AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
510

93´ans dämpare på en 91´a

Tjena.
Dags att byta dämpare runt om på bilen...
Min fundering är om det bara behövs byta fjäderbens lagringen på 91´an till den nyare modellen för att 92b´s och uppåts dämpare ska passa på bilen..
Någon som vet / provat?

Mvh
Mattias
Komigen nu, någon må ju veta detta?

Mvh
Mattias
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
krängningshämmar infästningen är inte lika.

på 91 sitter den monterad med "klonkstag" i stötdämparen/fjäderbenet
på 92b sitter krängningshämmaren i bärarmen

mvh
Okej, så det är i princip omöjligt att montera dämpare från 92b på en 91´a?

Mvh
Mattias
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
det går men det innebär en hel del ombyggnation.. kränghämmare, bärmarmar o så..

enklast är om du köper dämpare till en 91, vet att när jag hade min 91 var det bilstein som gällde då jamex bara hade satser från 92b

mvh
Okej, för jag pratade med en försäljare och han sa att man bara behövde byta fjäderbens lagringen och att det var många som bara hadde gjort så...
Men det är lögn alltså?

Mvh
Mattias
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
i så fall vet då inte jag hur de har gjort.. varför skall man förresten byta fjäderbeslagringen? grövre dämpkolv?

kolla på din krängningshämmare på din bil.
har du krängningshämmaren monterad med ett stag från hämmaren till fjäderbenet (stötdämparen)?

på min 91 var det så iaf..

på min nuvarande 93:a så sitter krängningshämmaren i en "ögla" monterad på bärarmen

om du köper dämpare från en 92b finns det således inte ngt fäste för krängninsgshämmaren (om du har som jag beskrev ovan ang -91) på den dämparen o då har man ett problem :/

fundering: blir det inte i slutändan billigare att handla stötdämpare ex:bilstein som kanske är aningens dyrare som passar bilen istället för att köpa nya fjäderbenslagringar a: ~500:-?

det problemet som du har hade även jag då jag hade min -91.a

handlade en jamex-väghållningssats (stötar+fjäder 60-40) som inte passade... :(( just pga skillnaderna som ovan bekrivet.

dock var generalagenten Forza mycket tillmötesgående o tog tillbaka dämparna och levererade bilsteinstötar istället, jag behöll fjädrarna från väghållninskitet, -blev ca 1000:- dyrare men det blev bra!

gör inte reklam för ngt märke här men tar mina egna erfarenheter som exempel.

mvh

Okej, vad kostade bilsten kitet som du hittade då? Och vart hittade du det?

Mvh
Mattias
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
köpte allt från min lokale reservdelshandlare då, har för mig att alt som alt gick det väl på ca 5000:- m fjädrar o dämpare.

spana runt lite på olika webshopar, det finn ju mer att välja på nu i med att nya märken har fått importörer. då (-00) var det ju inte lika stort utbud

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.