AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
534

Elfel säkring 18

Tr
88
Tretov
535iA -91
Stereon död och säkringen går så fort man slår på tändningen, felet kvarblir även fast man monterar ut och kopplar ur stereon. Var i hela friden ska man börja söka felet..? Kablarna som kopplas i stereon är okej. Har haft den till firman som monterade i stereon, det enda de kunde göra vara att ta 20 euro betalt för att konstatera att de inte kunde hitta felet.

Ideér?

/Tretov
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag hade samma problem på min E32, men jag förstod inte hur jag lyckades lösa det.
Efter att jag bytte det dåliga batteriet i skuffen (till bensinvärmaren), så gick inte säkring 18 sönder fler gånger. Jag har svårt att tro och förstå att det ett har samband, men det har fungerat sedan dess (1 år).

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Om säkring 18 matade laddning till batteriet (som kanske hade en eller flera kortslutna celler) så är ju förklaringen enkel.
Här Länk
visas säkring 18 till fläkten.
Man kan alltid ersätta säkringen med t.ex en 21W lampa under felsökningen medan man lossar kablar osv.

FP
Tr
88
Tretov
535iA -91
Fick tipset att kolla själva tändningen, av en snubbe som haft ett liknande fel på en Volkswagen. Vad tror ni om det? Verkar ju möjligt, eftersom säkringen far direkt när man slår på. Är det nån idé att öppna upp där och kolla? Och hur gör man enklast det?

Hade in bilen till en auktoriserad BMW-verkstad idag, dom tog 32 EUR för en "felsökning" där dom konstaterade att det inte hjälpte alls att dra ur sladdar och kontakter... Vilket jag visste redan! Bortkastade pengar.

Vänster hand är där tummen sitter till höger.
Metodisk felsökning, segmentering och bortkoppling av olika delar som matas av säkring 18 är nog bästa sättet. Tipset med lampan snabbar upp betydligt eftersom man kan jobba med allting tillkopplat osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.