AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.759

PCD problems

328_huggarn
Min(a) PCD senor(er) (backsensor) har slutat pipa när man kommer i närheten av en vägg etc. någon som vet några kända fel med PDC?
PDC heter det :-) Parking Distance Controll...jag hade problemet på min förra bil jag med...visade sig att det var en kabel som åkt ur en kontakt bara. SÅ ibland är det lätt. Börja med att kolla det. Har du tur så...

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
328_huggarn
PDC okej =)
Okej.. vart satt kabeln som hade "hoppat bort" ?
:-)
I mitt fall var det en kabel till en av PDC-sensorerna. Alltså om mna kröp under bilen och tittade upp bakom stötfångaren så såg man kabeln hängde där. Tryckte tillbaka den så fungerade allt klockrent igen! Som sagt...ibland är det enkelt...

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
328_huggarn
okej.. ska genast kolla det när ja får tid... någon annan som har några erfarenheter av detta??
Ha
40
Havre
328iA Coupé -96
Jag har för mig att jag hört att om backljuset slutar fungera så fungerar inte heller PDC:n. Men jag är inte alls säker på detta, men det är ju lätt att kolla.
Mattan
Havre har rätt för sig! Kolla så backljuset funkar! De e inte ovanligt att backljuskontakten brakar ihop, då funkar inte pdc:n.
Mattan
Havre har rätt för sig! Kolla så backljuset funkar! De e inte ovanligt att backljuskontakten brakar ihop, då funkar inte pdc:n.
328_huggarn
aha.. har bara ett fungerande backljus =)
men det har ja haft sedan ja köpte den, det är nu det har blivit problem med PDC:n.. men häromdagen hoppade den igång igen, men ja ska byta lampa och hoppas på att det fortsätter fungera... tack för alla svar..
Själva lampan har nog inte nåt med att göra om PDC:n funkar eller ej skulle jag tro...inte riktigt säker dock. Men en vanilg grej som går sönder är dock backljuskontakten som Mattan skriver. Den sitter skruvad in i växellådan långt upp långt fram på vänstersida av lådan. Kan även vara dålig kontakt i kontakten där..det hade jag på min första, backljuset fungerade endast ibland. Då tog jag isär kontakten och dränkte den i 5-56 sen fungerade det hur bra som helst!

Alltså inte själva kontakten som sitter i lådan utan kontakten mellan kabel och givare...om jag var oklar...

Le
169
Leffe75
Audi A4 2,0 TFSI Quattro avant -09
Lyfter denna gamla tråd:

Skall backsensorn pipa några sekunder när man lägger i backväxeln?
Min gör det men verkar ej fungera då jag testat funktionen till PDC, piper ingenting! Endast just när växeln lägges i.

Någon som vet?

//Leffe
Att det piper till just när man lägger i backen tror jag är en indikering just på att systemet inte fungerar. Har du kollat tipsen ovan? Backljuskontakt samt om nån kontakt åkt ur?

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
Le
169
Leffe75
Audi A4 2,0 TFSI Quattro avant -09
ok så det kan vara ett tecken på att det inte fungerar när det piper!
Har ej hunnit kolla kontakterna till PDC.
Menar du backljuskontakten till själva lyset eller den som sitter i Vxl lådan?

//Leffe
Det är den som sitter i lådan som brukade gå sönder på e36. Hur de är på våra e46:or vet jag faktiskt inte..men kan ju vara värt att kolla om det inte fungerar. Pipet när du lägger i backen är en varningssignal att det inte fungerar så man inte backar på saker bara för att man tror att det fungerar..

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.