|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Har probs med mina fönsterhissar på min E36a -93... Funkar bara ibland d.v.s. Exempel: När jag startar bilen så lyser fönsterhissknapparna (allt som det ska vara) men när jag trycker för att hissa ner fönstret släcks knapparna och alla hissarna "dör", inklusive taklucka och speglarna. Och ibland funkar de felfritt (vågar dock inte använda dem pga: hissa ner fönstret men kanske inte går att få upp det...) Så har jag ett prob till! Det är början på sommaren och tempen kan ju vara allt från +10-+25 som alla vet runt sthlm... Men FAN inte -37 till -0! Den får värsta spelet ibland och varnar för extrem kyla! Slarvit skrivet men jag hoppas ni hajjar ialf ;) MVH Robert rBy | |
| Någonting är ju helt galet. Något el fel av något slag skulle jag tro. Det jag skulle göra är att köra en auto diagnos av bilens felmine, hjälper ofta. Då kommer felkoderna frm och säger vilken del eller ja, komponent som är trasig. Kan ju bara vara någon givare till exempel. | |
|
Jag vet varför bilen varnar för extrem kyla! En NTC resistor är en resistor vars resistans beror på den omgivande temperaturen. Bilen beräknar ute temperaturen genom att mäta resistansen. Vilket görs genom att förhållandet mellan ström och spänning mäts. Om det blir kabelbrott eller liknande så att strömmen bryts, uppfattas det av bilen som är resistansen är oändligt stor och då tror bilen att temperaturen är det lägsta som bilen kan mäta, dvs -36 eller -37 grader. Om den visar rätt ibland och -37 ibland så har du förmodligen glapp i ngn kontakt.. visar den -37 hela tiden så är det förmodligen kabelbrott eller så har resistorn lagt av helt. visar den olika hela tiden så kan det vara resistorn som har gått sönder. prova att lokalisera resistorn och gör rent kontaktytorna och så och se till att allt ser ut som det ska göra. En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! |
|
|
Ja det låter ju som det skulle kunna vara glapp eller smuts nånstans "mugge" Tack för svaren! Resistorn sitter väl framme i kofångaren om jag inte minns fel bakom nått ut av dimljusen...? Men var sitter alla dessa kontakter? nån som vet? :P För att slippa följa resistorns sladd menar jag det är ju ganska trångt å jävligt där! Ingen som vet vad min elhissar kan lida av för problem? Tack på förhand MVH Robert rBy |
|
|
Låter som du har samma fel på fönsterhissarna som jag hade! Här har du felet isåfall!! Länkar: Länk Länk /Mvh Dido Bmw Följer Inte Utvecklingen. Dom Leder Den! |
|
|
Ok! verkar ju bra det! Hoppas det är den där lilla kallödningen då! Sitter den under träpanelen under ratter, så man bara flyttar på den så har man relät där eller? Tack så jävla mycket "dido" Mvh Robert rBy |
|
|
Japp den sitter under ratten, bara till o ta väck kåpan o ta ner hela paketet där relän:a sitter o dra ut relät! minns nog att de sitter med någon gummi anordning! /Mvh Dido Bmw Följer Inte Utvecklingen. Dom Leder Den! |
|
|
Lyfter tråden.... Har kollat relät det ser prima ut :/ Vafan kan det vara kom med många tips! Jag är inte vidare bra på bilelektronik så förklara så bra ni bara kan ;D! När jag startar bilen och trycker på hissknappen så hör man "klicket" men som sagt det händer inte mkt mer än så... Mvh Robert rBy |
|
|
När de va fel på min så hördes de inget "klick" el något!! Alla hissar inkl lucka var heldött,, ska tydligen också sitta någon modul bakom handsfacket som är ett vanligt fel också! men jag vet inte mer om de :( Prova sök på forumet, här finns något inlägg om de också, men det är ett par inlägg & gå igenom! /Mvh Dido Bmw Följer Inte Utvecklingen. Dom Leder Den! |
|
|
Fy fan va skönt! Det var det där j*vla relät under ratten! Tack till alla er som hjälpt mig, speciellt Dido_325 och min svärfar som är en jäkel på att löda :D Trevlig sommar alla! MVH /Robert rBy |
|
|
Skönt att de löste säg! /Mvh Dido Bmw Följer Inte Utvecklingen. Dom Leder Den! |
|
|
Jag har samma problem (centrallås, fönster samt taklucka) funkar ej. De funkar ibland, bytte relä och då funkade det en stund sedan gick säkringen bytte säkring, funkade att låsa en gång säkringen gickigen, provade en 10A säkring den gick på en gång oxå. Några förslag? kortis någonstanns? eller kan det fortfarande vara relät glappar eller som inte funkar? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.