AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.548

Fär hög bensinförbrukning

Helga
Hej.

Tycker att min 528, E-39 drar på tok för mycket bensin nu. 1.1 i blandad körning. Mer än min gamla 535, E-34 som hade 1.04. Har visserligen bara kollat färddatorn. Men om det inte beror på de nya däcken (Falken) 225x55x16 så undrar jag om ni har tips. Insp I gjordes förra sommaren. Men skall fylla tanken och kolla på det sättet också. Färddatorn kan ju ha fel.

Tack på förhand.

Helga
an
643
anlima
735iA -87
Men nu var du väl lite sniken,,,
En rolig bil med rolig motor SKA HA MAT.
Förmodar att du inte använder gaspedalen som oss alla andra, men vi har jättekul när vi gasar på.
"Det är väl inte du som ligger först i trafikkön"?
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Färddatorn skulle inte jag lita så mkt på. Enda sätter att verkligen få reda på förbrukningen är att göra som du sa, trycka i full tank o köra. Om du kollar moddelguiden och snitt förbrukning på din bil, så ligger den på jusst 1,1liter/milen. Så det verkar inte som om din bil drar så överdrivet mkt iaf.
Min gamla 520 ligger runt litern bara den.

Nord
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
1,1 L/mil verkar rimligt om man kör "normalt"
Min drar 1,1-1,2 beroende på hur mycket det gasas.
Den verkar inte dra nämnvärt mycket mer för att man ligger på andra sidan 200km/h, så det är ju positivt när man besöker landet i söder.

Om jag inte följer trafikryttmen överhuvudtaget och segar mig upp i fart så kommer jag ner till 0,86L / Mil blandad körning(utan klimat och grejer igång) , men det är det helt klart inte värt.

Och ni som tror att jag helt har förlorat förståndet kan jag lugna :)
Enda anledningen till att jag ens testar hur snålt man kan köra är för att jag såg en annons på blocket där ägaren av en singelvanos 528 utlovade 0,77L/Mil blandad körning.
Jag ville bara konstatera att det inte är möjligt :)

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
52
447
528:n
528i -96
Omöjligt att köra snålt med en E39:a???????
Knappast!!!!!!!! Vi åker söderut varje år och kör 400- 500 mil med bilen. När vi kör av Kielfärjan så nollställer jag färddatorn och mäter av vid hemkörningen till Kiel. VARJE ÅR (4 år) så står datorn på 0,77-0,79!!! I Österrike så kör vi ofta på 0,62! Det låter som en lögn, men det är sant! Jag tankar alltid fullt i Österrike och kan köra i stort sett hela vägen till Kiel! Låter som båg, men okej jag kör hyfsat snällt och sällan över 170 på Autobahn. Snitt hastigheten ligger på runt 100 eftersom det är stopp (Stau),köer och då tomgångskör man ju en hel del. AC`n går även hela tiden. Jag har en Mercedes 500 SL med, och den tar 50 % mer bränsle HUR SNÅLT man än försöker att köra den! Min BMW har nu gått 14.000 mil och jag köpte den när den gått 7t mil. Den är så pigg och snål så om någon annan sagt detta till mig så skulle jag kanske inte trott det själv. Är dock lika förvånad varje gång vi åker på långresa! Kan verkligen rek. en E39. Min är dock manuell, vilket är ett MÅSTE för att köra snålt med denna motorn.
Men färddatorn kan man väl inte lita på, eller? Eller du har räknat ut när du har tankat? För färddatorn tror jag ofta(st) visar fel.
52
447
528i -96
Färddatorn visar korrekt. Den visar mer korrekt än t.ex hastighetsmätaren som ALLTID visar lite för mycket. Från Österrike till Kiel är det runt 100 mil och jag har kollat med både färddatorn, tankningen och med vägskyltarna som visar avståndet. En gång testade jag att köra så snålt det bara gick utan att vara en propp på Autobahn, då gick bilen från Österrike till Kassel 75 mil. Bensinförbrukningen var på 0.65!!!! Går knappt att fatt va? Bilen går ju i runt 240 så det är ju nästan ofattbart att det går at köra som en Dieselmotor vad gäller förbrukningen!
Min erfarenhet från färddatorer är att de ofta visar fel men har du mätt med vägskyltar vid tankning så stämmer det ju säkert.
Helga
Klart att jag inte köper en 528 för att fis-köra! Men ligger inte och växlar ner i tid och otid heller. Vi har ju 90-110 i Sverige och varit av med körkortet en gång. Inge kul när man använder bilen i jobbet. Men enär jag ägt en 535, E34 tidigare där blandad körning konstant låg mellan 1.02 - 1.04 så klart man undrar om en modernare motor med mindre volym skall dra cirka 0.07 mer bränsle. Men tror att de nya Falken 225x55x16 är boven. Har ökat ringtrycket från 2.4 till 2.6 nu. Marginellt kanske men........plus full tank 98 oktan Shell och nollat trippmätarn. Har alltid kunnat litat på de färddatorer som suttit på tidigare BMW. Visat rätt så när som på +/- 0.01
Kollar alltid färddatorns uppgifter som en bra värdemätare på motorns kondition! Kör cirka 4.500 mil/år

MVH

Helga
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Helga: Lite ot men jag undrar hur du upplever skillnaden mellan 535:an och din nuvarande bil i prestanda osv? Funderar ev på att göra samma byte som dig nämligen
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
528:orna drar väl lite soppa? Iaf före årsmodell -99 då dubbel Vanos kom, den sänkte bränsleförbrukningen lite. Men en 528 från -97 kan väl jämföras med en 525i -93, ungefär samma motor. Vår 525:a drar ca 0,9-1,0L/mil på blandad körning. Hur är bilen servad? Bytt luftfilter, tändstift osv? Har du kollat diagnos hos BMW? Däcken du kör med ska ha ca 2,5-2,6kg runtom.
Helga
Till Ferlin: Om du läser en gång till så var det en E34-535 som jag ägt. Bytet nu gäller till en E39-535. Så mao så har jag ingen som helst erfarenhet av den upplevda skillnaden mellan min nuvarande E39-528 vs E39-535.

Till per_j82: En 528 kan inte jämföras med en 525 från -93.
Helt olika motorer. Däremot kan man jämföra en 525 -01 med en 523 -97. I princip bara dubbelvanos och "pappershästarna"
192 - 170 som skiljer. Jag har kört båda och märkte ingen skillnad alls.

Helga
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
till Helga: Var nånstans nämner jag 535 E39? Eftersom jag kör en 535 E34, vilket du också gjorde tidigare, var det en jämförelse mellan en 535 E34 och 528 E39 jag efterfrågade...
52
447
528i -96
Sant att det inte går att jämföra 528 E39 med dom gamla motorerna. Finns ingen likhet på något sätt. Utvecklingen var så bra att personligen så fattar jag inta att BMW började med sina missfostervanos! Kostar bara pengar och ger inga hästar eller vrid. Teknikerna som gjorde denna vanosen var nog inlånade från Ryska VAZ. Man fattar inte hur dom kunde släppa en maskin med så många löften om styrka och vrid när det bara är lufthästar. Accelerationen mättes upp enligt Teknikens Värld som sa att den blivit slöare istället! Nästan varje nyare M5 har ju problem med Vanosen. Kostar runt 50.000:- att fixa! Nästan varje M3 motor har klappat ihop på sistone..I alla fall en del årgångar tack vare vanos problem och mycket annat med. Nä, vanos är inte vanos..förlåt vanebildande för mig i alla fall... Jag avstår gärna från det!
Helga
Till Ferlin: OK

Kan bara säja det att jag saknar inte min E34-535. Klar fördel till E39-528. Var lite mera vrid från botten i 535 + faktiskt lägre bensinförbrukning. Men jag körde mycket långsträckor och hade bara 205x55x15 däck. Gör säkert en deciliter.
528 är trevligare/modernare och liten aning större inuti. Ännu bättre stolar faktiskt. Och spänstigare framvagn.
Acc och toppfart ungefär densamma. Sedan blir man ju lite "trött" på sin gamla bil enär den hade rullat 43.000 mil och de sista 33.000 med mej som förare.

Helga
Helga
Glömde säja att jag tycker att E39 är förbaskat snygg också och mycket tyst även i farter över 200. Har inte testat toppfarten ännu men.........snart Tyskland. Utväxlingen var lite högre i 535. Har för mej att det skiljer cirka 5 km vid 3.000 varv till 535.s fördel.
Inget vindbrus heller vid 200.
Det är ju mindre luftmotstånd i E39 så den ökar snabbare mellan 180 - 240 än 535-E34.
Så nöjd blir du!

Helga
528:n,

är du medveten om att din egen bil har vanos? Dubbelvanos kom från och med 99 års modell av 520/523/528 och enkelvanos på 535/540 från och med 99 års modell.

/Simon
Helga
Japp.
Vet att den har enkelvanos.
Efter vad som sagts här på forumet om dubbelvanos så saknar jag den inte...........

Hälsn.

Helga
52
447
528i -96
Menar självklart dubbelvanos. Men är inte så insatt i hela vanosfunktionenssyfte. Visste inte ens att det hette dubbelvanos.....Men jag syftar som många andra på dom omarbetade (Dubbelvanosarna..) Men man lär så länge man lever! Tack för informationen!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
"Dubbel Vanos" betyder variabel kamaxelstyrning på både insug -och avgassidan. Enkel Vanos fanns det bara på insug sidan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.