AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
507

Vad göra med batteriet vid vinteravställning??

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Jaha..nu har bilen stått i 2,5 månader...och larmet slutade blinka....
Att jag aldrig lär mig! :-/
Batteriet är nytt sen i somras..ska jag ta upp det i huset, eller räcker det med att koppla in en underhållsladdare? bilen står i kallgarage..

Tacksam för lite input!
Tack & Go Jul!
/Klas
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Har du tillgång till en elektronisk batteriladdare med automatisk sänkning av laddström samt spänning så tycker jag att du skall använda den. Vad var det för batteri du köpte i somras? Ett batteri har ju även en inre resistans som " käkar upp " batterikapacitetn snabbare vid även mycket små yttre belastningar. Ett batteri med hög inre resistans ger dåliga start egenskaper ( fritidsbatteri ) medan en låg inre resistans ger mycket goda högeffekts uttag vid en kortare stund ( optima ).
Tänk på att ett dåligt laddat batteri eller ett helt urladdat batteri kan frysa sönder eller om man har tur så blir det ca 66% kvar efter en djupurladdning. Så ditt ( nya ) batteri är nu redan förbrukat på sin absoluta toppeffekt även om du laddar upp det. Blylammellerna oxiderar och det ger en hög inre resistans.

Min far köpte en laddare till segelbåten ( 3st paralellkoplade 102Ah ) och den kostade 2390kr.Den har en regulator som samtidigt drar ur batteriet tills endast 40% återstår och sedan laddar upp det till max. Fast batterierna håller ju toppklass året om. Man bör nog räkna med de priserna om man inte vill tittatill bilen så ofta. Annars räcker det med en vanlig laddare som sänker strömmen sakta under laddning. Då kan man ju sätta igång laddaren 3-4 dagar i taget och kanske en gång i månaden.

MM
Du skall ha en laddare som är reglerad (13,6-13,8V), kan stå inkopplad i många månader. Finns i storlekar från någon A till 30A eller mera, spelar bara roll när det ligger större belastningar parallellt. För underhåll/vinteravställning räcker 3-4A gott. Laddströmmen reglerar sig själv, går ner mot noll när batteriet är fulladdat. Eftersom larm och övrig elektronik drar lite kommer strömmen aldrig att bli noll, ev. indikator, lysdiod, instrument osv på laddaren kommer att visa liten ström. Det viktiga är att spänningen mätt direkt på batteripolerna ligger på 13,6-13,8V.
Vanliga billiga "garageladdare" är inte spänningsreglerade, skall bara användas max nåt dygn eller så. Tyvärr florerar det en massa laddare på marknaden som lovar mer eller mindre underverk. Alla laddare som är spänningsreglerade enl. ovan gör ett bra jobb.

FP
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Tack för djupgående svar!
Mvh
K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.