AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.880

Serviceindikator - Inspection lyser trots 4 gröna lapmor

Märkte att texten "inspection" och en liten klocka var tända när jag startade bilen idag. Jag har nyligen gjort Inspek II och har 4 gröna lampor kvar. Varför lyser inspection nu?
Gäller 328 E36

MVH // Harris
Bilder på Bilen: Länk
TobbeBMW
Klockan innebär att det är dags att byta bromsvätska, om jag inte minns helt fel. Den ska bytas var 24:e månad.
Ok, hur "nollar" man att bromsvätska är bytt då? Kan väl inte vara på samma ställe där bmw brukar nolla serviceindikatorn för att det är gjort för 2månader sen.

MVH // Harris
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Klocksymbolen (bromsvätskeindikatorn) är helt "frikopplad" från den vanliga serviceindikatorn. Den måste nollställas separat.
Dvs. den räknar ner 24 månader från senaste nollställningen oavsett om du nollställer det vanliga räkneverket av gröna dioder vid service.

Ja, de som nollställer serviceindikatorn kan nollställa bromsvätskelampan! (glöm inte att byta bromsvätskan bara!)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
aha okay Johan. Jag gjorde inspektion2 nyligen hos Jarls i helsingborg och mekanikern där kollade vattenhalten i bromsvätskan och det var helt OK, därför onödigt att byta tyckte han. Men ska jag byta ändå eller bara nolla mätaren? hur nollar man bromvätskeindikatorn?

MVH // Harris
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Osäker variant finns väl på mektips. Om du ska göra det säkert så är det väl service-återställare som gäller.
Det har ev. ngn polare(?) eller det stället där du servar bilen. Är de snälla kan de säkert nolla gratis. Oljan kanske är bytt utan att ngn har nollat indikatorn? Annars kanske det är dags att byta oljan INNAN den blir kass...

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Min M3:a: Länk
Tr
43
TrippleT
320D -01
Någon som vet hur man nollställer broms-klockan? (e46)

Mvh TrippT
Mo
8
Mora
M5 -99
Du kopplar bort bilbatteriet nån halvtimme. Står nåt om det i instr.boken till min iaf. Kan va värt att prova.
hmm hur faen byter man den då, lossar från oket och sitter och tok bromsar i 20 min eller?
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Jag tror: Finns pump för bromsvätska som du fäster på behållaren. Används oxo till att lufta systemet.

/// B-O
Min:Länk
parolof
Bohhaa, vad menar du??
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
>parolof, han vill nog veta hur man byter bromsvätskan =)

/// B-O
Min:Länk
exakt jag vill veta hur man ska få ur all gammal olja ur systemet innan man fyller på ny

ingen som har några tips
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Ska göra såhär i helgen..

suga ur så mkt som möjligt ur behållaren med någon form av sug, eller 2 slagnar i en burk och tryckluft i ena slangen, ja, det är iallafall lätt löst.

Sen är det I N T E mycket kvar i rör/broms ok, det är en försumbarmängd.

Jag tar lös behållaren, tvättar med >T-RÖD< , sen häller jag i ny vätska, luften i systemet är nu mellan gammal/ny olja.. eller hur? :)

Sen luftar jag i vanlig ordning, länge.. dessutom ser man nog skillnad när ny vätska kommer, gemfört med gammal :)

Många gånger ska man inte krångla till saker o ting, men men, har man ingen polare eller något som kan bromsa så kan man enkelt tillverka en sak.

man skaffar 1 lock till behållare
1 st tryckluftnippel
1 st som passar på ventilen på däcker
lite slang

Sen fäster man ju nippel i burken och slang, ja ni fattar..

Se bara till att de inte är för mkt luft i däcket, då kan ni spränga burken, 1 bar funkar dock bra.

Då slipper man bromsa alls, bara lufta på tills det är OK. Luftar ni länge får ni väl pumpa däcket till 1 bar igen :)

Alternativt en regulator på kompressor så det är 1 bar hela tiden..

aja.. använd fantasin :)
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Bilar med ATE's ABS system skall inte luftas på detta sätt, då skall man låta hydralpumpen lufta..

Alltså bilar som inte har vaccum servo till bromsen, FORD t.ex

bara en parantes.
det låter bra
ska nog åka till bmw och köpa en liter olja, orginal kosat inte mer än 90 för 900ml
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
Gammal tråd men kanske kan få hjälp ändå, för ca: 7 månader sedan tänder clock symbolen, nolla bort den å nu tändes den igen för ett tag sedan....varför? men 7 månaders mellanrum ist för 24
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.