|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Kan det bli nåt som helst tjafs om man har sin bil skriven på nån annan? Det e klart, det e ju inte "min" bil isåfall. Men finns det inte något minsta krux som kan skapa problem om ni förstår vad jag menar. | |
|
Tjena. Blir det nån skada eller nåt annat som händer med bilen, så kan försäkringsbolaget neka ersättning då misstanke om att bilen är egentligen en annans. Så man ska vara väldigt försiktig med detta. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Då pratar man väl om ganska extrema fall eller? Det är väl sånt som "kan" inträffa men som knappast gjort det va? Något som står i det allra finstilta i avtalen som försäkringsbolagen MÅSTE ha med, men som i normala fall aldrig ens kommer på tal. Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag. |
|
323E21terror |
Måste säga att det låter rent ut löjeväckande att försäkringsbolaget skulle kunna neka en ersättning ifall de misstänker att bilen inte är den personen som den står på. Spelar ingen roll hur mycket de misstänker detta, helt totalt omöjligt för dem att ta reda på det och har aldrig hört talas om att någon skulle ha torskat på detta. Jag har iallafall totalsmällt en ganska ny 520 som stod på farsan och det var inga som helst problem, bara det att självrisken ökade någon tusenlapp då jag var under en viss ålder vid detta tillfället. Jag känner till flera andra som också har gjort det och fått ut en hygglig peng för sina bilar. farten är min drog |
323E21terror |
Blir man trött på bilen eller inte får den såld..då är det bara att smälla den så får man pengar till en ny :-) farten är min drog |
|
323E21terror: Jag är benägen att tro vad du säger i ditt första inlägg. Deet ska väl till superEXTREMA fall när typ en helt ny m5 smälls av en 18 åring i Nordpolen när den står på en 113 årig gumma i Skåne. |
|
|
323E21terror: Jag är benägen att tro vad du säger i ditt första inlägg. Deet ska väl till superEXTREMA fall när typ en helt ny m5 smälls av en 18 åring i Nordpolen när den står på en 113 årig gumma i Skåne. Att det ska någonstans längst in i lagboken att de har rätt att göra det. M;en att det som sagt knappt hänt en enda gång. |
|
|
De höga premierna på BMW kan jag tänka mig beror på just det som framkommer här, dvs pojkar som 323e21terror som just fått körkort. Har man inte råd med premien - köp en annan bil! |
|
|
Bromsklossen: Visst är det så. |
|
| Problemet kan väl uppstå när man i Sthlm först smäller den i februari och sedan får inbrott i mars och bilen är skriven på morsan i Sundsvall. | |
|
Det är väl ingen som kan hindra en människa från att låna ut sin bil till nån annan. Oavsett vem bilen är registrerad på kan han ju låna ut den. Försäkringen gäller ändå dock kan högre självrisk förekomma om föraren är under en viss ålder. BMW CS 3909/530iA+chip(BSR) |
|
|
En bekant till mig som jobbar med försäkringar sa så här: "Man ska ha ett ägarintresse för bilen för att få ut pengar". Dvs om det blir inbrott och bilen står parkerad i sthlm och ägaren finns i tex Sundsvall så kan det bli problem att få ut några pengar. Detta enbart vad jag hörde någon gång i höstas, och detta är taget ur mitt relativt dåliga minne. mvh Berg "Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer." IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943. |
|
Robert.O |
Det finn ingen svensk lag som hindrar att man försäkrar annans egendom , de som sätter stopp för detta är försäkringsbolagen. Vad de kan göra o de har bevis för att bilen är försäkrad hos bulvan är att jämka ersättningen. Detta sker oftast precis som nämnts här via höjd självrisk till dem som är under 24 år tex, detta motsvarar(ibland) vad kall 23 år skulle fått betala om han stått för försäkringen i stället för sin mor, om kalle istället är 30 år så skiljer det inte speciellt mycet(om man bor innom samma premie zon) varför bolagen inte bryr sig, detta då det inte går att neka utlånig (se mc premier, här har man också högre självrisker vid utlåning eller yngre förare) till barn , samägare etc. R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.