|
|
|
|---|---|
|
På onsdag ska jag byta gasdämpare till bakrutan för ett mektips i nästa Fyndbörsen som är en BMW-special. Någon som bytt dom och vill dela med sig av sina erfarenheter? Min sida: Länk Touringklubben: Länk | |
|
hmm...den skall alltså klara att stanna i öppet läge. Jag som hela tiden har spottat och fräst ordet 'idiotkonstruktion' och alla möjliga påhittade synonymer över den luckan. Och så var det jag som var idioten =O. Då kliver jag in i ledet bland dem som vill veta mer om denna operation. |
|
|
Vad vill du veta? Det var inte särskilt svårt. Lite pilligt kanske. Ur minnet: 1. Ta loss plastpanelerna på själva luckan, det sitter skruvar under gummiplupparna som syns när rutan är uppe. 2. Lossa alla kabelgångar och vik försiktigt undan kablagen så att gångjärnen blir lättåtkomliga. 3. Pilla loss låsbrickan för yttre fästet till gasdämparen. Ha gärna nya låsbrickor till hands då brickorna har en tendens att sprätta iväg och aldrig återfinnas. Fråga mig hur jag vet. 4. Peta loss gummigenomföringen som gasfjädern går igenom in i håligheten under taket och ta ut den. 5. Stick in en lång mejsel och peta upp gasfäderns inre fäste, den är påtryckt på en kula helt enkelt. Det är trångt därinne men det går. 6. Återmontera i omvänd ordning som det brukar heta. Hoppas jag inte glömt något, men det var inga konstigheter som jag minns. Det är en skön känsla när glasluckan liksom sugs upp när man öppnar den. Mvh /Janne |
|
|
Ok, Janne. Så man behöver alltså inte riva innertaket? Hur får man i den lilla låssprinten på kulan längst in i taket? Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Perfekt! Tack för beskrivningen. Ja..att den åker upp av sig själv istället för att behöva hållas uppe av näsan, pannan, axeln eller en fot!? är nog bra mycket bekvämare! Jag var rädd för att man skulle behöva montera bort hela bakluckan för att byta dämpen. Skall inhandla en ny dämp snarast! |
|
|
Booya: Jag har köpt nya dämpare både till rutan och luckan, alltså fyra st. Dom kostade 1341:- med BMW CS rabatten. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Micke: 1. Nej, tjänar inget till. 2. Finns ingen låsning därinne, gasfjädern är bara påtryckt på kulan. När du tittar på den nya dämparen så förstår du. Mvh /Janne |
|
|
Jepp, jag har kollat och det ser exakt ut som på som stora. Är SMÅ hål som man ska sätta en liten sprint i. Ska se om jag kan plåta det! Jag provbytte en av dom stora igår och den delen som sitter i karossen har samma utseende som den inre delen på dom små. Jag återkommer! Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Jag tror dig, Micke, men jag är 110% säker på att det inte satt någon sprint där. När man fick rätt grepp med mejseln och petade gasfjädern uppåt så släppte den så snällt från kulan. Och den ploppade på så fint när man tryckte dit den nya och jag har säkert öppnat glasluckan 100 ggr sedan dess. Det är jädrigt trångt där inne, att behöva pilla dit en sprint också tror jag skulle bli besvärligt, minst sagt. Kan ju skilja på årsmodell men jag tror inte det, har ingen ETK tillgänglig så jag kan kolla. Mvh /Janne |
|
|
Sådär, nu har det fotats lite. Du har rätt Janne, det ska inte sitta någon bygel enligt ETK iaf på den lilla dämparen. Länk Men när man kollar på dämparna så är konstruktionen identisk! Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Sådärja, nu vet jag hur det sitter och funkar. :-) Hyggligt av dig Janne att inte berätta att det inre fästet satt lodrätt. Jag försökte som en galning att bända bort dämparen åt sidan. :-) Som du sa, inte så svårt, mest pilligt. Men nu när jag vet hur man ska göra så bör det inte ta mer än 40 minuter på andra sidan för båda (Lucka och ruta) i morgon med en galen fotograf hängandes på ryggen. :-) Kollade även lite innifrån, tog bort högtalaren och lossade lite försiktigt på innertaket. Det går inte ens att komma åt den innifrån! Lite synd för det var INTE lätt att trycka på den på kulan längst in. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Micke: Vad var det med "peta UPP gasfjäderns inre fäste" som du inte förstod? :) Håller med dig, det svåraste var att få på dämparen på kulan. Den första gick på tre röda (nybörjartur?), den andra tog en stund. Mvh /Janne |
|
|
Är ju inte det minsta solklart.... Ehhh... Jajajaja... Hur som helst så kommer både du och Autopower omnämnas i tidningen. :-) TACK för hjälpen Janne! Ska se om jag kan få ihop ett mektips om det till nätet oxå framöver. Tyvärr så lär det få vänta till tidningen har försvunnit ur butik. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.