|
|
|
|---|---|
|
Jag har planer på en begagnad 523i från 1997-2000. Vad ska jag vara särskilt uppmärksam på? Finns det någonstans jag kan hitta info om vilka delar i bilen som ska bytas/förnyas efter ett visst antal mil? | |
|
Alla slitdetaljer behöver bytas efter "visst antal mil" och detta gäller alla bilmärken. Det är ju bara att fundera på vilka delar som slits under körning. Det blir en hel del. Bmw är rätt okey!! |
|
|
Ja det blir ganska mycket, framförallt med tanke på att jag inte är så insatt i bilar överhuvudtaget. Finns det någonstans man kan få tag i en lista eller liknande på slitdetaljer? |
|
|
Stötdämpare, framvagnsdetaljer, vattenpump, bromskivor+backar,avgassystem, stödlager/kardan, packboxar, ac-kompressor, batteri, Ja detta var ett litet urval, det finns mer men då mindre detaljer. Sen får man ju kolla så inte motorn är kass o växellådan utsliten. Men igen det gäller alla bilar, inte bara specifikt Bmw Bmw är rätt okey!! |
|
| jongun, om du inte har med någon "kunnig bmwkännare" när du tittar på bilen rekommenderar jag ett M-test motsv. Jag tror att SBP erbjuder nåt liknande också. | |
|
Tack för era svar Jag har planer på både ett M-test och så kan man tydligen göra ett test hos Bmw för bla koll av motor, om mätarställning osv stämmer Det borde räcka tycker man, men man vet ju aldrig, jag vill ju inte köpa grisen i säcken, men de test jag nämner ovan bör ju räcka eller? |
|
|
Ja räcker inte de så vet jag inte vad som räcker... De som testar bilen är opartiska och proffs på bilar. |
|
|
Jongun: Vad gäller M-test vill jag påstå att det är, om inte meningslöst, så är det väldigt ofta dåligt utfört. Har vid två tillfällen M-testat bilar som har gått minst 10000 mil mer än mätaren visade utan att detta upptäcktes. De är säkert opartiska men har inte tillräcklig kunskap för att kontrollera mätarfusk. Att lämna in den till BMW är nog rätt bra om man inte kan så mycket själv. Men notera att BMW;s koll av mätarställning inte är komplett!!! Det krävs mycket mer för att kolla om mätarställningen stämmer. Läs importguiden på detta forum samt använd sökfunktionen på detta forum så kan du få väldigt mycket info. Sök på "skruvad", "lurad", "mätarställning" och liknande. Det finns tyvärr hur många exempel som helst på det här forumet där man blivit lurade. Lycka till! |
|
|
Här till höger på sidan, i menyn så har du Begagnatguiden. där står det lite om vad man ska tänka på när man köper begagnat!!! /Gustav |
|
| Vilken sida om skärmen sitter du! :-) | |
|
Bra val Jongun. kolla katalysatorn "inget rasslande" ljud. Att motortempen reglerar som den skall.inkl.Acn. då termostat kan krångla samt termostathus kan läcka in tjuvluft. Att kondensatorfläkt snurrar gnisselfritt.(elfläkten framför kylaren) Bakre bromsar. rostiga skivor samt handbromsen funkar. |
|
|
: ml99 Ok ser nu när man klickar på länken man får per mail, så finns det ingen Meny rad till höger, men skriv in Länk Då kommer den meny:n upp och sen klickar du på Begagnatguiden! =) /Gustav |
|
|
OPS. Jag menar förstås Till VÄNSTER ;) /Gustav |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.