AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.038

Slutsteg ger dålig nivå utåt!

Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Hejsan!

Äger ett Pioneer GM-2200. 2-kanaler (130+130W). Jag har meckat lite igår och kom fram till att när man skruvat upp steget på max så hörs basen knappt... visst ser man att den är igång och visst hörs det men sitter man i bilen så blir det knappt nån skillnad jämfört med innan. Kör basen bryggad och slutsteget är inställt på bryggning. Skruvar jag sedan upp volymen eller basen på cd-spelaren så känns det som om jag ska spränga mitt befintliga fram o bak-system... Steget ger alltså för dålig effekt till basen... Kan säga så här att jag sålde precis basen och den lät riktigt grym i den nya bilen med hans steg. så den var det inget fel på... han använde dessutom samma kablar som jag haft då han köpte hela mitt gamla bas-system förutom just slutsteg och delningsfilter. För övrigt så har jag också provat att plocka bort delningfiltret (MDS aktivt filter 249kr Länk för att se om det var det som gjorde att det var kasst men icke... visserligen blev basen rappare men ljudet kunde jag inte få högre!

Jaja, blev kanske lite långt men så är problemet... vad kan vara fel på steget? nån som har lust att titta på det i malmö-regionen... eller nån som vill köpa det? 500 för steg o delningsfilter? så kan ni mecka med det själv ;)

Tacksam för alla svar!

----
Min Bimmer: Länk
Hur menar du med att basen är bryggad? Bägge elementen i serie eller parallellt eller? Det är ju normalt slutsteget som bryggkopplas, och med t.ex ett element kan man bara koppla på ett sätt.
Om du hade två element så tror jag de var felkopplade (i motfas) och då blir det inte mycket ljud ut trots att allt annat är rätt

FP
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
nej jag kanske var otydlig... det var en enda bas... som var kopplat till slutsteget på dennes brygg-koppling... kopplat rätt alltså!

----
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Folke: MBQuarts basar kan faktiskt bryggkopplas eller vad det skall kallas. De har Dubbla spolar så att de kan ta in två kanaler i samma element, men de kan också bryggas för att spelas med en monosignal, men då på 2ohm. Eller för den delen kan de seriekopplas och ge 8ohms motstånd... Se sid 4 i Länk

ATCO: Kan det varit något fel på utsignalen?? På min Sony stereo kan man ställa in nivån på utsignalen till subwoofern, från helt avstängd till vansinnig... Annars låter det som om det är fel på steget...

/Caspar
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
casper... tveksamt... jag provade med 2 olika stereo då med samma resultat... jo jag tror med det e fel på steget... men vad o vad skulle det kosta att fixa? bättre att köpa nytt gissar jag på...

----
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Vet inte vad steget kostar, men det låter inte så dyrt. Hittar Du någon elektronik fixare så brukar smärre rep ta från ca 500kr och uppåt. Felsökning borde Du få för kanske 300kr..

/Caspar
OK med dubbla talspolar, men då blir det serie eller parallellkoppling. Bryggkoppling kan man bara göra på slutsteg (och en del andra elektroniska kretsar).
Frågan är om det var ett sådant element som ATCO körde med, då kan det förklara problemet (om nya ägaren sedan kopplade om anslutningarna) annars återstår nog något fel i slutsteget.

FP
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Folke: Tur att jag garderade mig med ".....eller vad det skall kallas" :-)

/Caspar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.