AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.320

Jag lyckas inte lufta kylsystemet på min bmw 320i -92

svavelvinter
Jag har problem med att motorn går för varm i min BMW 320i -92 (dvs inte vanos). Jag får heller inge varmluft i kupén vilket visar på luft i kylsystemet. Jag får inte ut det!
Jag har stått i uppförsbacke och försökt lufta systemet, jag har stått plant och försökt...har lossat slangar och spolat med tryck, har tagit lös och kokat termostaten och den fungerar. jag har nu monterat ihop allting utan termostat och testat, samma problem.

Någon som vart med om liknande? Några tips?
Tack på förhand!
pu
34
puff
325 coupe -92 full m3 optik,inne som ute.
Tjenna,har nästan precis luftat min egen bil o det tar en jäkla tid för att få ut all luft,jag höll nog på en timme minst innan min blev bra,så det är nog bara att pröva igen.
svavelvinter
Hej puff!
Men alltså, hur bär du dig åt?
När jag luftar så har jag locket till kylarvätskebehållarn samt luftningsventilen öppet, och motorn på tomgång...
det pyser som tusan från ventilen och så vandrar vätskenivån i kylarbehållarn hela tiden, jag klämmer på slangarna under tiden...
Jag har även full värme och full fläkt på inne i kupén, men det som kommer ur luftningsventilen verkar inte vara luft utan ånga (och ändå kokar inte motorn, utan den är i mitten där den ska vara)
Var det lika för dig?
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
när jag luftade min behövde jag inte stå i nån backe eller nått annat jox... det som var problemet var att vattenpumpen & termostaten hade gett upp..funkar båda dessa så ska det vara nada probs att lufta..vet inte..kanske skilljer mycket i tillvägagångssätt med motorer utan vanos.. var peace of cake för mig iaf..lycka till
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Du kan inte ha motorn på tomgång utan du måste varva den lite för att vattenpumpen ska cirkulera vattnet ordentligt, annars är det väldig svårt att få ut all luft.

_______
//Niklas
svavelvinter
Koni jag har varvat den också, och samtidigt klämt på slangarna... :\
TobbeBMW
när du varvar motorn så ska det "spruta" vatten ur hålet där avluftningskruven sitter, kommer det inget där när du varvar 2000 varv så har din vattenpump gett upp, det hade min gjort.
svavelvinter
TobbeBMW jo jag tänkte också det, men vattenpumpen är nybytt innan jag köpte bilen, den e bytt för cirka 1400 mil sedan :\
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
när jag lufta min så hade jag inte locket av utan bara den lilla ventilen på kylaren öppen!
full fräs på fläkt och värme och varvade motorn hela tiden, men det tog säkert 1 timme innen jag fick uta all luft ur systemet!
pu
34
puff
325 coupe -92 full m3 optik,inne som ute.
Tjenna,du gör helt rätt,det var lika för mig med,som sagt så måste du gasa o bara hälla o hälla hela tiden,många gånger tror man det är bra,men så kommer där mer luft o det är bara att fortsätta tills man har konstant värme i bilen,det är ett jävla jobb,se till o ha behållaren full hela tiden bara ,så du inte får in mer luft,lycka till.
svavelvinter
Har fixat problemet nu, det var toppblockspackningen som hade gått så jag har planat toppen och bytt blockpackning och ventilkåpspackning :\
Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
Jag fatta direkt när du sa ånga kommer ut så var det blanda avgaser och vatten. Topplockspck. var att ana
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Har samma typ av problem.

Gäller en M52b20 enkelvanos. Köpte ny kylare och bytte den, kontrollerade pumpen och termostat. Termostaten öppnade inte 100% men monterade den endå. Har luftat ett flertal e36 och de ha alltid gått bra. Inte nu.

Jag får helt enkelt inget flöde igenom kylaren. De bildas bara ånga, vet inte om de e pga termostaten då den ej öppnar 100% eller om de e bekymmer med toppen. Inte för att ångan luktar avgaser eller så. Vad tros?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Bytt termostat men samma fel än, gjorde litet hål i den till å me.. Komptest nästa..

Men de ja märkte va att de rann aldrig ut någonting ut den lilla återcirkulationshålet vid kylarlocket, trycker ja på slangarna så kan de rinna till en sväng. Pumpen är okej, lite glapp men inget allvarligt. Har testat varenda luftningssätt, har lufta säkert 5-6 st e36 men ingen så här jävlig. Nåt är fel..

Köpte kylaren hos reservdelar24 och kvalla vet ja inte om ja ska kalla det, då ja drar åt locket och den lilla luftskruven så pyser de ut luft kring luftningsskruven eller nånstans därvid då ja trycker på slangarna. De borde väl ska va helt tätt?? Har sparat mitt gamla expansionskärl med dem o-ringarna uppe vid locket och den som tätar mot själva kylaren.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Har komptestat nu å ger 12bar på alla 6.

Jag tror inte de skall rinna förbi hålet strax under locket.. Cirkulation finns men verkar vara helt omöjligt att bli kvitt luften. Sitter nåt rörmokartjofs där värmeventil skall sitta. Se bild Länk om e36 med analoga klimavred utan ac ens ska ha värmeventil!? Fläkten e trasig så ha ingen aning om ifall de bli värme i kupen. Flöde hade jag iallafall då ja tog bort pluggen på specialröret in mot värmepaket
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.