|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Kan nån råda mig lite, är det ett bra val lr är M5 bara skit? Går dom bra, stor skillnad mellan 325:an å M5:an? Vilken ska man välja, 3.6 lr 3.8? Prismässigt är det väl ingen jättestor skillnad? Mvh, Jimmy //BMW-power | |
|
Som vanligt kan man läsa hur mycket som helst om man söker. Skillnaden mellan 325 och m5 är enorm. Både ekonomiskt och prestandamässigt. M5 är absolut inget skit. Sen är ju frågan hur bra bil du får tag på... Annars ligger 3.8orna lite högre i pris. Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
|
M5:an är helt klart en härlig bil! Förutom alla goda råd om hur man köper en bil utan att gå på pumpen är det framförallt två saker som jag tycker du skall börja med att kolla: 1) Försäkringskostnaden (även om jag skulle tro att Östersund är ett trevligt ställe att bo i när man skall betala försäkringar) 2) Servicekostnaden (om du inte gör jobbet själv) Om du sedan väljer en 3,8 så gäller det att veta vad du vill när stötdämparna tar slut. Min erfarenhet är att det är dålig kvalitet på dom. När jag undersökte priset på en sats för några år sedan låg dom på ca 25.000 kr för 4 st + montering. I övrigt gäller det att sköta bilen bra och undvika övervarv på motorn (tex missade växlar) för det senare kan bli praktiskt taget hur dyrt som helst. Per L |
|
|
Ok tack för alla tips... Jag är hur som helst riktigt sugen på en M5:a!! Enda negativa med det köpet som jag ser det är att jag har egentligen aldrig tyckt om designen på e34 karossen. Jag tycker den känns så himla "stor" mot för t ex e36. Mvh, Jimmy //BMW-power |
|
|
Glömde å skriva att jag tycker den är lite väl kantig oxå... Hur som helst så lockar ju 340 hk...hahaha //BMW-power |
|
|
Finns ju ingen mening med att köpa en bil som man inte tycker om designen på bara för att få hästkrafterna. Då kan man lika gärna köpa sig en Volvo 240 med 500 hk! Personligen så tycker jag att E34 är bland de finare modeller som BMW har tillverkat. //Schnitzer Svenska M5 E34 registret: Länk |
|
|
Skillnaden på å köpa en 240 med 500 hk å en M5 e34 på 340 hk är att man får lite... bara lite bättre komfort i M5:an... =) //BMW-power |
|
|
Ok, ska du ha en bil med både komfort och kraft så är BMW 750 rätt bil. Jag har haft en 750 före min M5 och det är mycket bättre komfort i en 750 än i en M5. //Schnitzer *Svenska M5 E34 Registret: Länk *Svenska M5 E39 Registret |
|
|
Tror att 750 är riktigt dyr bränsleförbrukning på... Sen tycker jag den ser så gubbig ut... //BMW-power |
|
|
Dessutom så går ju halva månadslönen bara till å byta olja å tändstift på 750!! //BMW-power |
|
|
Det är inte speciellt billigt att byta tändstift på en E34 M5 heller! Dom har speciellt smala "motorcykel"-stift. Jag har för mig att jag på BMW för ett par år sedan fick betala 150-200 kr/st för dom. Per L |
|
|
Per L Vad har du handlat dina stift då? På BMW? Jag säljer samma stift fast det är NGK istället för Bosch ! ca 70kr st och Bosch går att få för samma peng!!! Mc stift???? Det är ett av de vanligaste stift modell som används i dagens alla bilar!! Till och med en Cheva motor jag nyligen byggde för strippen hade vanliga gjutjärns storportstoppar och samma typ av stiftgänga och sockelstorlek som BMW M5 !! Tänk då på att Chevy V8 :an på 454cui (7,4) L är tillverkad på 80talet och i USA som är ganska gammeldaxa inom utv. Måste va på 60 talet som du köpte stift senast??? Porshe935 |
|
|
BMW 750i Av 1990 årsmodell och uppåt har en helt ny insprutning än dom tidigare som drack 2,5 l milen ! Min senaste 750 va en 91:a som va i bra bruksskick och 19000mil på mätaren 2ägare imp93 , den tog 1,15 i blandad körning samt 1,4 -1,6 i stad samt så mätte jag förb när jag åkte från Sthlm till Falkenberg med 2 pers i bil och lite grejjor bak, jag låg mest i 140-170kmh hela vägen. Jag vart imponerad av vad lite den drog i den hastigheten1,32L milen!! En M5 Drar aldrig under 1,5 blandad och litestadskörning med lite körfrisk förare så är 2-2,5 liter m inget problem att komma upp i! Lugn landsväg drar den som minst 1,2 l milen !! (90kmh) Men det är bra mkt mer ös och bus i en M5:a än en 750!! Jag rekomenderar en 3,8L - 340hk M5:a då den är mer utveklad i motorstyrning och har ett trevligare register med mer vrid på hela kurvan. Och dom som säger att 3,6L maskinen går bättre och är hållbarare dom har garanterat en 3,6 för att pengarna inte räckte till mer!! Det är skitsnack att 3,8 rasar och går sämre el att det inte är nån skillnad!! Kör hårt !! Dom håller för att blåvaravas och piska så länge du har lite hjärna! Som säkert alla vet??? så ska aldrig en motor varvas utan belastning el vid effekt toppens kurva nedåt! När det det slutat dra så är det väl ingen mening att varva de sista 1000rpm så varvstoppet hoppar i!?? Det e bara att sinka sin framfart!! Mvh Han som haft 4st 3,8 och 1 st 3,6 :a Porshe935 |
|
|
Tack för alla tips! Lutar mot en M5 3.8 iaf... =) Ingen som är sugen å ge mig ett bud på min 325:a?? =) Mvh, Jimmy //BMW-power |
|
|
Jag har inte samma erfarenhet av bränsleförbrukningen som Patrick.D. Min 3,6 drar 0,9 på landsväg (90-110knyck) och 1,29 i medel sedan jag köpte den i november vilket jag tycker är klart överkomligt för en såpass tung bil som en M5. Men det är ju helt klart att man kan få den att dra mycket mer beroende på körstil. - G - |
|
|
bmwjimpa: Tycker du att bränsleförbrukningen på 750i är hög? Jag kan lova dig att M5 tar mer bränsle när man gasar än vad 750:in gör. Jag har haft båda bilarna. Jag tror inte att du är en person som inte gasar något eftersom du säger att 340 hk lockar. M5:an kommer att ta mer bränsle. Dessutom med en frisk 750i så ligger du precis under litern på landsväg. Med det så går både M5 och 750i ungefär lika billigt, förutom när man gasar då M5:an vill ha mer. Priset på servicen är i samma prisklass, så det blir i alla fall inte billigare. Sedan måste man ställa ventilerna på M5:an, vilket inte behövs på 750:in. Ställa ventilerna behövs för att inte motorn ska bli skrot samt att det behövs ett speciellt verktyg till det också. Mycket saker som kostar på båda de bilarna, men det låter inte bra att köpa en sådan bil bara för att 340 hk lockar. När man får höra det så är det precis som många andra felaktiga ägare brukar säga: "De är bra att spinna och sladda med". Tråkigt slut för de bilarna då tycker jag. Tycker man att en 750 är dyr, så kan man räkna med att M5 är snäppet på lika dyrt att äga! //Schnitzer *Svenska M5 E34 Registret: Länk *Svenska M5 E39 Registret |
|
|
Det låter som att man ska köpa en M5 E34 bara för att få hästkrafterna och prestandan, jag vill bestämt påstå att de här bilarna har flera andra egenskaper att erbjuda! Det är körmaskiner från a till ö, vägegenskaperna är fenomenala för fordonstypen, insugsljudet är hårresande, avvägningen mellan komfort och sport är perfekt. Helt enkelt en kanonrolig bil att köra, men håll den undan från vintern, dels för lackens skull, dels för att karaktären inte är särskilt vintervänlig och inte bruksbilsanpassad heller. Tänk på att servicen är kostsam även för en välfylld plånbok, se till så att du verkligen har råd med den innan du köper, för det är det viktigaste att tänka på. Det är noga med ventilspelet, att det kontrolleras när man lämnar bilen till Inspektion (både I och II). I annonser läser man ofta att objektet är "nyservat" med olja och stift, men sällan något om ventilspelet! Det räcker INTE att bara oljeserva, då får man skrot tids nog på ett eller annat sätt. 3,8 ltr är mer kultiverad och går bättre på samtliga varvtal, dock mest skillnad under 4500 rpm, men man kör förbi en 3,6 ganska lätt i de flesta farterna. Min statistik från 2000-2004 visar att 3,8 har större andel motorskador, det säger kanske inget om hållbarheten eftersom bilarna kan köras olika men man bör kolla upp noggrant hur ägaren kört bilen och om de förstår sig på oljetemperatur och service mm. Jag har inte uppfattningen att det skulle vara en sämre maskin, tvärtom!! I min familj har vi fler 3,8-motorer än 3,6:or (min är den enda 3,6:an), vi kör tidvis stenhårt med 3,8:orna och har inte haft några problem överhuvudtaget men då servas också bilarna som det är tänkt från fabriken, varmkörs otroligt noggrant samt hålls undan från all misshandel som burnouts och piruetter. Min nästa M5 E34 blir med stor sannolikhet en med 3,8 liters motor och helst den ovanliga touringen, jag oroar mig inte särskilt för en motorskada då förutsatt att bilen är OK vid köpet och man sköter den enligt ovanstående. Lycka till med köpet och var försiktig, det finns hur mycket lik som helst både i Sverige och Tyskland. - M5 E34 Limousine register - |
|
|
Låter som bilen har dåliga vinter egenskaper!!?? Snacka för dig själv! Har haft 5st M5 och då ink 2st touringar varav en stals i mars!!(svin) Har aldrig åkt en bil som är stabilare på vinterväglag och med dubbfria 235/40 bak och225/40 fram så går dom som ett strykjärn samt tar sig fram på ett fenomenalt sätt då diffen är helt kanon! Om du så vill så är det självklart att det är enkelt att ställa upp den i 170kmh på vinterväg!! Men det är hur lugnt som helst, bara att parera lite och hålla ner , släpp lite på gasen och på ett kick går den tbx i spår utan svaj och ett jävla rattande som de flästa volvo med bakhjuls drivt kräver och dom är inte ensam! En bil med den balansen och karaktär kräver respekt men är mkt förlåtande trots 347hk och 407nm .!? Prova samma motor i en 740 el nåt!? Då får du jävlar ratta tills ögonen blöder! Touringen är grym på vintern Sedan vad gällande motorhaverier på vissa är till 95% förorsakade av ägaren ! Dessa bilar är gjorda för att få pisskas med jämna mellan rum!! Det är inte gjorda i glas! En av mina M5:or hade gåt 8000mil vid inköpet för flera år sedan !! en 92:a 3,8 Jag formligen körde för allt vad tygen höll med den i5år och mätarställningen var 24 000 mil när den såldes ! Den kördes dagligen ÄVEN på VINTERN Jag servade och bytte hardy 2ggr innan den vart glapp !Bytte stift just ventiler samt bytte jag kylare innan den va helt sprickfärdig , bytte även insugs gummit mellan luft massem och själlhus 2ggr bara för att det är största orsaken till motorrasen som alla snackar om! Det är mkt viktigt att den är hel och byts innan den ens börjat visa tendens till sprickor el läkage!! Jag hade aldrig en snittförb under 1,6 på färd datorn ! Snarare 1,8... !! Säger det nåt om körstilen!? Hade aldrig ett motor fel på 16 000 hårda mil ! Den som inte köper för efekten kan väl lika bra åka 518 om dom e så rädd för haverier på deras ögonstenar!? Körahårt = tätare service och justering samt vara noga med att kolla upp bilens drivlina samt hjulupphäng! Lite slitet någonstans BYT UT DELEN ! Ang lacken på vintern!? Det fins något som heter vatten och mild avfettning o shampo, Samt lägg en lackförsegling på sen hösten och en till på våren! Kan upplysa om att lacken utsätts för hårdare slitage under sommaren av solens alla strålningar samt av alla dåliga kemikalier som folk smetar på dom med !!! Oftast nåt billigt skit vax el lackreng från Biltema!? Min var i mkt fint skick när den såldes för 1år sedan . Blir så irriterad på folk som tror dom har köpt nån prydnads sak som ska stå i garaget om dom inte ska ut på en söndags tur i mkt lugnt tempo 1:a söndagen varje sommar månad!??? Du betalar mkt pengar för en bil med dess prestanda för att låta den stå och hänga på vevlagren hela vintern och tror att det är bra!?? Det tar stryk om nått !! Tänk bara vent fjädrar som ligger ihopklämda i 6 mån allt som korigerar och bussningar som torkar däck dom blir platta i slitbanan En bil ska gå konstant och skötas den håller längst ! Ta som exempel! Titta på alla gammla 911or från tyskland mfl som är från 70 talet !? Vem faan tror att dom bilarna är endast söndags körda av farmor till affären sedan den va ny!? Nä dom är piskade i ur och skur och har oftast många ägare ochmånga mil på mätaren! Men trots 25 år på nacken så kandu ge dig på att den sällan el aldrig krånglat samt att det är många år till av pinande av dem och inte svika med massa reparationer. Om du har skruvat mkt BMW M så vet du hur välbyggd och robust den är samt passform på delar är oslagbart perfekta !! Ds Min gammla 3,8:a går klockrent än och är mkt fräsch i lack och inredn, motor , drivlina Vi snackar inte Trabant !! HÅLLER M5:OR ATT KÖRAS HÅRT IMED??? Skiter björnar i skogen!?? Porshe935 |
|
|
Min 3,6a som är Unichippad och har katersättare (bänkade 340hk) är lite piggare än de 3,8 orginal jag känner. 3,8 har mycke bättre bottendrag men jag har inte en M5a för att ligga och segdra :-)! Mitt varv stopp är flyttat till 7900rpm vilket har inne bär att man har högre varv när man får i nästa växel, att dra ut den till +7500rpm i de höga växlarna kapar tiden 100-200 med över en sekund jämfört med att dra till knappa 7000rpm där hk kurvan vänder dessutom får man toppfart som straffar det flesta!!! Min soppa förbrukning på mina M5or (3,6or)har legat mellan 1,2-1,5 vid blandad körning då kör jag väldigt lungt 98% och jättesnabbt 2% Mitt tipps är att leta efter en frisk bil och strunta i utrustnings nivån eller om det är en 3,6 eller en 3,8a! Köp inte första bästa!!! Lycka till! MVH John |
|
|
Hur orkar alla skriva så j-vla långa inlägg?? =) Hur som helst så tackar jag alla för dom bra inlägg jag fått läsa, jag kan säga att jag har fått reda på mycket intressant som jag absolut inte hade en aning om.. Tack tack! Ska väl ta å sätta ut min på annons inom en snar framtid. Har ingen aning om vad jag får för den.. Tror ni jag kan försöka plocka ut 60 000 + lite prutmån? Det är ju trots allt en 91:a.. dvs första modellen. Mvh, Jimmy //BMW-power |
|
|
Tackar för ditt shyssta bemötande ang mina inlägg!? Porshe935 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.