|
|
|
|---|---|
|
Ska över till Gotland om ett par veckor. Tänkte åka o se till nybyggda Gotland Ring. Om jag inte missminner mig så ligger den några mil norr om Visby i nåt gammalt kalkbrott. Någon som sitter inne med information? mvh | |
|
Vad blåst i pallet man är. www.gotlandring.com! Skrev gotlandring.se förut... Besvarde min egen fråga. Tack då! |
|
|
Gå in på Länk och sök på Gotland Ring så finns det en hel del att läsa. "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
Vilka här på forumet har varit där? Är själv gotlänning från början och vistas där 5-6 ggr om året, men har aldrig besökt ringen.Vet att det finns någon form av "allmänhetens åkning". Har kollat in deras hemsida, men vill ändå höra mer er, vad ni som varit där tycker.Bokar man en tid och kör runt som en idiot, eller hur går det till? /A |
|
|
Sörpan och jag var där i somras och lekte lite.... Det är bara att åka dit när det är 'allmänhetens åkning' - ta gärna med egen hjälm och racingoverall, det finns att hyra på plats men passar inget vidare när man är 'fullvuxen' ;-). För den som är ovan vid bankörning är det en teorigeomgång innan du släpps ut - sen är det bara att betala och köra (fast med förstånd - försäkringsskyddet för bilen är höljt i dunkel, kvaddar du kan du bli utan ersättning!) Så länge banan inte har banlicens från SBF (Bilsportförbundet) räknas det som väg och trafikförsäkringen gäller troligen (enligt trafikskadelagen), men när banan väl godkänts för tävlingar blir det svårare. Då gäller 'Lag om motortävlingförsäkring' oavsett om det är tävling eller ej. Då krävs att arrangören har tecknat en särskild motortävlingsförsäkring, vilket i praktiken endast är möjligt via SBF. Då krävs att man har tävlingslicens alt en s.k. 'Prova på-licens' som går att lösa en gång per år. Så passa på att besöka Gotland Ring innan dom får sin banlicens! Mer om de lagar och regler som gäller för bankörning finns på BMW Sport Club:s hemsida www.bmwsc.com: Länk /// Gunnar E. |
|
|
I somras blev det ca 120 varv på Gotland Ring... :))) Jag har kört på bana sen 1991 minst en par gånger per år, och jag har aldrig skadat vare sig mig själv eller bilen, men en giltig försäkring underlättar givetvis. Jag har inte den billigaste försäkringen till min bil, därför att den billigaste inte tillät bankörning... Såg att Sigdarve hade rötterna i Fröjel, var det inte där du bodde i somras Gunnar? "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
| Är hela banan färdig nu? Och vad kostar det att köra där? | |
|
Nej, hela banan är inte färdig, den "nedre" slingan är inte klar. De två övre är däremot i stort sett klara vilket gör att banan är ca 3,2 km i dagsläget. I somras kostade allmänhetens körning 250 kr för fyra timmar. "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
Jodå Sörpan, nog var det i Fröjel jag bodde i somras.... Försäkringsfrågan för bankörning är ju minst sagt snårig, tyvärr. BMW Sport Club har gjort ett jättejobb för att reda ut begreppen (se länken ovan), och ett rent allmänt råd är väl att kolla försäkringsbolagets inställning INNAN man ger sig ut på banan. Sen är det tyvärr så - och här finns inga kryphål eller undantag - att på en bana som är tävlingslicensierad av SBF (Bilsportförbundet) är man tvungen att ha tävlingslicens, både för att följa lagen (Lag om Motortävlingsförsäkring) och för att ha ett försäkringsskydd för tredje man. Bistert, men sant... Gotland Ring (liksom f.ö. Mittsverigebanan eller Midlanda Motor Park, som den heter numera) går det dock sannolikt att köra lagligt på i dagsläget, eftersom ingen banlicens från SBF finns ännu. Så passa på innan det blir klart... men ring ditt försäkringsbolag först! /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.