AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
849

M70 Ryckig gång

svardska
Är det inte det ena så är det det andra! Som om jag inte har nog med mina höga avgasvärden! Så plötsligt börjar bilen rycka till plötsligt vid jämn fart runt 100, bara dör och kommer igen plötsligt, med ca 8-10 sek mellanrum, ibland dör den helt och svarar efter ett tag på gas och går igen!
Har nu varit ute och testat att slå av antispinn och då går den normalt som det verkar, min misstanke var att det kan vara någon givare eller så i det systemet som stör!?
Är det någon som vet om ASC på något sätt är sammankopplat med ABS systemet, min tanke är att det kan vara dessa givare vid hjulen som spökar? eller är det andra givare för ASC.
Nån som haft liknande problem???

MVH
k´sVärd
It´s my way or the highway
Paap Reeder
Hej svardska!
Tror att ASC använder impulserna från ABS-sensorerna för att känna av rotationen och sedan länka in det i DME för att strypa motoreffekten (troligen genom att flytta tändpunkten) om bakhjulen skulle ha tendens att spinna.

Skulle det vara "någe tjafs med sensorerna kanske ASC tror att du burnar" och klipper ner effekten.

Går den bra utan ASC så är det sannolikt det felet.

MVH /// Paap R
svardska
JA DET VERKAR TROLIGT! MAN FÅR VÄL KOLLA OM DET KOMMIT IN NÅN SKIT ELLER NÅT...
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Hittar du ingen skit kan du kolla så att huvudinstrumentet skickar ut signal för hastighetsmätaren , exakt det felet du beskriver har jag haft på en 750 1992 årsm och då var det så att hastighetsmätarsignalen var konstant hög istället för att pulsera som den skall.
Ett oscilloskåp går åt för att mäta elelr ev. en multimeter med "frekvens" typ en fluke-83 eller dylikt , på vissa 750 skall man kunna se om signalen från ahstighetsmätaren når ut till alla boxar genom att vindrutetorkarna (!!!) skall ändra sitt betende beroende på hastigheten man kör i , men det vet ja inget om , om det är från en viss årsmodell eller så.. ja tror iaf att torkarna skall gå snabbare av sig självt desto snabbare man kör.

ABS-givarna går iaf. att mäta och vanligast är nog att kuggkransarna är fulla med smuts/rost/magnetiskt skit så att signalen ut blir hel sönderknxxxxd.

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.