|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag och många andra har testat M5 E34 på vintern och det är inte någon bra bil för den årstiden. Har man en M5 E34 ska man inte åka runt och spinna och sladda som en gammal Volvo. Ser ut som man precis har fått körkort... //Schnitzer *Svenska M5 E34 Registret: Länk *Svenska M5 E39 Registret |
|
|
Jag körde M5 3,6 -90 som bruksbil tre vintrar, och kan därmed gå i god för att det är en alldeles förträfflig vinterbil! Har aldrig, varken förr eller senare, haft en bil som varit så totalt förutsägbar och lätthanterlig på vinterväg. Förutsättningen är riktiga vinterdäck, jag körde på dubbade Michelin 225/60-16, och det var bara att åka! (16-tummare funkar på alla M5 fram t o m -94, 95:orna fick större bromsar som inte får plats i mindre än 17" och knappt det). På sommardäck är M5:an i princip okörbar när det blir halt. Vad gäller bränsleåtgången låg jag på knappt 1,1 l/mil vid 'normal' landsvägskörning (dvs 20+ och entusiastiska omkörningar så fort tillfälle gavs), och på 1,3-1,4 vid tätortskörning med 'lite gasa ibland för skojs skull'. Provade ett par Autobahnresor också, gick förvånansvärt snålt, 1,2 ungefär när man marschade 160-180, uppemot 1,3 när det gick 200+. Inom parentes hade jag ganska exakt samma förbrukningssiffror på min 735iA E32, och den borde rimligen gå snålare än en 750. /// Gunnar E. |
|
|
gunnare: har samma erfarenheter som du. Dubbad Nokian 16` tuta o köra, de 2 senaste vintrarna. Jag är inte överentusiastisk över att köra den på vintern, men har tyvärr inte råd med en bil till. Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
|
själva halkan är väl inte det stora problemet, det är väl snarare att e34an precis som alla andra gamla bilar rostar sönder om den körs i den svenska saltvintern. Det är ju synd att så fina bilar fräts sönder i onödan. BMW CS #5139 |
|
|
J.L: You took the words right out of my mouth!!! Riktiga entusiaster håller ju bilen borta från vintern. Får man problem med vevlager eller liknande så är det väl inte svårare än att man byter dem? För en entusiast så spelar det ingen roll om det kostar en del, huvudsaken är att man håller nere mätarställningen och skicket uppe. Jag har haft min avställd varje vinter, men har provat andra M5 E34, känns inte bra. Köper jag en till E34 M5 så kommer den också att vara avställd då. Däremot en modernare bil skulle jag köra vinter med. //Schnitzer *Svenska M5 E34 Registret: Länk *Svenska M5 E39 Registret |
|
|
PatrikD: Ett tipps! på långkörning behöver man inte köra på trean, lägg i femman så skall du se att den tar mindre soppa. Min tog 77 liter på 71 mil när jag åkte till Norrbotten föra helgen, det är 90 mil totalt och det tog 9 timmar, en tankning i sala, och en i skelefteå. Orginal 3,8 93:a. Körde 200 ett par omkörnigar före Sundsvall. Så jag smyger inte speciellt. Ligger aldrig bakom dum Svensson i 110. Observera att jag tankade tills jag såg bensinen ligga kvar vid tanklocket båda gånger, har inte tanken krympt på vägen upp så kan jag garantera att det var 77 liter jag fick i på de 71 milen. Har standard däck på bilen så det är inte något skumt där heller. Personligen är jag övertygad om att min bil är en av de lungnast körda M5 som finns i sverige idag. Men få är servade mer om någon. Det gör att den är rätt snål även utan chip. Lite mil hjälper säkert till också. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.