AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
727

tipps till rivning av bakaxel e32 iL

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Som alla vet så är det nivåreglering på en sådan bil och jag måste byta alla rör och slangar eftersom tidens tand har gjort sitt.

Min tanke är att riva ner hela ramen till bakaxeln men är itne helt säker på vad jag kommer att ge mig in på. Någon som gjort sådant tidigare och har några tipps och kommentarer?

Lossa kardan, vilka bultar på bakaxeln ska man lossa?

Ska man plocka bort hela bakaxeln i ett stycke eller ska man ta delarna styckvis, diffen, drivaxlar mm mm.

Tacksam för tipps.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Hej Bader!
Jag har faktiskt bytt ventilen och alla hydraulrören som gå in i den, utan att ta ner varken avgassystemet eller bakaxelbalken. Trångt som skam var det, det gäller att ha rätt längd på alla verktyg.

Jag höll ändå på att lossa vänster fjäderben och jag var tvungen att ta med hydraulklockan, då hydraulröret inte gick att lossa från någon av dessa. Detta gjorde att det bättre med plats för att komma åt med verktygen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Jag ska tänka på det när jag mekar imorgon.

Lite trött nu efter midsommar ;)

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Nu har grejerna rivitis bort, och som Erikw sa, så när man har tagit bort avgasröret så kommer man åt lite bättre.

Nu var jag inte lika försiktig som Erikw utan jag klipte alla rören efter att ha konstaterat att mina nycklar bara skulle slira och förstöra de rostiga niplarna.

Fjäderbenen satt som berget, men alla muttrar och skruvar gick hyfsat enkelt att få bort.

Delar är beställda och uppdatering av monteringen kommer nästa helg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.