid 30 km/h över gällande begränsning (de kallar mig förresten "biltjuven" på jobbet). Hittills har jag aldrig behövt varva motorn över 3000 rpm. Vid 180 km/h t.ex. ligger varvet på behagliga 2900 rpm. Bottendraget vid låga varv skulle jag inte kunna leva utan längre. Från 1500 -3000 rpm är den som en slangbella. Den tappar förmodligen lite i acc över 200 km/h men vem bryr sig. Man har ju ett körkort att vara rädd om också. Alltså: Ut och testa en 530d innan ni bestämmer er.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.