AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.120

hjälp med ihopsvetsning av bil

BM
14
BMWBONDE
BMW 518i -88
När man "kapar" en bil från skroten och tar framvagnen och svetsar ihop den med bakvagnen från en annan bil...vad måste göras för att den ska gå igenom besiktningen och hur svårt är det på en skala ett till tio? Vad måste man ta bort respektive ha sönder när man kapar den? Tacksam för svar

Mvh Fredrik
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Tror inte det är många som gjort den operationen!

Mvh Jojje
Paap Reeder
Hej!
Utan riktbänk finns risk att den kommer att vingla omkring som en volvo eller typ nått sånt.

MVH /// Paap R
Mer som en kåt skoda.. ;-)

Riktbänk är ett måste precis som Paap säger.
Det är ingen operation du gör i en handvändning..

Bättre att leta efter en fräsch kaross från början.

/Anton
BM
14
BMWBONDE
BMW 518i -88
okej sorry lite otydlig där....bilen jag hade tänkt svetsat ihop är en audi ur quattro....och framvagnen och bakvagnen kommer från två olika bilar....fast samma modell ur quattro.....! kommer den fortfarande "vobbla" MVH FREDRIK
Det beror på hur kunnig man är som svetsare/mek.

Det är klart att det går att genomföra! Men en riktbänk är ett måste och en stor portion kunskap bör finnas tillhands också.

/Anton
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
BMWBONDE, var tänkte du lägga skarven? Är tassarna sneda men inte stolparna brukar man försöka skarva där det inte finns dubbelplåt för att inte försämra hållfastheten. Jag har aldrig gjort operationen själv utan bara varit hantlangare åt en mycket duktig kolega. En dags mätningar och fem minuters kapning brukar bli facit för den bit av bilen man skall spara. Laserstrålarna är till mycket hjälp när det skall sättas ihop igen. Min bil är iallafall rakare nu än när den lämnade M fabriken i tyskland.

Ett lands välstånd mäts i BMW per capita
BM
14
BMWBONDE
BMW 518i -88
Jo det e så här att jag tänkte att man kapar bilen vid vindruta och dom två stolparna....och sedan har jag tyvärr inte någon aning utan hoppas på att killarna på skroten hjälper mig. Det lär ju inte va världens lättaste jobb att utföra! Förstår jag dig rätt när jag tror att du har utfört denna operation? Alltså ta en "skrotbil" och ta framvagnen från den och sätta ihop den med en bakvagn från en annan skrotbil? Fast samma modell så klart. Laserstrålar ofta man har det som vanlig civil :D....var kan man få tag på en riktbänk? Tacksam för ett litet beskrivande hur detta går till :D....MVH FREDRIK
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.