AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
804

Toppen är av nu, men vad har hänt?

Har nu plockat topplocket på min 520 -89... ser inga sprickor och egentligen inga värmespår ut på toppen förutom möjligtvis på 6ans cylinder.. Finns det någon speciell cylinder det brukar gå varmt vid? har hört något om ettans cylinder iaf...

Packningen ser som sagt relativt hel men om man ser i oljekanalerna som har det runnit vatten in där och i vattenkanalerna så har det kommit vatten... Men när man kikade in innanför ventilkåpan så var det absolut inget grådaskigt... samma sak om man kollade på stickan... Visst det kanske inte luktade som olja ska...utan lite avgasaktigt... men oljan var fortfarande svart på sticka, innanför ventilkåpan men när toppen lyftes så var det grådaskigt där... Och om det spricker...spricker det isåfall mellan ventilsätena i toppen?
Se
70
Sebban
525i -89
Vanligast är att sprickor uppstår vid ett ventilskaft. Detta är i princip omöjligt att se om man inte provtrycker toppen. Detta hände på min topp. Går inte att komma åt att svetsa heller.. Så den blev en ny topp. Kommer dock inte ihåg vilken cylinder det sprack vid, men har hört att det är en som är vanligast,

Sebban

Sex ÄR roligare än fyra!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Skulle tippa på att det är cylindern närmast torpedväggen som lättast spricker.
per_j82: Av vilken anledning är det just det cylindern som lättast spricker?
Måste ju bero på något.

/Martin
-jag räds inte långmilare-
"just DEN cylindern" ska det så klart stå...

/Martin
-jag räds inte långmilare-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.