|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag läser Bilsport's nya Tunertest i senaste numret, och måste fråga Er som verkligen kan BMW vad det är jag läser? Här snackar vi trimmade CSL M3:or som inte åker ifrån en chippad 9/5:a ute på motorvägen... Det kan ju bara inte stämma? BMW M3 CSL-03 trimmad till 380 hk, 100-150 km/h på 5,7 sek Saab 9/5 Aero Nordic med chip & 3" avgassystem gör samma bravad på 5,5 sek. Alltså... Stämmer verkligen den prestandan? S40:in som debatterats flitigt i en annan tråd klockade in på 3,6 sekunder, men alltså... Att CSL:en åker på däng av en chippad 9/5:a är ju helt osannolikt... eller? M.v.h. J som är mer än lovligt konfüsd | |
|
En ny megatråd på gång eller? ;) Jag har för mig att en M5 E39 gör intervallen på under 5 sekunder iaf, men det kanske stämmer med CSL:ens tid? ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Hoppas inte det i alla fall, utan det är en helt ärlig undran. Det fanns med två CSL:er i testen med snarlika prestanda, men vad tusan... Kan det verkligen stämma att en CSL med 380hk (enl. trimleverantören) är långsammare än en chippad Saab... Det låter ju helt osannolikt ???? Vad anger BMW själva som fabriksuppgift på 100-150 km/h (om det uppges av fabriken så att säga?) M.v.h. |
|
|
Det går att göra mycket med tööbo. CSL:n är ju vanlig sug. 380 kusar + är ju inte så himla svårt i en bil med tööbo. Sen tror jag att CSL:n åker ifrån 9-5:an i 99 av 100 andra prestandaövningar. 100-150km/h är helt enkelt ett gap som passar 9-5:an. På bana så har den däremot inte en chans, då åker BMW:n åttor runt SAABen. |
|
|
Ännu en tråd som är på god väg att flippa ur ser jag.. :D Mvh Jojje |
|
|
Jo men saabarna är jäääävligt snabba i den intervallen. det har man ju sett i flera mätningar. Så nog är det riktigt att saaben är snabbare i den intervallen. Mvh Jojje |
|
|
Garvis skrev: "Det går att göra mycket med tööbo. CSL:n är ju vanlig sug. 380 kusar + är ju inte så himla svårt i en bil med tööbo." Jo, men fortfarande har BMW'n 80 hästar mer och väger 120 pannor mindre. Jag hade lätt förstått det hela om man hade kört på "högsta växeln" men nu var det "kör så fort det går mellan 100-150 km/h och välj den växel som Ni kör snabbast med..." Därav min förvåning att BMW's värsting inte var så snabb alls... Garvis skrev: "Sen tror jag att CSL:n åker ifrån 9-5:an i 99 av 100 andra prestandaövningar. 100-150km/h är helt enkelt ett gap som passar 9-5:an. På bana så har den däremot inte en chans, då åker BMW:n åttor runt SAABen. " Säkert är det så, men det som slog mig är att den chippade Saaben är snabbre ute på landsvägen under motorvägsmässiga omkörningar vilket är den "terräng" som är absolut vanligast för båda bilarna skulle jag tro. (Till och från mataffären med Saaben, och till och från Hockenheim för CSL:en). Hursom haver... CSL:erna är ju helt sjukt fräcka. Snygga som attan, och jäkligt trevlig formgivning. Tydligen inte så snabba till och från Hockeheim som jag hade trott, men väl på plats på rejsingbanan ska de tydligen gå som attan. M.v.h. |
|
|
Angående CSL:ens tider hittar ni mer information i denna tråd: Länk MVH / Jacob |
|
|
x40nordic skrev: """kör så fort det går mellan 100-150 km/h och välj den växel som Ni kör snabbast med...""" Det brukar väl vara som så att de plockar ut tiderna 0-100, 100-150 m.m. ur samma repa. Saaben hade väl då kanske 3:ans växel i redan före 100km/h medans BMW fick växlingen 2:an till 3:an i sitt 100-150km/h mätintervall? det borde ju kanske påverka lite iaf. Bara några små gissningar från mig. Mvh TD04 |
|
|
Mätningarna görs via satelit och ser ut så här i datorn ---> Länk Dessa tider är dock på MIN bil då jag var med på Emmaboda och kollade just DENNA dagen som dom gjorde tunertestet! Det fanns även en Saab Viggen som var kraftigt uppskrämd till runt 500 pollar men den var nästan okörbar enligt Gullabo! Jag skrev lite i min dagbok om det hela ---> Länk Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
He he, vad trådarna flippar när det kommer in en liten hermelin bland katterna (ursäkta liknelsen x40)... x40: Jag måste ju också få citera... Du skrev "Tydligen inte så snabba till och från Hockeheim som jag hade trott"... När på den vägen håller en CSL mellan 100 och 150?? Tyska bilar är väl gjorda för att spikas fast i 250?? Fast jag håller med 100-150 på 5,7 i en uppskrämd CSL låter dåligt, vad hade den för vrid?? Känns nästan som om min traktor klarar av samma tid.. (jovisst 500Nm märksl) /Caspar |
|
|
Caspar skrev: "Tyska bilar är väl gjorda för att spikas fast i 250??" Hahahaha... Ja, helt klart. Tänkte inte på det ;-) Caspar skrev: "Fast jag håller med 100-150 på 5,7 i en uppskrämd CSL låter dåligt, vad hade den för vrid??" 400Nm som mest, men moment/effektkurvan redovisas inte i sin helhet... M.v.h. |
|
|
Caspar skrev: "Tyska bilar är väl gjorda för att spikas fast i 250??" Opel Combo är väl också en tysk bil? =) |
|
|
vi bör väl ställa oss frågan i vilket avseende bilarna är tunade; detta torde ge mer input i frågan kring vilka intervall de jobbar effektivt. Om det handlar om OCL Brorssons kittade CSL så ligger det ett antal sköna slantar bl a i Öhlinschassi - vilket nog ger mest bang for the buck när det svänger. Mina $0.02 :) mvh Anders PCS #8050 |
|
|
OCL-bilen var för hård i bakvagnen och gick inte att köra lika effektivt som den andra CSL:en. Gullabo snurrade så det stod härliga till. :-) Även Ekblom (tror jag det var) har provat den bilen och han sa samma sak, för hård bak! Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
M3 CSL Acceleration Här har vi en helt standard CSL som avverkar 100-160 på 6sek blankt. 100-140 avverkas på 3.8sek. Finns ingen data till 150, men man kan dra slutsatsen att det går fortare än 5.7 iaf. 0 - 40 Km/h 1,4 s 0 - 60 Km/h 2,2 s 0 - 80 Km/h 3,6 s 0 - 100 Km/h 4,8 s 0 - 120 Km/h 6,8 s 0 - 140 Km/h 8,6 s 0 - 160 Km/h 10,8 s 0 - 180 Km/h 14,2 s 0 - 200 Km/h 16,7 s |
|
|
Firren skrev: "vi bör väl ställa oss frågan i vilket avseende bilarna är tunade; detta torde ge mer input i frågan kring vilka intervall de jobbar effektivt. Om det handlar om OCL Brorssons kittade CSL så ligger det ett antal sköna slantar bl a i Öhlinschassi - vilket nog ger mest bang for the buck när det svänger." Men då snackar vi ju världens antiklimax? Volvokombin med originaldämpare bak, inte tillnärmelsevis lika mycket effekt och med riktiga skitdäck kom 1,5 sekunder efter i SS-banan än CSL:en som körde med 19" Michelin Pilot Sport Cup R. Knappast några "bang for the buck" där inte? M.v.h. fundersam traktorförare |
|
|
Alltså... Jag tror att folk misar poängen lite. Jag var mest kritisk till "tuningfirman" som hade trimmat CSL:en, inte något sagt emot BMW som sådan't. Hur f_n kan en chippad Saab vara snabbare än en trimmad CSL, och hur f_n kan en trimmad CSL vara långsammare än en originalare? |
|
|
x40: har inte läst testet, visste inte alls att de körde i Superstage-bana. Isf känns det verkligen inte som ett särskilt lyckat koncept, bevisar snarare mest att dyrast tuning (vilket det lär vara?) inte är bäst (och Firren slår ett slag för insiktsfulla kommentarer, märker jag). Jag tycker fortfarande det är relevant att fundera över vilka delar som är bytta/tunade på CSL, och i vilket syfte. Kanske är mer blingbling än action i OCL's maskin? ;) Förvisso slog just den CSL:n (fint ord? skriver man CSLen? :-) en av de extremare standardvagnar som finns att få tag i nu, nämligen GT3 RS. På Ringen, där GT3 RS anses vara relativt ohotad kung i sin klass. Snabb på det ena kanske inte behöver betyda snabb på det andra (tydligen VM i intelligenta inlägg från min sida idag =c). Öhlinschassit medger säkert tonvis med ställbara parametrar - vilket säkert kräver tid för att ställa in på ett för aktuell bana tillfredsställande sätt. Jag bara gissar - mitt eget fuskande med chassivinklar har aldrig slutat särskilt bra ... :) mvh Anders PCS #8050 |
|
|
Sen vart ju CSL:en den nya Superstage kungen i nått numemr här! Så OCL måste då verkligen ha förstört en redan så ruskigt fin bil! __ Länk |
|
|
Av egen och många andras erfarenheter så kan jag bara konstatera att många chassikit som säljs till E46 M3 och CSL inte fungerar i praktiken! Det beror på en kombination av saker som bl a stötdämpare, fjädrar, krängnings hämmare, bussiningar och sänkning. Det går oftast bra att installera hårdare fjädrar bak men de flesta högtrycks gasdämpare (Öhlins, HR, etc.) har alldeles för hård kompression då bakvagnen fungerar bäst om fjädrarna (som original är progressiva) får göra det största jobbet. Många har också tvingats byta till mjukare krängnings hämmare baktill för att få balans igen. Bakvagnen kan bli väldigt instabil om alla dessa chassi delar inte fungerar tillsammans. /RS2 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.