AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.901

Hål i växellådan...

Bilen i fråga är INTE en BMW men frågan lyder:Om man har fått ett hål i växellådan i storlek med en 5-krona ungefär (förmodligen lossnad drivaxel som slagit upp hålet vid bogsering,obs det var inte jag som bogserade bilen utan föregående ägare/reparatör...) vad finns det då för repalterntiv förutom att byta låda vilket jag inte är sugen på...Hålet sitter typ halvvägs upp på lådan o ja skulle gissa att ca 30-50% av växellådsoljan rinner ut...Har tätat hålet med kemisk-metall samt xtra högtemps-silikon...Får se om det blir tätt men det verkar lovande...Vad tror ni om lagningen??Kommer det hålla så pass bra att lådan blir någorlunda tät eller kommer lagningen trilla bort pga värme/vibrationer???Bilen i fråga är min sk "windsurfingbil" så dess enda uppgift är att rulla till o från surfingställena som kan ligga lite varstans i landet ibland(vill ogärna dra in blöta segel mm i min BMW som då säkerligen skulle börja rosta inifrån förr eller senare...).Lagningens mål är att få oljan att stanna där den e tänkt,räcker med om den klarar september/oktober månad ut:-)....Andra förslag på alternativa repmetoder mottages tacksamt,dock har jag ej tillgång till svets....

Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Har du tur så håller det, en stund! =)
Själv skulle jag försöka få fast någon plåtbit över lagningen som man skruvar fast på något sätt, dock så är det svårt att veta hur man ska göra detta om man inte vet vad det är för bil eller hur det ser ut!

Det är en Polo från -82....Mycket fin fatktiskt förutom just detta...Plåtbit??Du menar att ja ska borra hål i lådan för fästsskruvar??E inte det lite väl "risky"??Tänk om man borrar rätt in i nåt lager stöd eller så,spånet e nog lugnt:-).Hålet sitter allts halvvägs upp på lådan ungefär där vänster drivaxel sitter...Det är inte gott om plats att komma åt o borra direkt,svets skulle vara ett sätt möjligen...Det roliga e att jag inte märkte att det va hål imlådan förrän efter besiktningsmannen påpåekat att "den läcker motorolja,så det blir ett påpekande..."Nog läckte den alltid,men inte motorolja:-)...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Ja
760
JanF
530i-93
Är det tätt så låt det vara, det kan sitta i evighet. Jag har sett exempel på lagningar med keramisk metall eller plast som sitter bra och håller långt efter det att bilen i övrigt rostat bort totalt.

Det är brar två kritiska saker, att det var helt rena fästytor, att det inte är en del av lådan som tar upp stora krafter.

Kolla under huven på en BMW, hela insugsröret är ju plast och det håller.
Helt 100% rena ytor var det garanterat inte,men de var ordentligt rengjort först med mängder av avfettning o tillslut med kemiskt ren bensin...O högtempssilikonet som jag kollade fästförmågan med satt rätt bra så fästförmågan är väl OK...Får hoppas det är tätt nu o att lagningen håller tills bilen dör:-)

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.