|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Många foto sina bilar, och gör det mycket bra.. Själv tänkte jag skaffa mig en ny digitalkamera då den gamal nu har 5-7år på nacken. Vad ska man köpa ? vad bör vara krav ? 6x Optisk zoom ? 5 Mp Ej aa batteri etc ... kul att höra bil foto folk säga sina åsikter... /jörgen |
| Titta på HPs produkter 700 och uppåt mycket bra kameror | |
|
Vad har du för budget? Utan att nämna det så är det som att fråga hur tung en sten är.. ;-) /Anton |
|
|
Du har ingen resa planerad till staterna (eller nån polare)? Riktigt billigt med "teknikprylar". Asien håller väl iof också låga priser på sånt, men det vet jag inte så mycket om eftersom jag aldrig varit där. Länk Här köpte jag min kamera förra sommarn till i stort sett halva priset jämfört med hemma (netonnet). Finns ju en del att välja på och det är ju bara fundera på vad du ska använda den till.. Köpte för övrigt en Sony 5mp, 3xoptisk, 2xdigital. Går även att spela in filmsnuttar som blir riktigt bra kvalite på! Duger åt mig. Det flesta korten tar jag dock med 3,2 då om det inte är en "vacker" bild man vill åt. Har 512mb minne men tycker ändå att högsta upplösningen ger för få bilder (om man åker på semester eller dylikt). |
|
| Länk Smakprov (3,2 upplösning) | |
|
Budget är som sagt den avgörande faktorn! Jag ser ingen egentlig anledning att köpa en kamera med mer än 3,2 megapixels upplösning, såvida man inte tänkt göra MYCKET stora utskrifter, alternativt beskära bilderna kraftigt. Några modeller jag kan rekomendera är Canon Poweshot A70, samt den jag själv använder; Minolta Dimage S414, båda bör man kunna hitta för runt 2000-2500:-. Rekomenderar STARKT en kik på följande site: Länk samt ett besök på www.pricerunner.se innan du bestämmer dig! Man kan spara tusenlappar på att handla på rätt ställe! Tänk även på att de olika sorternas minne kostar olika mycket. För min del var det ett krav med Compact Flash-minne som ger "flest megabyte per krona". Om du vill kunna ta bilder i kvälls/gryningsljus utan blixt rekomenderar jag dig att köpa ett ordentligt stativ till kameran - det kommer du nog inte att ångra! Lycka till! Jag mailar dig gärna några testbilder på vad min kamera är kapabel till! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Är du kunnig inom fotografering kan man uppskatta de manuella möjligheterna som finns på Canon Powershot, trots att det är en kompaktkamera. Det är oftast bättre att satsa på bra optik än många pixlar, dessutom använder man oftast inte alla pixlar. Anders S.: Den bilden du länkar till är bara 0,5 MP (800x600). Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hej! Hur ser man om en kamera är bra att ta bilder i svagt ljus med? Har själv en HP kamera, den fungerar riktigt dåligt då det är lite ljus ute, man måste ha stativ för att bilderna inte skall bli suddiga. Medans polarens Canon kamera ger helt perfekta bilder!När det blir dags att köpa ny kamera så vill man ju gärna ha en som fungerar bra i dåligt ljus! (det är ju då man får dom finaste bilderna)!! /Cronor |
|
|
Cronor, Bilderna blir garanterat lika suddiga med samma slutartid och samma ostadighet. Däremot kan det vara så att en kamera med sämre optik behöver längre slutartid vid samma ljus som en kamera med bättre optik? Det är alltid bättre med ett stativ när man ska ta bilder i dåligt ljus, oavsett vilken kamera man har. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
För att komplettera det Kalle skriver, så kan CCD-plattan ha olika känslighet, jämför med ASA/ISO-värdet för vanlig fotografisk film. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
buget, jag förra gav jag 8000 kr för, så nu hade jag väl tänkte typ 5-6000 kr. Borde väl räcka till en ok kamera med minne. CF är krav. |
|
En sån här kanske: Länk ? Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Min Konica Minolta Dimage A2 har en skakreducerare till CCD´n. Det hjälper mot "suddiga" bilder opch det fungerar utmärkt! /Anton |
|
| En annan bra sida är Länk | |
|
Har en Canon Powershot A75, och kan inte annat än bli nöjd med bilderna. no "noice" or something else på bilderna utan helt enkelt knivskarpt, men jag rekommenderar skarpt ett stativ hur som helst. tycker det är skoj med närbildsfunktioner osv. ___ 316i, när du inte har råd med annat ;) |
|
|
åh visst fan, det är nog bäst om du köper en kamera som går på vanliga AA-batterier, för tar strömmen slut finns det på närmsta mack eller affär att köpa nya batterier ___ 316i, när du inte har råd med annat ;) |
|
|
För normalanvändare skulle jag säga att en 3.2 megapixel kamera är ett minimum. Varför skulle man inte vilja kunna göra större utskrifter!? Det är ju inte bara bilen man fotografera utan även familj, vänner, natur osv. Tänk på vad du ska använda kameran till mer. Och tänk på att verkligen göra "riktiga" bilder av era digitala bilder, det finns inga garantier för deras livslängd på hårddiskar och CD-skivor. "Riktiga" bilder fixar ni lätt genom att gå till er fotohandlare eller via vissa sidor på internet. (T.ex. www.fujicolordigital.se) När det gäller om kameran fungerar i dåligt ljus. Kolla hur stor filmkänslighet man kan ställa in på kameran (ASA/ISO värde) och hur stor bländare kameran har. Ju högre siffra på ASA/ISO talet desto högre ljuskänslighet. Men det är inte alls säkert att du kan ändra det utan kameran har en fast inställning. Och när man sedan använder det högre ISO talet, om det nu går, så finns det risk för att kameran inte "orkar" med utan man får "brus" på bilderna. När det gäller bländare så är det lite snurrigt, för där är bländaren större ju lägre siffra den har. Dvs bländare 22 är ett mycket litet hål som släpper in lite ljus medan bländare 5,6 är ett stort hål och släpper följdaktigen in mycket ljus. När det sedan gäller valet av kamera så välj en med så stort CCD som möjligt. För precis som när det gäller analogfilm så blir skärpan bättre ute i kanten på bilderna ju större negativ (CCD) man har. När du väl har valt en kamera och letat upp var du ska köpa den så GÖR DET, KÖP DEN! Gå sedan hem och var nöjd med din kamera och fotografera en hel massa och strunta i vilka priser du kommer att hitta senare. Priserna kommer att ändras tveklöst, och det kan komma att svida i "snåltarmen" men skit i det. HA KUL! Hör gärna av dig om du har några mer frågor. /Anna |
|
|
Ytterligare en sak. Välj en kamera med analog zoom och ge bara blanka tusan i att använda den digitalazoomen. Chansen att det blir dåligt är stor. När det gäller batterier så kommer det fler kameror som kan ta flera olika batterityper, dvs AA, 123, 223, 2CR5 osv Bland annat har en del Samsung kameror det. |
|
|
Jag tycker det är väldigt viktigt att trivas med kameran. Hur den ligger i handen, hur menysystemet fungerar osv. Det bland annat avgjorde valet för mig. Du måste klara av att hantera kameran annars är det inget kul att fota och dels så kanske du har massor av funktioner som du inte ens vet om osv. Jag tycker det verkar som att det blir en kompakt-kamera i ditt fall. Kolla så att du trivs med sökaren, är den undermålig är det svårt att hitta fokus osv. Manuell zoom med riktigt manuell inställning ("ratt" på optiken) är oslagbart även om det tar lite mer plats. /Anton |
|
|
Personligen ska jag satsa på en Minolta Dimage Z2 nästa vecka, passar mina behov perfekt, det största minuset är att den "kan" kännas plastig, vet att Z1 fick det omdömmet, vet inte hur 2:an är?! ca 4mpix 10x optisk zoom Bra filmmöjligheter osv osv. //Mvh Simon |
|
|
Jag har själv en Nikon Coolpix 775 på ynka 2 megapixels. Köpte den för två år sedan, då för ca 4500:-. Nu får man den för 1500:- om den finns nåt restparti kvar nånstans :( Men, egentligen så håller den ännu. Jag använder i princip bara mina bilder till webben och då räcker 2 MP långt. Funkar också till 10x15 om jag skulle vilja få ut kopior. Ska man ha sin kamera till att printa ut A3 foton så visst att man kan behöva 4-5 MP men annars skulle jag säga precis som Kalle att man kommer oerhört långt på 3 MP. Vad gäller zoom så klarar jag mig mer än väl på 3x optisk. Blir ju bara skakigt om man inte har stativ. Generellt så gillar jag Nikon och Canon bäst. Jag tycker de har en skön symbios av optik, teknik och design. Fujifilm och Olympus är oftast lite plastigare och känns inte likna gedigna i min mening. Men det är ju jag det ;) Tror det hade blivit en Coolpix 4200 om jag skulle köpa kamera i sommar. Stark konkurrent är ju IXUS 430/500. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.