AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.101

segstartad e21 323i

sc
637
schumi
e30 318is -90
jag ska försöka hjälpa en kompis som har problem med sin e21 323i. den är trögstartad och man får alltid nöta runt en 5 sekunder för att den ska gå igång. ju kallare det är ute desto längre tid tar det.

bränslepumpen är bytt så det sitter en ny pump i.
batterit är helt nytt.
han har provat att lossa på lite bränsleledningar och det är klart bra tryck så bensin får den.
alla tändstift är kollade och det gnistrar fint om dom.
startmotorn maler på i bra tempo så det är inte den heller.

vi misstänker att problemet skulle kunna ha att göra med kallstartsspridaren. han har kollat och spridaren funkar. har även provat med en annan spridare som också funkar så det verkar inte vara något fel på den.
vi misstänker att det skulle kunna vara något strul med styrningen av denna kallstartsspridare. till spridaren går det två sladdar. en svart och en blå. ifall vi kopplar in den blå så händer det ingenting. om vi kopplar in den svarta så sprutar spridaren hela tiden och dränker motorn.
vad är det för givare som styr spridaren egentligen. det sitter flera stycken på termostathuset och nån av dom är det säker men vi vet inte riktigt vilken. det måste väl även finnas något relä som ser till att kallstartsspridaren bara är öppen en korst stund.
hur länge ska egentligen kallstartsspridaren vara öppen? ska den bara vara det i några sekunder eller ska den vara det tills motorn kommer upp i en viss temperatur.

någon som kan komma med några bara tips på hur vi kan hitta felet.
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Att man fåt nöta på starten en stund kan bero på att backventilen i "tryckutjämnaren" (eller vad den nu fula saken vid pumpen heter) är kaputt!
Enklast att kolla upp detta är att koppla in en tryckmätare på bränsleslangen som går in i mängdmätaren och kolla om bränsletrycket hålls kvar fast man stängt av motorn!

Ladda hem elshemat på Länk så kan du själv titta vad det är som styr kallstarten!

sc
637
schumi
e30 318is -90
tack för tipset. ska försöka kolla det.
har laddat ner elscheman nu.
sc
637
schumi
e30 318is -90
föresten. vad menar du med mängdmätare? vadå för mängdmätare. luftmängdmätaren går det ju inte någon bensin till och vad finns det för andra mätare?
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Sist jag kollade så satt det ett bränslehuvud på K-jets luftmängdmätare!

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Braxen menar du bränsleslangen med banjokoppling som är kopplad till bränslehuvudet och sprutar in bränsle? Jag har läst mig till att normalt värde för bränsletrycket skall vara 3.5 upp till 4.3bar...efter 30minuters körning skall man låta motorn kallna i 20minuter och då skall "hålltrycket" inte understiga 1.5bar, känner du igen det? eller kan någon annan bekräfta om dessa uppgifter verkar rimliga?
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Japp, den slang med banjokoppling som sprutar in bränsle (alltså bränslepumpsmatningen)!
Siffrorna låter rimliga enligt mig, men någon får gärna bekräfta det!

Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
vad är det för luftanslutning som sitter på luftburken, bakom framlyset. ser ut att kunna passa en vacuumslang?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
hmm WmBrejzer någon sådan har inte jag tror jag, skall kolla lite mer angående detta.
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
okej.

det är en liten anslutning som det kan sitta en smal vacuumslang på verkar det som.

typ som dom som är på insuget brevvid luftbälgen. lätt böjd är den också.
je
56
jerrye21
E21 323-80
Har något liknande problem med min 323 e21...den e lite trögstartad men när den startar så för man hålla in el pumpa gasen o motorn typ pumpar i varvet.,..ungefär som att den varvar upp o dör av o ger på igen vid lågt varv..någon som vet???

E21Jerry
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
WmBrejzer jo jag har den.

Braxen en fråga, hur skall man med en tryckmätare kunna koppla in sig vid banjokopplingen och mäta bränsletrycket, en T-koppling blir svår att få dit?

jerrye21, är detta problem värre när det är kallt ute?. Beter sig bilen så om den startas upp efter någon timma igen, då den är varmkörd? Är tomgången orolig när bilen är varm?
je
56
jerrye21
E21 323-80
Detta är bara problem vid kallstart..
De blir värre ju kallare de e ute..jämn tomgång när bilen är varm..går bra när den väl är varm..

E21Jerry
je
56
jerrye21
E21 323-80
Detta är bara problem vid kallstart..
De blir värre ju kallare de e ute..jämn tomgång när bilen är varm..går bra när den väl är varm..

E21Jerry
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
ok, jerrye21 jag har också större problem desto kallare det är, vid -15 tar det 20 sekunder innan bilen hoppar igång, dessutom så smårycker min bil vid jämn gas mellan 0-2500rpm typ speciellt vid 90-100km/h. Jag har mätt mitt bränsletryck in till bränslehuvudet nu, efter att motorn slagits av är trycket omedelbart 2.8bar, 20minuter senare 2.0 bar, 5timmar senare 0bar. Det finns bara två saker som kan resultera till detta (förutsatt att inte man har hål i bränsleledningarna) och det är antingen som Braxen sa trasig returventil i accamulatorn eller läckande spridare eller båda två i kombination i värsta fall. Jag försökte plocka av spridarna där bränslet går in i toppen men fick bara loss 3 av dem pga att det är så krångligt och tidskrävade då det är extremt trångt, ingen av dessa 3 spridare släppte igenom någon bränsle efter att motorn varit avstängd. Jag skall prova att koppla loss det rör som förser accamulatorn med bränsle från pumpen och kommer det ut bränsle där efter att motorn varit avstängd är det accamulatorn som är boven. Uteslutningsmetoden skvallrar om att någon eller några av spridarna måste läcka ifall accamulatorn är tät. Det lär ju räcka med ett ytters litet läckage för att få ett stort tryckfall, eller vad tror eller känner ni andra till?

När bilen rycker beror det förmodligen på igensatta spridare eller otäta spridare då pump och tänddelar(rotor+fördelare), filter, tändstift osv är nya och tändningen står rätt. Det enda som är gammalt är tändkablarna, jag har nya liggandes men har inte brytt mig om att byta dessa ännu.

jerrye21 har du ojämn tomgång när bilen är igång?
je
56
jerrye21
E21 323-80
ja kör ju inte så mycke med bilen nu för den har varit lite trasig här o där. men brukar starta den ca en gång i veckan..

den är hemskt segstartad o dom första tjugo sekunderna el nått sånt måste man hålla gas annars dör bilen igen. första halvminuten(dock varierande pga temp ute) så måste man hålla typ halv gas el nått. Då rusar bilen typ.Den går ju upp till de varvtal asså beroende på hur mycka gas man har förstås o sen dör den bara av o varvet faller ned till typ 500v/min o sen rusar den igen..så för man hålla på en halvminut el.

Sen blir tomgången jämn o fin. Tror min bil rycker lite ibland pga att bränslepumpsreläet glappar lite i anslutningarna..

Har själv tänkt på om de e nått fel på kallstarten men har inte kollat. e ju lite skumt.

E21Jerry
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
mycket märkligt, har aldrig hört något liknande. Den verkar få för lite bränsle i början iallafall, hur är det med bränslepumpen? Du borde mäta bränsletrycket efter att bilen varit avstängd för att kontrollera om felet kan vara tryckrelaterat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.