AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.300

Vad frågar färsäkringsbolaget vid olycka?

Sida 1 av 2
Re
7
RexXx
320i Limo -95
Japp nu har jag kört av med min fina bmw... va en stark höger sväng så kom ett djur upp på vägen som jag fick väja för och åkte ner i dicket.. Jag va själv och klarade mig helt men bilen fick stora skador under och fronten fick ett par smällar.. . framfälgarna är bara skrot... Men tur att man hade helförsäkring.. Men vad kommer Färsäkringsbolaget fråga? Bilen står på farsan..tänkte om det kan bli något krångel..

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Det lär bli krångel om de får reda på att din bil var reggad på pappa för att du skulle spara nån spänn. vill ju inte uppmana till något olagligt men var det inte din pappa som körde i diket?

Automat är bekvämt
Re
7
RexXx
320i Limo -95
Jag bor fortfarande hemma så att då tycker jag att inte det är så farligt om han lånade ut bilen till mig en helg?

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
om försäkringsbolafet börjar misstänka att du lurat dem genom att skriva bilen på pappa får du inte en spänn i ersättning i värsta fall.

Automat är bekvämt
Re
456
Real Power
e28 528i -83
Ta inte upp sådant här öppet på forumet! Finns många här som är fruktansvärt irriterade på att sådant här förekommer och anser att dom betalar din premie.. Snart kommer moral predikningarna, säg inte att jag inte varnade dej! hehe =)

Självklart tar nu din pappa kontakt med försäkringsbolaget och säger att hans son lånade bilen bl.a bl.a. Du ska INTE ha nån kontakt med bolaget! Gör du på detta viss borde det inte vara några problem. Delvis tack vare att du fortfarande bor hemma. Men man tar ju alltid en risk när man fifflar med försäkringar!
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Men för guds skull sluta ge tips till dem som skenförsäkrar!
Medhjälp till brott kallas det... Skenförsäkran är bedrägeri och straffbart med fängelsestraff.
Gillar ni era höga premier eller?
Ja här kom första moralpredikningen....

/Christofer
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Den som har det ekonomiska ansvaret för bilen ska stå som försäkringstagare. DVS om ni "äger" bilen ihopa så spelar det ingen roll vem som kör den eller vem som står som ägare på den om olyckan skulle vara framme.

Jag har haft ett lååångt samtal med en kille på Trygg Hansa innan jag försäkrade min bil.

Mvh BJÖRN

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag har haft alla mina bilar försäkrade i morsans namn. Och har aldrig haft några problem med dom 2 olyckor som dessa bilar varit inblandad i. För 5 år sedan råkade jag köra på en cyklist i en korsning (blev rättegång där jag fälldes för förséelse mot trafikförordningen). Ca 1 år senare var det is i en kurva och jag gled över en refug och påföljden blev en trasig bakaxel plus 2 sabbade fälgar. Jag har aldrig haft några problem med försäkringsbolagen. Folksam i det första fallet och LF i det andra.

För övrigt tycker jag dessutom att försäkringsbolagen borde upplysa lite mer kring detta. Då jag försäkrade min andra bil var det JAG som ringde och frågade om premier och när premien på mig var så ofantligt hög så sa jag rent ut att jag skulle skriva försäkringen på mamma. Så jag gav rådgivaren mammas personnummer och sedan ordnade han med en försäkring. Detta var iofs ca 3 år sedan men det borde ju vara lika olagligt då som nu. Om Man sedan skulle få problem med ersättning så tycker jag nog att det är väldigt dåligt av dom att inte informera om detta. Vid den tidpunkten så trodde jag ju att det var okej att göra så!

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
LexCom, jag tror det är lite andra tider nu.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag har också varit där...

Men jag tror att försäkringsbolagen håller en hårdare linje nuförtiden varför jag inte skulle rekommendera NÅGON att skriva på morsan eller farsan. Av den anledningen att man kan nekas ersättning om något händer! Moraliskt sett så skiter jag ärligt talat i om någon skriver på sin mor eller far. Det må vara jag som får stå för en viss del av skadorna som detta medför (hur många promille är det?)
Hur som helst.
Även om man enligt avtalet SKULLE ha rätt till ersättning, så kan ju försäkringsbolaget bråka (om dom känner för att jävlas) och då kan det ta lååång tid innan någon ersättning kommer. Och hur kul är det?
Jag står bakom Hubbes inlägg till 100%.

Snålheten har ännu en gång bedragit visheten. Stå ditt kast!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nja, han har inte blivit nekad ersättning än...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Bor man hemma tycker jag att det är förståligt att premien ligger på en förälder. Ingen här som skrivit sin bil på sin make/maka/sambo för att premien blivit billigare?

Låt far din hålla kontakten med försäkringsbolaget så löser det sig säkert. Bor man under samma tak brukar det i regel inte vara några problem. Värre är det med mormor agda i norrland och smällen sker i stockholm.
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Jag har inga som helst betänkligheter när det gäller och skenförsäkra! När jag köpte min M3:a för 3 år sedan kostade den 6400:- om året i helförsäkring. Nu kostar den 14 500:- Varför??? Inga inbrott inga olycker eller nått......Men visst bara höj premien utan underlag!!! Kan dom så kan jag!!

Mvh BJÖRN

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Björn1: Varför? jo för att din riskgrupp kostar mer pengar... kanske pga skenförsäkringar? vem vet? För mig kostar m3:an 2700kr i månaden, därför blev det ingen.

/Christofer
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Hubbe325: Jag håller med dig att det är för djävligt att dina M3 planer skrotades pga en ohållbar försäkringspremie!
Jag hade gärna betalat den höjningen jag fick om dom kunde motivera den.....Men det kunde dom inte! Jag var 23 när jag köpte M3:an och betalde 6400:- Är 27 år idag och så ska jag betala mer än dubbelt så mycket?!?! Jag var väl mer i riskgruppen när jag var 23 än i dag när jag är 27??

Tycker det är fel att straffa dom som inte kostar försäkringsbolagen en spänn med bauta premier utan att kunna motivera det.

Mvh BJÖRN

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Hubbe: Tror inte det finns så många körkortsinnehavare som skenförsäkrar bilen på sin 26-åriga pappa...
Så hade inte några procent ur björns grupp skenförsäkrat borde det påverkat på det viset att premien blivit ännu dyrare.

/Andreas
_____
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Nej, jag kollade aldrig 1björn´s ålder..
Men skall vi börja dribbla om att alla åldrar skall ha samma premier så skall vi i Stockholm åtnjuta landsbygdens billiga försäkringar också...
Men antagligen är det så att gruppen 23åringar som har försäkringen på sig själv är så liten att statistiken på dem är missvisande. I gruppen 27år är det kanske färre som skenförsäkrar utan tar den på sig själv och underlaget för att få vettig statistik på vad gruppen kostar bolaget och därmed ökar premien...
Exempel: M3-93 är mycket dyrare för en 20åring att försäkra än en Ferrari 360Modena. Just på grund av att han säkerligen är rätt ensam som 20åring med en sådan bil. Men smäller han så lär försäkringen kosta en del året efter... (extremfall, javisst men kanske en fingervisning om varför premien går upp när den borde gå ner.)
Hur som helst så är det olagligt att försäkra på detta sätt och oavsett vad säljaren säger till er när ni försäkrar på mamma/pappa/mormor etc. så kan skaderegleraren neka dig ersättning om det visar sig att huvudbrukaren inte är ägaren eller om ägaren inte har ekonomiskt intresse i bilen, då kan ni stå där och mumla om att: -han sa ju.... Försäkringssäljare jobbar på provision, glöm inte det.... Och har du inget papper på att den och den lovat si och så. så kommer de blåsa er stenhårt!

/Christofer
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nu vet ju jag också att man kan bli blåst av försäkringsbolaget, varför jag som sagt inte skulle råda någon att försäkra på någon annan, oavsett vad kontakten på försäkringsbolaget säger.

Däremot tycker jag man kan fråga sig hur olagligt det är att skriva försäkringen på en förälder (efter vägledning av bolaget) ? Hur många känner till att försäkringsbolagets paragrafer säger en annan sak än vad representanten för bolaget gör?

Vad är mest omoraliskt?
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
vet inte riktigt om jag ser det hela som ett straff... hög premie eller ej, när olyckan är framme är nog 14 lock en billig kostnad i sammanhanget. Premierna baserar sig på tidigare års statistik för biltyp och område bilen finns i. Låt oss vända på diskussionen och se det så här: skenförsäkrad bil. Olycka sker. Tredje part råkar vara i vägen. Skyhöga kostnader för vård och rehab. Jag personligen skulle INTE i det läget vilja känna tvivel för att försäkringen inte täcker 3e part (nu kanske den gör det, jag vet inte). Rent moraliskt tycker jag att frågan är ganska enkel. Jag betalar själv ganska svettiga premier på min leksak, so what, "if u wanna play, u gotta pay".

Om däremot f-bolaget medger skrivning på förälder så må så vara, sker en olycka däremot bör väl den åldersgruppen lacka på att deras jämnåriga går med på att försäkra barnens bilar och därmed dra upp hela gruppens premier?

För till syvende och sist så "genereras" inte pengar hux flux i försäkringsbolaget. De är vinstdrivande verksamheter precis som alla andra företag. Och kommer därmed att ta rimligt betalt för sina tjänster. Vilka andra verktyg har de för att mäta kommande års premier än att titta på åldersgrupp, boende (ort), biltyp, parkeringsform, historik för personen i fråga samt biltypens historik? Att ta ut höga premier i EFTERSKOTT blir ju helt klart en ganska pissig affär, eller hur? Jag skulle då inte bedriva en sådan verksamhet som VD... :) "we don't do charity".

Och det kvarstår faktiskt alternativ: entusiastförsäkring? Endast trafikförsäkring och köra pengapool med kompisarna? Eller kanske bara trafikförsäkring och hålla tummarna varje gång ni rullar ut i trafiken? Bara fantasin sätter gränser!

mvh
Anders

PCS #8050
Re
7
RexXx
320i Limo -95
Jag förstår er alla som tycker det är illa med skenförsäkring och allt vad det innebär men i mitt fall så är det inte sant,,,Jag ville ha en Bmw och jag köpte en, men bilen fungerar fortfarande som en 2 bil i familjen eftersom alla använder den Farsan tar den till jobbet ibland och morsan när hon handlar när farsan har den andra..
Detta måste väl va helt okej?
När jag flyttar hemifrån så kommer jag självklart skriva över den på mig..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.