|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att åka på blsemester i sommar. Tänkte åke ner till vårat sommarställe i spanien men jag undrar nu, jag har en 325:a från 1992. Den har alldelles snart rullat 20 000 mil. Är välservad och mycket reparationer har gjorts. Jag tänkte först besiktiga den, sedan göra en inspektion och sen rulla neråt via tyskland-frankrike-spanien sen ner mot marbella. Vågar man det??? Det som skrämmer mig är att min förra 325:a (visserligen utan någon som helst dokumentation) sprack toppen vid ca 20500 mil, visserligen så kördes den mycket hårdare än den här som jag relativt bara glider i. I övrigt så är hela kylsystemet nytt i bilen, lambdasensor och en massa saker. Det som kommer göras nu är att fixa handbromsen, byta spindelleder (igen!) och en stor service. Vad säger ni om det gubbar? | |
|
Gör en service och kolla noga på multirem, vattenpump fläktkoppling så kommer det inte vara några problem. Tänk på att dessa detaljer måste vara bra för att klara flera timmar i köer på autobahn. BMW CS #5139 |
|
| Bör inte vara några problem om bilen går bra i övrig! 2-300 mil landsväg sliter ju betydligt mindre än 2-300 normala mil där det är fler starter och fler stadskörning. | |
|
Min lilla compact har rullat ca 35000mil nu, sista servicen fick den ca 2001... Har fyllt olja ca 4ggn efter det, det enda som gjorts på verkstad är att byta avgasrör... Bmw är en strong bil, bara tuta & kör;) Röda bilar är snabbare. |
|
|
Allright! Ja, dessa remmar och så, lika bra att ha en extra uppstättning av dem, lite skruvmejslar och så också med sig. Men vattenpumpen är bytt vid ca 14500 mil, hur kan man "kolla" om den mår bra? Motortempen har aldrig rört sig från mittensträcket under de senaste 1500 milen. Javisst är BMW en strong bil, mycket av min anledning till att vara en BMW ägare är just tysk kvalitet, vilket jag prioriterar högt. Men man måste ändå komma ihåg att en bil är inget mer än metall, elektronik, plast och diverse andra material, som ger vika med tidens tand. Det är exakt 333,2 mil från min bostad till stället i Spanien, så blir det säkert en hel del brukande av bilen där nere också, så en 800 mils körning totalt får mn räkna med. Men som sagt 80% är ju just landsvägskörning, i normala hastigheter t.ex. mellan 80 och 150. Mortorn sägs ju må bäst kring 140 sträcket har jag för mig... ? Lugn och konstant körning utan en massa kick downs och liknande lär ju gå fint så långt, tycker man väl? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.