AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.319

Hur kunnde det bli så här?

dr
85
dr.wålm
E39 540iA Touring -98
Corvette Funny Car (dragracer)
Vart uppe i Sunne nu i helgen å kört en liten relax på spa.
Skulle hem idag (söndag) till Stockholm.
Körde ca 30min sen sköt temp mätaren till rött direkt å bilen börja varna om TEMP!
Stanna bilen direkt fatta inte vad som var fel mer än att kylaren kanske hade kokat över men varför och varför just nu.
Öppna huven å till min förvåning så har fästet där en kylar slang sitter gått av, fästet är gjort i plast å sk*ten gått av bara så där?
Lyckades efter en liten stunds mek få på slangen å fylla kylaren med vatten så att den höll resan hem.
Men nu vet man ju inte vad kalaset ska gå på för vad jag kan se så sitter allt i ett paket på kylaren å en ny kylare kostar nog en del om man nu måste skaffa en ny sådan för ett litet fäste.
Någon som vart med om liknande?
Paap Reeder
Hej!

Söker du på "ångbastu" hittar du mina inlägg om hur fanken en dito fläns till den extra vattenpumpen bara gått rakt av.

Min teori nu är att man måste dra dessa slangklammer med en jäkla juste "Fingerspitzegefühl".
Drar man för löst ... glider slangeländet av och drar man för hårt krossas bakelitplasten eller vad materielet nu kan heta.

Framförallt tror jag man måste använda sig av BMW´s originalklammer. Dessa är litet smalare än de klassiska blåa ABU. ABU kan dras så de krossar det mesta.
Drar du BMW´s klammer för hårt kommer den bara att "kugga över".

MVH /// Paap R

Svärd
Sök här på forumet. Har läst tidigare att det är vanligt att plasten spricker just där. Endel har visst lyckats laga det om jag förstått det rätt. Annars är det nog bara att byta. Fick byta min kylare när plastgaveln släppte från resten av kylaren. 6-7000:- inkl arbete och ny kylvätska om jag inte minns helt fel.

///Martin
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Hade samma olycka på min 535 -91. Gjorde ett försök med plastsvetsning då jag har lite kontakter som jobbar med sånt.
Tyvärr så håller det inte. plasten i slanganslutningen har ett visst innehåll av huggen glasfiber vilket inte gör den lämplig för svetsning. Det är också svårt att hitta lim eller tätningsmedel som klarar högt tryck/temperatur + glykol.
Ny kylare är nog det ända vettiga alternativet, tyvärr.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Dra in kylarslangarna med skitklämmor , kör med Sikama , Vindor strand . ABA eller vadsomheslt i rostfritt , de drar jämnare och har en jämnare friktion mot slangen pga. utstansningarna som låter gummit expandera utåt genom stansningarna.

Gummislangen kan man göra rent på insidan med balsamterpentin och kylarflänsen med ett oljefritt lösningesmedel.

Min kylare pajade för att nått nöt dragit åt för hårt med en "biltemaklämma" , jag tog ett rostfritt rör (ca 60 mm längd) och svarvade av och pressade i röret in i kylaren och sedan kan man dra slangen utanpå den förstärkta kylarflänsen iaf. så hårt att slangklämman brister utan att röret ger vika.

ett bitande tätningsmedel som klarar temperaturen är "70 03" , det heter bara 70 03 och finns på tub , samma tub som silikon osv.
OBS: limmar man gummislangen på kylarflänsen med 70 03 får man absolut inte bort den , bra att veta vid ev. mek där kylaren skall bort.
Kör man med rörmetoden går det faktiskt bra med vanlig 2-komponents epoxy mellan röret och kylarens plast för slangen lär sedan inte åka av am man drar dit den utav helvete.
dr
85
dr.wålm
E39 540iA Touring -98
Oki..
Hade bilen inne på AC service för en månad sen, tror att det kan vara han som drog åt lite för hårt då.

Rörmetoden låter som en bra ide, men lite svår kanske.
Någon firma som kanske kan hjälpa till med sånt jobb?

dr
85
dr.wålm
E39 540iA Touring -98
Vart kan jag hitta det bitande tätningsmedel "70 03"?
Ingen verkar veta vad det är när jag fråga efter det.
Scheckheft
Hej, frågan diskuteras här:
Länk
Jag tror som powertoy att en ny kylare är den enda "hållbara" lösningen i längden

Mvh
Scheckheft/bmwe38.info
___
Länk
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det tror inte jag , eftersom originalkonstruktionen är för vek bör den förstärkas om så är möjligt.

Vilket är möjligt med en stump stålrör och epoxylim kostnad a. 5:- Kronor och en timmas jobb.

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
ojdå missade ditt inlägg doktor wålm.

Länk

är databladet , -40 till +120 , bör räcka till kylare :-)

också :

Länk

Länk verkar sälja produkten i sverige , men den finns lite "överallt" där liknande prylar säljs , otroligt bra till det mesta , ja tror att ja köpte den av en sådan där försäljare som var ute i verkstan och ville kränga prylar , så jätteovanligt kan det inte vara.

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.