AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
948

Tycker bromsarna tar dåligt

Jag tycker mina bromsar tar dåligt, tycker man måste trycka ner pedalen så långt innan bromsarna tar. Har bytt bromsvätska och klotsar för 400 mil sen, kan de va dags att byta skivor oxå?? hur "känner" man att man måste byta skivor, den vibrerar INTE vid inbromsning.
har en 525 94
Du SER ju ifall de är ruttna...
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Har du luftat bromssystemet ordenkligt?

Nord
hur SER man det då? hur menar du med luftat??
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Efter att man t.ex som du bytt bromsvätska, så måsste man lufta hela bromssystemet, för att släppa ut all luft ut dom små rören. Det sitter en liten luftningsnippel på bromsoken.
Trä på en slang på nippeln och stick ner den i en behållare. Låt någon sitta inne i bilen och trycka ned bromspedalen medans du öppnar luftnippeln, så vätskan med den ev. luften kommer ut. Innan personen inne i bilen släpper på bromsen igen, så ska du skruva åt nippeln igen, så det inte sugs in luft igen. Upprepa detta flera ggr vid behov, tills du ser att alla luftbubblor är borta. Gör sen samma procedur på alla 4oken.
Luft i bromssystemet gör att bromspedalen känns väldigt mjuk o degig och bromsarna tar sämre.

Nord
Om man har låsningsfria bromsar så ska man enligt Haynes instruktionsbok trampa ner bromsen minst 12 gånger på varje ok vid luftning.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Ett bättre sätt att lufta bromssystemet är att trycksätta behållaren med tryckluft som man tar från ett hjul, finns lock med slang o nippel att köpa hos bildelsfirmor.
Då slipper man trappa ner huvudcylinder upprepade gånger, huvudcylindern kan ta skada av detta om man trampar ner den längre än normalt då packningarna kan skadas och inre läckage kan uppstå i huvudcylindern.
Så trycksätta är bättre än att pumpa upp trycket med pedalen.

Det bästa, speciellt om man har ABS-bromsar är att suga ur vätskan med en speciell tryckluftsdriven vakummsug med behållare, då denna metod används hos bilverkstäderna!
Har själv dessa verktyg och enklast är att suga ur vätskan, och inget kladd med vätska som fräter på lacken heller!

Kan väl tillägga att har du inte luftat bromsarna efter att du bytt vätskan så blir bromsarna dåliga då luft kan komprimeras men det kan inte vätskan som är i systemet!

OBS: Om man är osäker på detta ska man inte röra bromssystemet, då det kan få förödande konsekvenser om bromsar slutar o fungera.

///Magnus
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Håller med E21-racing... Jag har också använt mig av ett lock som man skruvar på vätskebehållaren med en nippel på som jag kopplar in i reservhjulet t.ex. Det räcker med ca 1 kilos tryck. Man behöver aldrig röra bromspedalen. Bara att springa runt bilen till varje hjul o skruva på luftnipplarna. Bekvämt! Kopplingen luftar man sist. Se till att ha vätska på MAX sträcket hela tiden, annars suger den luft.
Oj, luddigt inlägg.
Man SER ju om skivorna är slitna.
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
e21-racing:

Jusst ja. Det finns ju sånna grejer också. Har ju faktiskt ett sånt lock me nippen o allt liggandes, men har aldrig använt det :)
Men det är nog sant som du säger. Bättre att köra med dom grejerna. Speciellt om man aldrig luftat ett system förut.

Nord
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.