AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.725

Foto bilen, utrustning

Sida 2 av 2
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Och sen är det ju inte "bara" antalet megapixlar som räknas, har testat en billig kamera från Hp eller Fujifilm tror jag, en kompis har en sådan, och den ligger på hela 5mpix. Och bilderna den tar är väldigt usla, har fotat mycket med en Canon Ixus V2 förut och den var flera hästlängder bättre. Men den kameran var billig osv.

//Simon
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
jag kan rekomendera Casio QVR-41 (4 megapixel) starka AA uppladdningsbara batterier medföljer QVR-51 finns oxo med 5 mpixel..priset på dessa 2 e ca 3500:- respektive 4500:-. snabbstartad å 2" LCD display..alternativt en Sony DSC-P93a 5 Mpixel oxo med laddbara AA batt pris ca 3990:-. 3x opt zoom på båda..brukar duga gott om du inte ställer krav på att kunna zooma väldigt långt.

jag har btw en QVR-41a..grymt nöjd än så länge
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tycker det är viktigt att man kan använda vanliga AA uppladdningsbara batterier, en del typ Canonkameror har väldigt dyra extrabatterier av egen märkeskaraktär vilket jag ser som totalt värdelöst. Har en sådan på jobbet + systemdigtal av samma märke.Ok dom tar hyfsade bilder dvs mycket bra.
Se också till att du får en kamera som kommer ihåg att du stängt av blixten när du slår av den, så den slipper ladda upp den nästa gång du startar den och käkar onödigt med batteri.
Ett CF. minne är också bra då priserna är väldigt humana på dessa. Det var ekonomin, jag har lite speciella krav, då jag vill kunna ta närbilder på 1 cm och ha roterbart huvud. Där för har jag först och främst en CasioQV-2300UX som är den första jag köpte en mycket bra och prisvärd kamera, men enbart 2,1MP
Länk
men med funktioner som gör vilken märkeskamerna som helst avundsjuk. dessutom ett mycket bra programvara till datorn.
Och tar bra desutom hyfsat bra bilder, jag har använt hela tiden i mina repotage/mektips på Autopower.
Efter flera års letande så hittade jag till slut min drömkamera
EN Nikon Coolpix 990 3,2Mp en ren proffskamera som låg i prisklass 12,500 när den kom för några år sedan 99-/2000.
Länk
Den är lite klumpig, men vilka bilder den tar !!,
Den har också 180graders vridning av objektivet mycket praktisk som sagt. Bildkvaliten hänger inte alltid på MP utan också kvaliten på objektivet och kamerans program och hårdvara.
Om du tittar på sajten
Länk så finns nästan allt av intresse.
Även Länk har mycket bra information om digitalkameror med testbilder.
Jag tror jag skulle välja någon av Nikons Coolpix modeller om dessa har mina krav på minnes kort och batteri.
Detta är en djungel och man måsta veta vad man ska ställa för krav och vad man vill ha, de flesta kameror tar hyfsade bilder, men det är mera finesser och funktioner som skiljer.
Till sist kika på dessa bilder vad en 4 år gammal Nikon coolpix 990 3,2MP åstakommer :)) gissa att jag gillar denna kamera!!
Länk

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Xtracrispy: Farsan köpte en Minolta Dimage Z2 för 2 veckor sedan och jag kan säga att den är inte plastig. Det blir kanonfina bilder med den! Ska försöka låna den någon dag och fota bilen.

///Foppa
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Här är resultatet av en Minolta Z1 med 3,0mp i upplösning om jag inte missminner mig.

MVH Morgan.
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Här är resultatet av en Minolta Z1 med 3,0mp i upplösning om jag inte missminner mig.

MVH Morgan.

Länk
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Foppa: Okej bra att höra det, 1:an fick just kritik för att vara lite plastig av sig, nu känns det lite bättre att beställa Z2:an :)

Ta gärna några bilder och lägg upp här!

//Mvh Simon
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Xtracrispy: Jag har fotat lite bilder nu med Minoltan.
Du kan kika här Länk
Detta är fotat utan stativ och på "auto" inställning.
Du kan klicka på bilderna en extra gång så får du fullstorlek på dom (orginalstorleken)

///Foppa
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Hade en Minolta DiMAGE X 2 megapxel tidigare... liten och nätt men inte bästa bildkvalitén. Uppgraderade för någon månad sedan till en Minolta DiMAGE G600 (6 megapixel) och den är otroligt bra! I förhållande till sitt format har den mycket finesser (läs manuella inställningar) som man kan leka med om man vill vara lite "proffsig". Hela kameran känns silid och fin med metallhus osv. Snabb uppstartstid är ju inte heller fel. Iofs bara 3ggr optisk zoom men det är en liten nackdel i förhållande till fördelarna. Formatetpå själva kameran gör ju att man har den med sig för annars så blir inga bilder tagna!
Nu är man ju ingen proffsfotograf så det finns säkert en massa som jag inte förstår mig på med dessa små tingestar.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Magnus M: Minolta Dimage Z2 4megapixel menar jag.

///Foppa
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Förstod det... ville bara informera om de få erfarenheter jag har av andra modeller.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Jag fotar en hel del, är inte proffs fotograf men har sålt ganska många bilder till reklam byråer osv.
Köpte en ny kamera i vintras som jag starkt kan rekomendera även till den "ovana" användaren.

Olympus 5060, du får den idag för strax över 5000 kr.
Den har extrem vidvinkel,
5,1 mega pixel,
4 ggr optisk zoom,
mkt bra optik,
väldigt bra mörker egenskaper,
fjärrkontroll ingår,

Dessutom har olympus mkt bra tillbehör för vettiga pengar så som undervattens hus (kul för alla som dyker eller vistas ute i vildmarken).

Dessutom så är kameran inte för stor att ha med sig & inte för liten för att man ska kunna hantera den smidigt.

Batterier verkar vara en fråga många hakar upp sig på, att det skulle vara dåligt med special batterier är ett förlegat tänkande, det har hänt en hel del dom sista åren...

Jag va bla i djungeln på Borneo nyligen & tog där ca 360 bilder utan att behöva ladda mitt orginal batteri...
Så låt inte batteri valet avskräcka dig när du väljer kamera, vänd dig till en fotohandlare (inte till onoff eller liknande, för dom kan inget om kameror eller fotografering).

Dessutom bör du investera i ett stativ och om du tänker ta kul bil bilder så varför inte köpa ett kamera fäste med sug fot för montering inne i bilen under färd !?
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
LittleGoddes är ju "i branschen" och tog väl upp det mesta :-)

Stativ är som sagt något som är trevligt och med det kan man ta bilder i nästan totalt (ute)mörker, med bibehållen skärpa.
Länk
men även i "normalt" ljus kan det vara en fördel.
Länk
Denna dagen var så där "snor-kall" och då var det skönt att inte behöva sitta och skaka med kameran, utan bara sikta in och trycka av.

Bilderna ovan är tagna med min lilla kompaktkamera, Canon PowerShot A80, som man kan hitta för runda svängar 3500:-.
Är en bra avvägning av portabel och möjlighet till manuella inställningar, iaf för mina behov.

Vet inte om någon redan har tagit upp det, men det pratades om bländare och olika nivåer. Ofta står det ett intervall i stil med 1:2.8-4.9, och där bra att ha dessa båda så låga som möjligt generellt. Det högre värdet är tele-läget, och det lägre är wide-läget.
Alltså, vilket jag brukar praktisera, så skall man inte zooma alls helst om ljuset är dåligt, för man minskar ljusinsläppet ganska bra då = brusigare bilder. Gå närmre i stället!

Mvh
Patrik - riktig amatör på området, men kul är det :-)

___
Touringklubben: Länk
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Foppa: Tackar för bilderna, men har faktiskt redan beställt kameran, fick den idag, ditt utlåtande om att den inte är plastig hann redan övertyga mig :)

har inte hunnit testa så mycket, men alla mina förväntningar har iaf uppfyllts.

//Mvh Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.