AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.012

Bilen tappar plötsligt all el och tvärdör

ho
86
hovang
318is -90
På väg hem från midsommarfirandet, mitt i skogen, stannar min brors 520i 89 helt tvärt. :( Det är precis som man kopplat bort batteriet - ingen el (inte ens klockan) funkar.

Har sökt lite här och några andra har haft liknande problem och förslagen har varit att det är trasiga reläer. Kan verkligen ett kass relä slå ut all el i hela bilen? Läser man kopplingsschemat så *borde* det inte kunna gå till så ..

Någon som har några tips?
Har du kollat batteriet?? så att det inte glappar ngn stans?
ho
86
hovang
318is -90
Jo sladden sitter i :)
Vi felsökte i ungefär en timme nu i morse, skruvade loss lite paneler för att komma åt o kolla så inget glappar. Man kunde ju inte komma åt under tex. säkringsboxen (vilket ju hade varit intressant) men alla lättåtkomliga ställen kontrollerades ju.
Har ni laddat upp batteriet nån gång och sedan startat bilen? Om bilen då dog efter ett tag så är det nog laddrelät.. Om du har en voltmeter kan du kolla spänningen över batteripolerna, det ska va 13.8 V eller nått när bilen är igång annars e det fel på laddningen.

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Kollat de sk säkringen på sladden från batteriet?
FAF
Vissa modeller har en huvudsäkring (bladsäkring) som sitter intill batteriet. Många t.ex kretsar, start och laddning mm går dock inte via denna. Jag tycker det verkar som avbrott inne i batteriet, eller lösa/oxiderade batterianslutningar.

FP
ho
86
hovang
318is -90
Batteriet har 12V spänning när bilen är avstängd, men på säkringarna i reläboxen är där ingen spänning, så teoierna om huvudsäkring låter ju klart rimligt! Var sitter denna säkring? Visste inte ens att en sådan fanns.
Det är inte helt säkert att den finns på just din modell. Mäter du på batteripolerna eller på kablarna ut från batteriet? Många har blivit lurade av att är oxid under batteriklämmorna. Känn över alla anslutningar, även pluskabeln på startmotorn, batteriets minuskabel osv.

FP
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
På min sitter säkringen som en klump på den tjocka svata kabeln som går från batteriet. Klumpen sitter mellan fjäderbenstornet och elektroniklådan på hö sida i motorrummet.
FAF
ho
86
hovang
318is -90
Jag mätte iofs på polerna, men jag hade loss båda kabelskorna och skrapade o knackade o hade mej för att försöka garantera att det var kontakt, ska kolla en extra gång ..

Tack för alla tips! Meddelar hur det går, blir nog en tur till landet snart o försöka hitta dendär säkringen (bilen står kvar på kompisens gård).
ho
86
hovang
318is -90
Det var mycket riktigt huvudsäkringen. Den satt inbäddad i en sånndär kabel-mumie mellan batteriet o säkringslåddan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.