|
|
|
|---|---|
|
Tjo! Ska precis slänga in en beställning på en apple dämpare och då dyker frågan upp: Vad säger folket på SBP om en apple slutdämpare monterad på bilen? Vad jag har fått utav att läsa gamla inlägg så låter de härligt skönt på lite högre varv men inte lika mkt på lägre varv? Så är det ngn som har besiktigat sin bil med apple dämpare så får den personen gärna svara =) Ha de gött gubbs! //Ja, jag vet vart sökfunktionen finns! | |
|
Bilprovningen bryr sig inte om du har Appleljuddämpare, bara ljudnivån inte är överdrivet hög. |
|
|
det va inte riktigt så jag menade, blev lite fel i inlägget märkte jag där! min fråga är om apple dämparen genererar en för hög ljudnivå än den som är tillåten för gatbilar? |
|
|
Beror helt och hållet vilken storlek på dämparen du har och hur resten av avgassystemet är uppbyggt! Hade enbart 1st 2,5" simonsdämpare (ca 10cm hög, 20sm bred och 40cm lång) på min E21 förut, och den lät en hel del, men dom sa inget! Men allt beror på vilken besiktningstekniker man får, och vilket humör han är på! |
|
|
hade tänkt köra 2" ifrån katten och bakåt allt framför katten är orginal |
|
|
sedan om ngn vet storleken på orginal avgassystem på min bil(m40 motorn) skulle de vart bra! sitter och lurar på om de är 2" eller har jag fel? |
|
| ingen som har en aning om vad det är för storlek på orginal systemet? | |
|
Troligen är det 2.25" original. Montera du din Apple racing ljuddämpare. Jag kan till 99% säkerhet garantera att du får igenom den vid bilprovningen. Jag fick min bil godkänd med en i princip urblåst simonsdämpare sist jag var där. Med våra symaskiner under huven blir det inte så mycket liv hur man än gör. ;-) /Anton |
|
|
har en fråga till dig anton eftersom du också har apple dämpare hur gjorde du med upphängningen av själva ljuddämparen? eftersom den är mindre än orginal samt vilken typ av upphängnings klammrar använde du? orginal? hoppas jag inte rörde ihop de nu =) |
|
|
har en fråga till dig anton eftersom du också har apple dämpare hur gjorde du med upphängningen av själva ljuddämparen? eftersom den är mindre än orginal samt vilken typ av upphängnings klammrar använde du? orginal? hoppas jag inte rörde ihop de nu =) |
|
|
Du kan köpa lösa upp upphängningar från M3 E30. Det sitter ett löstagbart fäste bakom sista ljuddämparen. Det blir skitbra när man bygger avgassystem med dom. Det sitter fast och hänger inte och dinglar som det gör med hejkon pejkon upphängningar. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
Jag besiktade min bil förra månaden med en 2½ Appeldämpare längst bak utan problem...och jag använde mig av "upphängningsbanden" från gamla ljuddämparen genom att klippa och svetsa fast på Appledämparen... Ljudet blir lagom dovt/mulligt... |
|
|
vad kostar dom fästerna bonje? antar att de är ngt dyrare än dom till standard bilarna? petri: har du den korta slimline 2,5" dämparen eller den som är 550 mm? saken är ju att den jag köpte är 420 mm och orginal är 520 mm så de blir lite meckigt med längden där ingen som har bilder på sin lösning? :) tack för svaren! |
|
| immer: jag har den korta...man får ha längre slutpipa helt enkelt för att den ska nå förbi bakplåten... | |
|
ahh,ok men då blir de väl till att sticka å köpa orginal upphängare då så att man kan få dit skiten nångång =) tack för svaret! |
|
|
gheeh vart å kolla på upphängning som hör till orginal systemet 400 spänn styck för lite metall iofs vart det inte på bmw utan en annan affär men antar att de är lika dyra på bmw :( |
|
| Hör efter om BMW-orginal...jag tror inte jag gav mer än 150kr/st för en sån upphängning till min.. | |
|
sådär, nu sitter dämparen på plats måste säga att de blev ett bra ljud för att sitta på en sunkig 1.8 liters motor :) men de har uppstått ett irriterande problem som stör mig de bildas ett resonansljud när man motorbromsar, typ runt 2000 varv detta är ganska störande för de låter en hel del saken är att dämparen sitter ganska stumt eftersom jag köpte nya gummin till upphäningen, kan det bero på det ? modulen för upphäningen av dämparen och modulen för karossen sitter ganska tätt ihop, kan de vara detta som skapar ljudet? |
|
| ingen som vet?!? | |
| verkligen ingen som vet vad det kan bero på? | |
|
jag längtar tills jag får igång min, så man får höra på ljudet på apple dämparen ! jag har 3½ tums med sidepipe och en apple 3½ dämpare ! min bil:Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.