AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.254

Airbagfel: "Fel i tändkrets passagerarairbag"

Min airbaglampa började lysa härom veckan och när man kopplar upp sig på DIS:en får man ett meddelande som lyder ungefär "Fel i tändkrets passagerarairbag". Är det någon som kan tyda detta? Som jag förstår det så är det relativt vanligt att lysande airbaglampa beror på glapp, kan det vara så i detta fallet och var börjar man i så fall felsöka? Jag har bokat tid att fixa detta hos BMW men jag är rädd för att de försöker göra det dyrt för mig genom att byta ut hela airbagen el dyl även om det inte är nödvändigt.

Har någon fått samma meddelande och vad berodde det på?

Jens
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag förmodar att det är kablaget under stolen fram till tändkretsen för bältesträckaren på passagerarsidan som glappar.
Ganska vanligt fel , stolen flyttas ofta så blir det tillslut glapp i kablaget. Men DISen ska speca var exact detta verkar vara lite "öppet" med den förklaringen, kan ju lika väl tolkas som det är fel på ledningen till krutladdningen under instrumentbrädan.

///MVH Hasso
Länk
hasso; Det är möjligt att DIS:en specade exakt var felet är. Jag åkte bara förbi en verkstad och kopplade in snabbt för att kolla felmeddelandet. Tänkte inte på att kolla exakt var det befinner sig... Jag får väl vänta på att BMW ställer diagnos, vill egentligen inte pilla i det där själv ifall det skulle hända något. Bilen har nämligen fått en köpare nu och jag vill inte riskera att det händer något innan han kommer och hämtar bilen. Tänkte bara kolla på forumet om någon kände igen meddelandet och kunde säga säkert vad det berodde på.

Jens
Tack förresten för ditt snabba svar! :)

Jens
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.