|
|
|
|---|---|
|
Mitt vänstra framdäck börjar bli slitet i ytterkanterna men inget i mitten. Vad beror det på? | |
| Kollat lufttrycket? | |
|
Tror nog du måste kolla framvagns inställningen. ///Schumi |
|
|
helt klart kass framvagnsinställning, om du nu inte har taskigt med lufttryck i däcket. Nord |
|
| Lufttrycket är samma i alla fyra däcken. (2.8 kg). Jag tycker inte att bilen drar åt något håll eller känns ostadig, kan det behövas en framvagnsinställning ändå? | |
| Däcktrycket ska inte ha något att göra men däckslitage i ytterkant. Låter helt klart som något fel i framvagnen. | |
|
för lågt ringtryck = slitage i ytterkanten på däcken. för högt ringtryck = slitage i mitten på däcken. Nord |
|
|
Oj, läste lite fel igår :-). Trodde det stod ytterkanten, inte ytterkanterna. |
|
| Hur fixar man ringtrycket då? | |
|
En dålig framvagns inställning är nästan omöjlig o känna..man ser alltid de på däcken. ///Schumi |
|
|
ringtrycket = lufttrycket i däcket. Nord |
|
| Vad kostar en framvagnsinställning? vart gör man de? Vad görs dunder en framvagnsinställning, vad gör dom med framvagnen?? | |
Helga |
Till Nord Du skriver: för lågt ringtryck = slitage i ytterkanten på däcken. för högt ringtryck = slitage i mitten på däcken. Men enligt vad jag vet om de moderna däcken så är det precis tvärtom. Lågt ringtryck = sliter mitten Högt ringtryck = sliter kanterna Helga |
|
Om däcket slits både i inner och ytterkant så lutar det mer åt lufttrycket i däcken och inte framvagnens inställning. "Blått blink i backspegeln kan väl inte vara original??" |
|
|
Helga: Hur kan det komma sig att det blir tvärtom på moderna däck? Nord |
|
|
Nord Det Helga säger stämmer mycket väl. MEN det gäller däck som är breda. inga vanliga 185/60/15 tex.. utan dom bredare däcken. Jag har fårt det förklarat så här: Har man för lågt ringtryck så "slår" "fladdrar" däckens mitt i asfalten därför slits det fortare. Mvh Jojje |
|
|
Hmm okej. Tycker det borde vara tvärtom, som det är på gamla däck iaf. När trycket är för lågt, så slits det mer i ytterkant, eftersom det då blir mer belastning i ytterkanterna. Men men. Man lär sig nåt nytt varje dag. Nord |
|
|
Helga: De har väl inte nånting me moderna lr äldre däck o göra me!? De e väl att lågprofils däck "fungerar" annorlunda ///Schumi |
|
| Jag har 235/45 - 17 däck där fram, och ett ringtryck på 2.8 kg. Det är väl inte för mycket? | |
|
Nej.. kanske tom för lite.. jag har samma profil och jag kör med 3,0-3,2 Mvh Jojje |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.